شماره ۱۸۶۰ | ۱۳۹۸ شنبه ۲۳ آذر
صفحه را ببند
عقب‌گرد نهاد آموزش

نظام آموزشی کشور درحال تولید و تربیت چه نیروهایی است؟ نهادی که بیش از یک‌میلیون استاد و آموزگار ‏و میلیون‌ها دانش‌آموز دارد و نخبگان خود را راهی دانشگاه می‌کند، درحال زدن چه گلی بر سر این جامعه و ‏کشور است؟‎ ‎
برای فهم ماجرا بهتر است به مقایسه دو مطالعه‌ای که با فاصله ۱۳‌سال در کشور انجام شده، مراجعه کنیم. ‏پیمایش ملی «فرهنگ سیاسی مردم» که در ‌سال 1384 و از سوی موسسه نظرسنجی ایسپا صورت گرفته ‏نشان می‌دهد دانشجویان در پاسخ به این پرسش که «می‌دانید چه نهادی مسئول بررسی تطبیق مصوبات ‏مجلس شورای اسلامی با قانون اساسی و شرع اسلام است» 61.4‌درصد پاسخ درست داده بودند. در سوالی ‏دیگر از دانشجویان پرسیده شد «وظیفه نظارت بر عملکرد رهبری برعهده چه نهادی است؟» 72.1‌درصد ‏دانشجویان پاسخ درست دادند.
‎ ‎در مطالعه مشابهی که در‌سال 97 یعنی ۱۳‌سال بعد انجام شد پاسخ دانشجویان به این پرسش که «کدام ‏نهاد مسئول بررسي و تطبيق مصوبات مجلس شوراي اسلامي با قانون اساسي و شرع اسلام است؟» فقط ‏‏37‌درصد آنان پاسخ درست داده بودند که یک کاهش جدی است. همچنین پاسخ دانشجویان به این سوال که «مي‌دانيد طبق قانون اساسي ايران، وظيفه نظارت برعملكرد ‏رهبري برعهده چه نهادي است؟» نیز فقط 53.9‌درصد پاسخ درست دادند.‎
‎ ‎اين نتايج نشان مي‌دهد نظام آموزشي كشور قادر نيست اهداف خود را در انتقال مفاهيم ساده ‏به جوانان كشور محقق كند.
اين دو گزاره ازجمله موضوعاتي است كه ‏طي 12‌سال آموزش ابتدايي و متوسطه و در دوره دانشگاه از طريق دروس عمومي بارها و بارها به جوانان ‏آموزش داده مي‌شود و طبعاً دانشجويان كشور كه نخبگان اين نظام آموزشي هستند بايد اين گزاره‌ها ملكه ‏ذهن آنان باشد، ولي مشاهده مي‌كنيم كه اكثر آنان اصولاً درك درستي از اين گزاره‌ها ندارند.
گزاره‌هايي ‏كه بارها و بارها خوانده و آن را در ذهن خود حفظ كرده و در امتحان نوشته و نمره گرفته‌اند، ولي هنگامي كه ‏در يك موقعيت عادي خارج از امتحان از آنان پرسيده مي‌شود، بیشترشان پاسخ نادرست مي‌دهند.
چرا؟ براي ‏اينكه نظام آموزشي ما مبتني بر تجربه زيسته و نيازهاي جوانان نيست. هدف آن القاي برخي دانستني‌ها و ‏آموزه‌هايي است كه هدف نهايي فقط نمره گرفتن ‏است.
اين موارد در درس‌هاي علوم اجتماعي، تاريخ و... به وفور وجود دارد. اين نوع آموزش دادن ‏منجر به تخريب فرهنگ و روان دانش‌آموزان و دانشجويان مي‌شود. گزاره‌هايي را كه ياد مي‌گيرند فقط براي ‏نمره است و به سرعت از ذهن آنان فرار مي‌كند.


تعداد بازدید :  288