شماره ۱۹۰۲ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۴ بهمن
صفحه را ببند
با جشنواره تئاتر

  روز گذشته بخش رقابتی سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با اجرای هشت اثر صحنه‌ای آغاز شد. نکته مهم جشنواره تئاتر در روز اول این بود که استقبال از آثار خیابانی بیشتر از اجراهای صحنه‌ای این روز بود. در این روز در بخش اجراهای خیابانی مخاطبان و شهروندان تهرانی از نمایش‌های «دست...کاری» اثر مهدی ضیاییان‌پور و «زینب پاشا» اثر مهدی صالح‌یار استقبال کردند. درحالی‌ که جز نمایش «بیگانه در خانه» محمد مساوات در بخش رقابتی جشنواره که پرمخاطب‌ترین نمایش صحنه‌ای دیروز بود، دیگر نمایش‌های صحنه‌ای با استقبال قابل توجه مخاطبان همراه نبود.

  در حالی که بحث تبلیغات محیطی در فضای باز مجموعه تئاتر شهر همچنان مورد انتقاد است و هنوز در این فضا حال و هوای برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر دیده نمی‌شود، مدیر روابط‌عمومی سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از همکاری شهرداری منطقه ۱۱ و سازمان زیباسازی شهرداری، مترو و شرکت اتوبوسرانی در  تبلیغات محیطی این دوره از جشنواره گفت. به گفته وحید لک علاوه بر اختصاص تابلوهای سیار و پرتابل‌ شهرداری منطقه ۱۱ و نصب پوسترهای جشنواره بر بدنه اتوبوس‌های بی‌آرتی که شرکت اتوبوسرانی تهران انجام داده، مترو تهران نیز در امر تبلیغات محیطی جشنواره همکاری کرده است.

  روز گذشته در جریان سی‌وهشتمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر، نمایش‌های «بیگانه در خانه» از بخش مسابقه تئاتر صحنه‌ای به کارگردانی محمد مساوات در تالار اصلی مجموعه‌ تئاتر شهر، «متساوی‌الساقین» و «خوابگرد» به کارگردانی امیر کلهری‌پور در تالار چهارسو، «ستاره‌شناس» در تالار قشقایی، «است» به کارگردانی پرنیا شمس در تالار مولوی، «باق وحش» به کارگردانی امیر بهاور اکبرپور دهکردی در سالن ناظرزاده تماشاخانه‌ ایرانشهر، «ژنتیک...» به کارگردانی مهسا غفوریان در تالار سمندریان و «زندگی با طعم خردل» به کارگردانی سعید نجفیان در تماشاخانه‌ سرو روی صحنه رفت.

  کتاب «نمایشنامه‌های برگزیده فجر سی‌وهشتم» که شامل سه نمایشنامه‌ برگزیده این رویداد است، منتشر شد. این کتاب زیر نظر مدیریت دفتر پژوهش و انتشارات نمایش در ۲۲۴ صفحه به نگارش درآمده است و شامل متن کامل سه نمایشنامه منتخب جشنواره در دوره سی‌وهشتم است. گفتنی است نمایشنامه‌نویسی ازجمله بخش‌های رقابتی سی‌وهشتمین جشنواره ‌بین‌المللی تئاتر فجر است که پیش از این هفت اثر منتخب را معرفی کرد و برگزیدگان آن نیز در آیین اختتامیه این رویداد معرفی خواهند شد.

  شهرام کرمی، مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی، در حکمی بهروز غریب‌پور، مرضیه برومند، اردشیر صالح‌پور، هما جدیکار، حمیدرضا اردلان و گلزار محمدی را به‌عنوان اعضای شورای سیاست‌گذاری هجدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک منصوب کرد. هجدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک از دهم تا هجدهم مرداد ۱۳۹۹ به دبیری گلزار محمدی در ۹ بخش نمایش صحنه‌ای، نمایش‌های خیابانی و محیطی، نمایش عروسکی ملل، نمایش‌های سنتی عروسکی، ایده‌های نو، پایان‌نامه‌های برتر دانشجویی، نمایش عروسکی در فضای مجازی، مسابقه عکاسی نمایش عروسکی و پژوهش، آموزش و نشست‌های تخصصی برگزار می‌شود.


تعداد بازدید :  307