شماره ۱۸۳۱ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۹ آبان
صفحه را ببند
نفرین تکل از پشت!

خطای تکل از پشت سون هیونگ‌مین، بازیکن تیم فوتبال تاتنهام، بر روی آندره گومز،‌ هافبک تیم فوتبال اورتون که منجر به آسیب‌دیدگی شدید مچ پای گومز شد، بار دیگر موضوع مصدومیت‌های سخت را به سوژه صفحات ورزشی سایت‌ها و روزنامه‌ها تبدیل کرد. نوع آسیب‌دیدگی گومز و جلوه دلخراش آن باعث شد بازیکنی که برای مدت‌ها به لحاظ عملکرد حرفه‌ای در بورس و حتی معرض توجه هواداران فوتبال قرار نداشت، نامش بار دیگر تیتر یک خبرها و گزارش‌ها شود؛ هر چند اگر قرار باشد او را با مشهورترین افراد حاضر در فهرست خسارت‌دیدگان آسیب‌های ورزشی خصوصا در عرصه ورزش فوتبال مقایسه کنیم، جایی بهتر از ردیف‌های آخر را برای خود نخواهد یافت.
مشهورترین قربانی تکل
مشهورترین چهره حاضر در فهرست آسیب‌دیدگان ورزش فوتبال که به دلیل مصدومیت مجبور شد در دوران اوج از این حرفه کناره‌گیری کند، بی‌شک مهاجم رعنای تیم‌ملی فوتبال هلند و باشگاه آث‌‌میلان در دهه 80 میلادی یعنی مارکو فان باستن است. او که در سابقه حرفه‌ای‌اش زدن 218 گل در 280 بازی باشگاهی و به ثمررساندن 24 گل در 58 بازی ملی را دارد، در ‌سال 1995 میلادی برای آخرین‌بار با لباس تیم باشگاهی‌اش آث‌میلان به زمین رفت و سپس از فوتبال خداحافظی کرد. انجام خطاهای بی‌شمار و عموما تکل از پشت روی پاهای فان باستن باعث شد قوزک پای او طی چند‌ سال فعالیت حرفه‌ای چنان آسیب ببیند که ادامه کار را با وجود انجام عمل‌های جراحی متعدد غیرممکن کند. فان باستن ‌سال 1995 یعنی در 31 سالگی فوتبال را کنار گذاشت اما او به واقع از 3‌ سال قبل به دلیل مصدومیت‌های پیاپی قادر به حضور در زمین بازی به شکل مستمر نبود و عملا بیشتر وقت خود را در سالن‌های فیزیوتراپی می‌گذراند تا زمین تمرین!
نوشداروی دیرهنگام فیفا
نقطه شروع آسیب‌دیدگی جدی فان باستن از بازی دوستانه مقابل تیم باشگاهی آنکونا در ‌سال 1992 بود که با تکل از پشت مدافع حریف قوزک پای او آسیب جدی دید و یک عمل جراحی سخت و 6 ماه خانه‌نشینی را برایش به ارمغان آورد. فان باستن بعد از طی دوران نقاهت به شکل کج‌دار و مریز با مچ پای عمل شده‌اش تا می‌کرد تا این‌که ‌سال 1993 در جریان مسابقات جام باشگاه‌های اروپا و طی بازی با تیم مارسی، وقتی توپ را از باسیل بولی مدافع سرسخت این تیم عبور داد بار دیگر با تکل از پشت مواجه شد که این خطا کارش را تقریبا برای همیشه تمام کرد. این‌که چه کسی فان باستن را از فوتبال جهان گرفت و اجازه نداد او حداقل 5‌سال دیگر در اوج به هنرنمایی بپردازد، امروز دیگر خیلی مهم نیست، کما این‌که حتی خود او نیز طی این سال‌ها به دنبال مقصر نبوده است؛ اما تأثیر آن بر فوتبال جهان تا  آنجا بود که فیفا در همان سال‌ها تکل از پشت را در ردیف خطاهای خشن قرار داد و مجازات آن را کارت قرمز تعیین کرد.

 


تعداد بازدید :  831