شماره ۱۸۳۰ | ۱۳۹۸ شنبه ۱۸ آبان
صفحه را ببند
رئیس بانک مرکزی خبر داد:
رمز یکبارمصرف برای 30 بانک
رمزهای یکبار مصرف برای افزایش امنیت کارت‌های بانکی اجرایی شد

شهروند| رمز یکبارمصرف بانکی بالاخره اجرایی شد و حالا بانک‌های مختلف  به مشتریان‌شان پیامک ارسال کرده‌اند تا رمز یکبار مصرف دریافت کنند.
عبدالناصر همتی، رئیس ‌کل بانک مرکزی در یادداشتی در اینستاگرام خود نوشته است که هم‌اکنون بیشتر از ۳۰ بانک فعال‌سازی رمز پویا را شروع کرده‌اند.
این موضوع درحالی رخ می‌دهد که بانک‌ها معتقدند ارسال مداوم پیامک‌های رمز یکبارمصرف هزینه‌های گزافی برایشان دارد و تاکنون کمتر تن به این ماجرا داده‌اند. با این حال حیدر مستخدمین‌حسینی،  معاون سابق  بانک مرکزی به «شهروند» می‌گوید: «این بهانه بانک‌ها برای ندادن این خدمت به مشتریان‌شان قابل توجیه نیست، زیرا بانک‌های ایران درحال حاضر درآمدشان را از سود سپرده بانکی به دست می‌آورند و بانک‌های جهانی کارمزدمحور هستند.»
مستخدمین‌حسینی اضافه می‌کند: «درحال حاضر بانک‌ها برای سپرده مردم سود نازلی می‌پردازند و درحالی‌ که مردم سود دریافتی‌شان 15‌درصد است و نرخ تورم 40‌درصد است و این یعنی اینکه بانک‌ها 25‌درصد کمتر از رقم واقعی به مشتریان‌شان سود پرداخت می‌کنند و بنابراین توجیه آنها برای ندادن این خدمت به مشتریان قابل قبول نیست.» به گفته معاون سابق بانک مرکزی، سازوکار بانک‌ها درکشور ما به‌گونه‌ای است که هم به ازای ارایه خدمات از مشتری مبلغی را دریافت می‌کنیم و هم  از سود سپرده آن  بهره می‌بریم؛ درصورتی که یکی باید جایگزین دیگری شود و بانک‌ها نمی‌توانند به صورت همزمان بر پایه خدمات و هم با سود سپرده فعالیت کنند.
مستخدمین‌حسینی با اشاره به اینکه چندسالی است بانک‌ها به ازای ارایه خدمات از مشتریان مبالغی را دریافت می‌کنند، در این زمینه ادامه داد: «از دو‌سال پیش تاکنون، بانک‌ها برای ارسال پیامک از مشتریان خود در ابتدای‌ سال مبالغی را دریافت می‌کنند، درصورتی که چنین خدماتی رایگان بود و به یکباره پولی شد.» او ادامه می‌دهد: «تمامی این مقولات مربوط به اصلاح نظام بانکی است که درکشور ما اجرا نشده است و با اجرایی‌شدن اصلاح نظام‌ بانکی تکلیف این موضوع هم روشن می‌شود که مردم بر پایه خدمات پرداخت داشته باشند یا بر پایه سود بانکی، زیرا اعمال هر دوی آن امکان‌پذیر نیست.»
رمز یکبارمصرف چه فایده‌ای دارد؟
در مقابل  رمز ثابت که همیشه و در همه تراکنش‌ها، می‌توان از آن بهره برد، رمز یکبارمصرف، یا OTP فقط 60ثانیه از زمان دریافت قابلیت استفاده در سامانه معاملاتی، وقت دارد. با این روش، جلوی برداشت غیرقانونی از حساب‌های بانکی گرفته می‌شود. کلاهبرداران فیشینگ از طریق نرم‌افزارهایی که کلید‌های فشرده شده روی کیبورد را تشخیص و ذخیره می‌کنند، اطلاعات رمز‌های یکبارمصرف را SAVE می‌کردند. اما اکنون با دنیای OTP‌ها، عملا این فرصت از آنها سلب شده  است، البته توکن‌ها نیز وسیله‌ای برای دریافت رمز یکبارمصرف بود که در نظام بانکی ایران بر خلاف اروپا، متداول نشد. با ورود اپ‌ها، بسیاری از خدمات بانکداری مجازی ازطریق OPT‌ها صورت می‌گیرد.


تعداد بازدید :  344