شماره ۱۸۹۴ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲ بهمن
صفحه را ببند
اخبار روز

اصابت ۳ موشک به اطراف سفارت آمریکا  در مرکز بغداد
یک منبع امنیتی عراق از شلیک سه فروند موشک کاتیوشا به اطراف سفارت آمریکا در مرکز بغداد خبر داد. خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع امنیتی عراق گزارش داد سه موشک کاتیوشا در نزدیکی سفارت آمریکا در منطقه به شدت محافظت‌شده الخضراء (سبز) در مرکز بغداد اصابت کرد. یک منبع امنیتی دیگر نیز به سومریه نیوز گفت اصابت موشک‌ها منجر به خسارات مالی شده، اما گزارشی از تلفات انسانی منتشر نشده است. به گفته این منبع، علاوه بر به صدا درآمدن آژیرها در منطقه الخضراء، پهپادهای آمریکایی نیز به‌عنوان یک گام پیشگیرانه بر فراز منطقه به پرواز درآمدند.
همچنین منابع پلیس عراق به خبرگزاری رویترز تصریح کردند، سه موشک از منطقه الزعفرانیه در خارج از بغداد شلیک شده بود که دو مورد آن به نزدیکی سفارت آمریکا اصابت کرد. این حمله چهارمین حمله در نوع خود از زمان شهادت قاسم سلیمانی،‌ فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و ابومهدی المهندس، نایب‌رئیس سازمان حشد شعبی عراق در حمله پهپادی آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد است. منطقه الخضراء دربرگیرنده ساختمان‌های دولتی و مقر هیأت‌های دیپلماتیک خارجی است.


نشست وزیران خارجه اروپا برای بررسی به رسمیت شناختن کشور فلسطین
منابع آگاه از آغاز نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا برای بررسی موضوع به رسمیت شناختن دولت فلسطین در بروکسل خبر دادند. شبکه روسیا الیوم به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا برای بررسی موضوع به رسمیت شناختن دولت فلسطین در بروکسل آغاز شده است. در همین راستا، عبدالرحیم الفرا، سفیر فلسطین در اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با رادیو صدای فلسطین اعلام کرد که این نشست در پاسخ به دعوت قبلی وزیر خارجه لوکزامبورگ برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین اعضای اتحادیه اروپا برگزار می‌شود. او افزود که در این نشست همچنین پرونده‌های مربوط به شهرک‌‌سازی‌های اسراییل و اظهارات مقامات این رژیم درباره الحاق غور اردن و شمال بحرالمیت به اراضی اشغالی و لزوم اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی برای برگزاری انتخابات در قدس اشغالی بررسی می‌شود. الفرا در ادامه گفت که برخی مقامات اتحادیه اروپا خواستار حل‌وفصل مسأله فلسطین هستند و معتقدند حل‌وفصل مسأله فلسطین راه ورود به مسیر حل‌وفصل مسائل خاورمیانه است. ژان آسلبورن، وزیر امور خارجه لوکزامبورگ دوشنبه در آستانه برگزاری نشست مذکور طی سخنانی بار دیگر خواهان به رسمیت شناخته شدن فلسطین به‌عنوان یک دولت مستقل از طرف اروپاییان شد.


تایوان از چین به پاپ شکایت کرد
رئیس‌جمهوری تایوان در نامه‌ای به پاپ از فشارهای چین بر کشورش شکایت کرد و گفت: «چین به دنبال تهدید دموکراسی و آزادی‌های تایوان است.» به گزارش رویترز، واتیکان یکی از ۱۵کشوری است که روابط دیپلماتیک با تایوان دارد و تنها کشور اروپایی است که این روابط را دارد، اما تایوان نگران اقدامات واتیکان درباره عادی‌سازی روابط با چین به‌ویژه پس از انتصاب اسقف‌ها در سال ۲۰۱۸ است. چین فشارها بر تسای اینگ ون، رئیس‌جمهوری تایوان را که موفق شد در ماه جاری میلادی با پیروزی بر رقیبش بار دیگر در این سمت انتخاب شود، افزایش داده است. تسای می‌گوید تایوان کشوری مستقل است. تایوان امیدوار به راه‌حلی صلح‌آمیز با چین است و در همین راستا، تسای نامه‌ای به پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان نوشت که در آن آمده است: «درحال حاضر، گفت‌وگو در سراسر تنگه تایوان با اختلافاتی روبه‌رو است. مسأله اصلی این است که چین تمایلی به دست کشیدن از کنترل تایوان ندارد. چین به تهدید آزادی‌های دموکراتیک و حقوق بشر تایوان با تهدید به استفاده از زور علیه این کشور، انتشار اخبار جعلی، حملات سایبری و ابزار دیپلماتیک ادامه می‌دهد.» او ادامه داد: «با وجود این سرکوب شدید، تایوان به سمت جلو در حرکت است، با کشورهای دیگر همکاری می‌کند و سایر کشورهای دموکراتیک هم آن را به‌عنوان بهترین شریک برای حفظ صلح و ثبات به رسمیت می‌شناسند. عملیات اخیر نظامی چین و مانورهای آن در تنگه تایوان و مناطق اطراف باعث ناآرامی در منطقه و افزایش بی‌اعتمادی بین‌المللی به آن شده است.»


تعداد بازدید :  290