شماره ۱۸۶۰ | ۱۳۹۸ شنبه ۲۳ آذر
صفحه را ببند
ترمزی که نگرفت؛ زیپ‌لاینی که به انتهای خط نرسید
پشت پرده حادثه وحشتناک در پیست اسکی سپیدان
مدیرعامل مجموعه در گفت‌وگو با «شهروند»: به جای برخورد پلیسی به ما کمک کنند

شهروند|‌ در روزهایی که پیست‌های اسکی مختلف در کشور درحال بازگشایی است، ویدیویی در فضای مجازی با عنوان «حادثه وحشتناک در پیست اسکی سپیدان استان فارس» دست به دست می‌شد. این ویدیو که نشان از یک حادثه هولناک برای یک پسرجوان در هنگام استفاده از زیپ‌لاین داشت، این‌طور صحنه را به بیننده القا می‌کرد که شاید این فرد تا آستانه مرگ هم پیش رفته باشد و این علامت سوال را در ذهن همه ایجاد کرده بود که سهل‌انگاری چه کسی باعث روی‌دادن چنین اتفاقی شده است.
ویدیوی ترسناک از سپیدان
پیست اسکی سپیدان استان فارس که دارای وسایل تفریحی دیگری همچون تله‌کابین و زیپ‌لاین هم هست، هرساله میزبان بسیاری از علاقه‌مندان به ورزش‌های زمستانی در فصل سرماست. انتشار یک ویدیو در فضای مجازی که شاید هرکسی با دیدن آن به‌شدت ناراحت می‌شد، انتقادهای زیادی نسبت به مسئولان این پیست به همراه داشت و در کل باعث شد بار دیگر استانداردنبودن تجهیزات پیست‌های مختلف اسکی در سراسر کشور مورد توجه قرار بگیرد. در این ویدیو فردی که سوار بر زیپ‌لاین شده، در انتهای مسیر به‌شدت با میله آهنی برخورد می‌کند و روی هوا معلق می‌ماند.
ابراز بی‌اطلاعی فدراسیون اسکی
بعد از انتشار این ویدیو با مسئولان فدراسیون اسکی تماس گرفتیم. با اینکه تمامی مسئولان در جریان این اتفاق قرار داشتند، اما از سرنوشت فرد حادثه‌دیده ابراز بی‌اطلاعی کردند. فدراسیون‌نشین‌ها با تأکید بر اینکه این پیست زیرنظر بخش خصوصی اداره می‌شود، مسئولیتی بر گردن خودشان در این ماجرا نمی‌دیدند. البته تقریبا تمامی پیست‌ها در سراسر کشور به صورت پیمانکاری به بخش خصوصی واگذار می‌شود، اما مجموعه تفریحی سپیدان فارس مالک خصوصی دارد.
شکایت اداره استاندارد از پیمانکار
مدیرکل استاندارد استان فارس خیلی زود به این ماجرا ورود کرد و واکنش نشان داد: «فردی که دچار سانحه شده، شکایت کند یا نکند، اداره کل استاندارد فارس به دلیل مسئولیتی که در قبال شهروندان دارد و اینکه جرم عمومی رخ داده، وارد عمل شده و از متخلف شکایت کرده است.» زیپ‌لاین سپیدان به دلیل نبود استاندارد قابلیت راه‌اندازی نداشته و حادثه‌ای که برای یکی از شهروندان رخ داد و کلیپ آن در فضای مجازی منتشر شده، نشانگر استفاده غیرقانونی مالک این مجموعه است که به همین دلیل پرونده علیه او تشکیل شده و قطعا با متخلف برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.»
فرد حادثه‌دیده جان سالم به در برد
فردی که در این حادثه دچار مصدوم شده، خیلی زود به بیمارستان اعزام و آزمایش‌های مختلفی روی او انجام شد، حتی بعد از بررسی‌های اولیه در بیمارستان سپیدان، این فرد به بیمارستان شیراز اعزام شد و آزمایش‌های بیشتری روی او صورت گرفت. درنهایت بعد از چندساعت این فرد که در فیلم به نظر می‌رسید حتی احتمال مرگ او وجود داشته باشد، از بیمارستان مرخص شد. البته کوفتگی و درد از ناحیه‌های مختلف در بدن جزو عوارض این حادثه برای فردی بود که سوار بر زیپ‌لاین غیراستاندارد شده بود.
ظریفکار: فیلم از زاویه بدی گرفته شده
برای پیگیری بیشتر ماجرا با اصغر ظریفکار، مدیرعامل مجموعه پولادکف سپیدان تماس گرفتیم. او درباره چرایی رخ‌دادن این حادثه به «شهروند» می‌گوید: «متأسفانه ترمزی که باید برای توقف فرد استفاده می‌شد، پاره شده بود. البته در فیلمی که پخش شده، زاویه طوری است که همه فکر می‌کنند اتفاق وحشتناکی رخ داده، اما واقعیت این است که در انتهای میله‌ای که فرد با آن برخورد می‌کند، فنری است و تا چهارمتر قابلیت انعطاف دارد. البته ما هم خودمان را مقصر می‌دانیم، اما این‌طور که من از پیمانکار زیپ‌لاین پرسیدم، پروسه دریافت استاندارد درحال انجام بوده است.»
او همچنین می‌افزاید: «این اتفاق خدا را شکر به خیر گذشت و ما هم فعلا زیپ‌لاین را تعطیل کردیم، اما از مسئولان هم می‌خواهم که به جای برخورد پلیسی به بخش خصوصی کمک کنند. ما هم به دنبال رفع نواقص خودمان هستیم.»

دیدگاه‌های دیگران

ن
ناهید |
مخالف 0 - 0 موافق
شخص مصدوم از بستگان من است.سوال من اینست که اگر این اتفاق برای شخص دیگری مانند فرزند این شخص یا فردی دیگری مثل یک خانم اتفاق افتاده بود آیا هنوز میتوانستیم ادعا کنیم که فقط کوفتگی اتفاق افتاده.چه مرجعی باید به این موارد رسیدگی کند.اداره استاندارد یا استانداری یا وزارت ورزش یا فدراسیون ورزشهای زمستانی؟ فرد آسیب دیده از ناحیه دنده ها دچار شکستگی شده و فعلا در منزل بستری و تحت درمان است.ولی شوکی که به خانواده این فرد بخصوص فرزندش در حین این حادثه وارد شده تا مدتها از بین نمی رود.

تعداد بازدید :  951