شماره ۱۸۳۱ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۹ آبان
صفحه را ببند
رئیس جمعیت هلال‌احمر در حاشیه بازدید از مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی:
صبوری قابل تقدیر مردم زلزله‌زده آذربایجان
عملیات امدادونجات به پایان رسیده اما اسکان و تغذیه اضطراری ادامه دارد

شهروند | رئیس جمعیت هلال‌احمر که روز گذشته برای بررسی روند امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده آذربایجان‌شرقی سفر کرده بود، از فعالیت امدادگران حاضر در منطقه تقدیر کرد. دکتر علی‌اصغر پیوندی، در حاشیه بازدید از مناطق زلزله‌زده در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امدادگران و نجاتگران هلال‌احمر تا لحظه‌ای که مردم مناطق زلزله‌زده استان به خدمات آنان نیاز داشته باشند، در کنارشان خواهند ماند، عنوان کرد: «امیدواریم که با سرعت این مرحله اضطراری و طوفانی طی شود و بتوانیم با برنامه‌ریزی لازم با یاری خدا مشکلات مردم را روز به روز کاهش دهیم.» وی با اشاره به اینکه روستای زلزله‌زده ورنکش شهرستان میانه که کانون اصلی زلزله بود و بیشترین خسارت‌ها مربوط به این منطقه بود، یادآور شد: «این جمعیت براساس وظیفه ذاتی خود در لحظات نخست وقوع زلزله ۵.۹ ریشتری اخیر در کنار مردم زلزله‌زده حاضر و تلاش کرد در بحث امدادونجات، اسکان و تغذیه اضطراری بتواند وسایل رفاه و آسایش نسبی عزیزانی که از زلزله ۵.۹ ریشتری متاثر شدند، فراهم کند.»
پیوندی با اشاره به اینکه زمین‌لرزه اخیر، زلزله شدیدی بود، تأکید کرد: «لازم است از همدلی همه مسئولان استانی به‌ویژه نیروهای نظامی و انتظامی، ائمه جمعه و تمامی نیروهای امدادی به‌ویژه امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال‌احمر تشکر و قدردانی کنم که در لحظات اول توانستند بار خسارت روانی و جسمی را بسیار کاهش دهند.» وی با اشاره به تیم‌های عملیاتی حاضر در امدادونجات پس از این زمین‌لرزه خاطرنشان کرد: «هلال‌احمر در بحث امدادونجات با 41 تیم عملیاتی به استعداد 135 نیروی واکنش سریع امدادی برای کمک به زلزله‌زدگان به سرعت وارد عمل شد و توانستیم در لحظات اول در کنار مردم زلزله‌زده باشیم و آنهایی که نیاز داشتند از زیر آوار خارج شوند را نجات داده و به مراکز درمانی و بیمارستانی انتقال دهیم.»
رئیس جمعیت هلال‌احمر یادآور شد: «متاسفانه زلزله ۵.۹ ریشتری اخیر ترس و وحشتی را در دل همه ایجاد کرد. این زلزله حدود ۵۸۰ مصدوم و مجروح برجای گذاشت. حدود 60 نفر از آنان زیر آوار مانده و مابقی آنها به خاطر ترس و فرار از خانه دچار آسیب شده بودند. خوشبختانه آسیب‌ها خیلی جزیی است. متاسفانه ما در این زلزله پنج نفر از هموطنان‌مان را از دست دادیم که واقعا فقدان آنان جبران‌ناپذیر است که خداوند به خانواده‌های آنان صبر دهد.» به گفته پیوندی، جمعیت هلال‌احمر براساس اصول امدادرسانی بیش از‌ هزار و 500 دستگاه چادر امدادی بین زلزله‌زدگان که خانه‌های آنان تخریب کامل شده بود، یا دچار ترس و وحشت از زلزله شده بودند، به همراه وسایل گرمایشی ازجمله پتو و چراغ والور و بسته‌های غذایی ۷۲ساعته توزیع کرده است.
رئیس جمعیت هلال‌احمر درباره میزان خسارت‌ها در روستاهای تحت‌تأثیر زلزله نیز توضیحاتی ارایه داد: «ارزیابی ما از ۸۱ روستایی که از ۱۴۵ روستای متأثر از زلزله نشان داد که ۱۷ روستا آسیب جدی دیدند و حداقل ۷ روستا نیاز به اسکان اضطراری داشتند. به همین دلیل تاکنون به سه‌هزار و 500 نفر از زلزله‌زدگان خدمات اسکان اضطراری دادیم. طبق برآورد اولیه نیروهای ارزیاب هلال‌احمر، ۴۰۰ خانه تخریب شده‌اند. امیدواریم با توجه به فصل سرمایی که در پیش است و شب‌های بسیار سردی که این مناطق دارند، با کمک همه ارگان‌ها، بنیاد مسکن و خیرین بزرگوار به‌ زودی بازسازی منازل تخریبی را انجام دهیم.»
وی گفت: «از زمان وقوع زلزله اخیر در استان آذربایجان‌شرقی تاکنون، بسته‌های غذایی شرایط اضطراری و سایر اقلام امدادی به وفور در بین زلزله‌زدگان توزیع شده است. لازم است از فرهنگ بالا و والای مردم و از تحمل آنان و از صبوری مردم در مناطق زلزله‌زده استان آذربایجان‌شرقی تشکر و قدردانی کنم که با آرامش خاطر فضایی را ایجاد کردند که نیروهای امدادرسان هلال‌احمر بتوانند به‌عنوان خدمتگزار در خدمت آنان باشند.» به گفته رئیس جمعیت هلال‌احمر، درحال حاضر عملیات نجات به پایان رسیده و کمبودی در زمینه اقلام دارویی و امدادی وجود ندارد.


تعداد بازدید :  213