شماره ۱۸۲۸ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۳ آبان
صفحه را ببند
واکنش مدیران سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی به حذفیات کتاب درسی
درس‌ها برای دانش‌آموزان جذاب نبودند

شهروند| خبر را همه شنیده‌اند و حالا بعضی از دانش‌آموزان حتی آثار حذف‌شده را ازبراند؛ آنها ‏در گوشی‌های همراه‌ و در شبکه‌های اجتماعی خوانده‌اند که شعر و قصه‌هایی از کتاب‌ ‏درسی‌شان پاک شده و کنجکاوتر از همیشه «می‌خواهند بدانند چه چیزهایی را نباید بدانند»؛ این ‏فصل مشترک بسیاری از نوشته‌های این‌روزهای دانش‌آموزان ایرانی در شبکه‌های اجتماعی است که ‏می‌گویند پس از اطلاع از خبر حذف برخی آثار، با جست‌و‌گو در اینترنت آنها را خوانده‌اند و برخی از ‏آنها را هم دوست‌ داشته‌اند. ماجرا به تغییرات کتاب درسی و حذف آرش کمان‌گیر، اشعار مهتاب‌ و ‏داروگ نیما، داستان سیاحت‌نامه ابراهیم‌بیگ، رباعیات خیام، غزل «در این سرای بی‌کسی...» ‏هوشنگ ابتهاج، «اشکم ولی به پای عزیزان چکیده‌ام ...» از رهی معیری، «به کجا چنین شتابان» ‏شفیعی‌کدکنی، «باغ بی‌برگی» اخوان‌ثالث و ده‌ها اثر نامدار از نویسندگان نام‌آشنای ایران و جهان ‏برمی‌گردد که در گزارش دیروز «شهروند» با عنوان «به کجا چنین شتابان» به آن پرداخته شده ‏است. حالا اما نوبت به مدیران سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و پاسخ آنها رسیده است که ‏می‌گویند درباره تغییرات «اغراق» می‌شود، برخی آثار «جذاب نبود» و این روند همسوسازی بوده است و ‏نه حذف. ‏
‏ «معلم‌ها می‌گفتند بچه‌ها راضی نیستند»‏
مسئول گروه زبان و ادبیات فارسی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی یکی از ‏پاسخ‌دهندگان به انتقادهاست که می‌گوید تغییرات هیچ‌گاه غرض‌ورزی‌ای با اشخاص و جریان ‏ادبی خاصی نبوده است‎. «حسین قاسم‌پور مقدم» که مؤلف کتاب‌های درسی زبان و ادبیات فارسی ‏است، دراین‌باره به ایسنا گفت: «حذفی انجام نشده است؛ ما کتاب‌های نظام قبلی را داشتیم و ‏الان هم کتاب‌های نظام جدید را داریم. در‌سال ۱۳۹۵ براساس همسوسازی با برنامه درسی در همه درس‌ها و موضوعات درسی، قرار بود محتوای کاملا تازه و متنوعی تدوین شود. از‌سال ۱۳۹۴ ‏این‌ کتاب‌های جدید پایه‌ریزی شد و برای تألیف و طراحی آنها استادان، دبیران و کارشناسان ‏زیادی حضور داشتند‎.» براساس گفته‌های این مولف کتاب ادبیات مدارس، مولفان مجبور به ‏انتخاب از میان هزاران اثر هستند و دراین‌باره گروهی جا می‌مانند:   «رسم بر این است که در هر ‏تألیفی مؤلفان مجاز هستند به متون ادبی گذشته‌، از‌هزار‌سال تا صد‌سال پیش و حتی دو‌سال ‏پیش سر بزنند و از میان آنها اگر متنی را مناسب با ساختار و محتوای کتاب جدید خود دیدند، از ‏آن بهره‌برداری کنند که این اتفاق هم افتاده است. از طرفی هر کتابی ۱۰‌سال اعتبار دارد و ‏کتاب‌های قبلی ما حدود ۲۰‌ساله بودند. در این ۲۰‌سال مکاتبات بسیار زیادی درباره ‏برخی از متون  وجود داشت که اینها در کلاس‌های درس بازتاب‌های گوناگونی داشته‌اند، این ‏بازتاب‌ها بیشتر یادگیری و آموزشی بوده و چیز خاصی نبوده است. معمولا معلم‌ها هم می‌گفتند ‏بچه‌ها از برخی متن‌ها راضی نیستند و برای آنها جذابیت خاصی ندارد، بنابراین ما سعی کرده‌ایم ‏متن‌هایی را که مناسب بودند و معلمان به آنها نگاه مثبتی داشتند در تألیف جدید اضافه کنیم؛ ‏بنابراین حذفی صورت نگرفته است‎.‎‏» این‌طور که قاسم‌پور می‌گوید برخی از این تغییرات مربوط به ‏چندسال گذشته است:   «از‌سال ۱۳۹۵  متن کتاب‌ها تغییر یافته و بی‌آنکه معلم و دانش‌آموزی ‏تعجب و اعتراض کند، تدریس می‌شود. حالا در‌سال ۹۸ یکدفعه فردی یا گروهی چنین بحثی را ‏پیش می‌کشند که چه نشسته‌اید که این‌طور شده است. بسیاری از  افرادی که از آنها نام ‌برده شده  ‏شعر یا داستان دیگری از آنها در کتاب آمده است. حال و هوای کتاب جدید است، مثلا شعر ‏دیگری از استاد شفیعی کدکنی انتخاب و در کتاب گنجانده شده است و موارد بسیار دیگری‎.‎‏» ‏موضوعی که در روزهای گذشته و در واکنش برخی مدیران آموزش‌وپرورش هم تکرار شده، ‏کاهش حجم کتاب درسی است که قاسم‌پور هم به همین موضوع اشاره می‌کند: «اگر بخواهید ‏مقایسه کنید در کتاب‌های قبلی شما تا ۴۰ درس را داشته‌اید و بعدها به ۲۴ درس کاهش پیدا کرد ‏و در کتاب‌های جدید ۱۶ درس دارید. زمانی که هشت درس کاهش پیدا می‌کند  به‌طور طبیعی ‏دست‌تان بسته‌ است و انتخاب‌هایتان محدود می‌شود، پس اولویت را به متنی می‌دهید که از ‏زوایای مختلف مطلوب دانش‌آموزان باشد. نکته دیگری که وجود دارد این است که این متن‌ها را ‏قبل از انتشار به معلمان می‌دهند و معلمان آنها را سر کلاس می‌برند و با دانش‌آموزان گفت‌وگو ‏می‌کنند و نهایتا به قطعیت و اعتبار لازم می‌رسند و بعد متن عرضه می‌شود‎.‎‏» مسئول گروه زبان و ‏ادبیات فارسی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی مسئولیت بخشی از این تصمیم را هم متوجه ‏معلمان و دبیران منتخب مدارس کشور می‌داند و دراین‌باره می‌گوید:   «در پایان کتاب‌ها اسامی ‏نزدیک به ۴۰ نفر از دبیران زبده کشور آمده است که آنها معمولا محتواها را می‌بینند و تأیید ‏می‌کنند و اگر اصلاحاتی داشته باشد، بیان می‌کنند، بنابراین چنین چیزی را که مطرح شده ‏نمی‌توانیم بپذیریم. از ابتدا تاکنون هم کتاب‌های درسی تغییراتی زیاد داشته است؛ ممکن است ‏در کتاب‌های درسی اولیه شعری وجود داشته که بعدها وجود نداشته و نبودن آن شعر دلیلی بر ‏کاهش ارزش آن یا صاحبش نیست، بلکه گاهی وقت‌ها مضمون شعر در شرایطی که ما کتاب جدید ‏می‌نویسیم با اهداف کتاب جدید متناسب نیست. طبق آماری که داریم در دوره دوم متوسطه یعنی ‏پایه دهم، یازدهم و دوازدهم ۴۶ متن معاصر از نویسندگان و شاعران قبل از انقلاب و دوره انقلاب ‏آورده شده است‎.‎‏» علاوه‌براین در روزهای گذشته انتقادهای فراوانی درباره حذف نام صادق هدایت یکی از ‏شناخته‌شده‌ترین نویسنده‌های ایرانی هم مطرح شده‌است. مسئول گروه زبان و ‏ادبیات فارسی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در پاسخ به این‌ انتقادها و حذف نام صادق ‏هدایت از داستان «کباب غاز» محمدعلی جمالزاده، می‌گوید: «این اشتباه منتقدان است. ‏اگر بروید و کتاب‌سال ۱۳۷۵ را از آرشیو بیرون بکشید این داستان این‌طور چاپ شده است. حدود ‏‏۲۴‌سال از این ماجرا می‌گذرد و تا امروز هم هیچ‌کسی هیچ حرفی نزده است. ما عینا از همان کتاب ‏بهره گرفته‌ایم. این‌طور نبوده که ما تعمدا آن را حذف کرده باشیم. ما تعمدی در این زمینه ‏نداشته‌ایم. هرچند این اصل کلی را  باید درنظر داشته باشید که مثلا در شعر مولوی و حافظ شما ‏تشخیص می‌دهید یک بیت را که باعث تضاد و تضارب آرا می‌شود، بردارید. یا قصیده ۴۴ بیتی وجود ‏دارد، اما درس شما بیشتر از ۱۲ بیت جا ندارد، پس شما اهمیت بخش‌های مختلف را می‌سنجید و ‏انتخاب می‌کنید. اگر شاعری درگذشته باشد شما شعرش را انتخاب می‌کنید.» در پاسخ‌های قاسم‌پور ‏به انتقادها تأکید فراوانی نبود غرض‌ورزی در این تغییرات هم وجود دارد: «هیچ‌گاه غرض‌ورزی با ‏اشخاص و جریان ادبی خاصی مطرح نبوده است. از طرفی هم کتاب را یک نفر و افراد خاصی تهیه ‏نمی‌کنند بلکه مشارکت عمومی‌ وجود دارد. از دانشگاه‌های مختلف تهران و شهرستان‌ها استادانی ‏داریم که خودشان جزو شورای برنامه‌ریزی سازمان پژوهش و جزو مولفان هستند. بارها کتاب‌ها را ‏می‌بینند و تذکرات لازم را می‌دهند. آنچه الان می‌بینید کتاب‌های نظام جدید هستند و آنها را باید ‏با هم مقایسه کنید. در این کتاب‌ها برخی از متن‌ها هست و برخی هم نیست.»‏
‏ سازمان پژوهش کتب‌ درسی: در سه ‌سال گذشته حذفی نداشتیم
سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی موارد مطرح شده در فضای مجازی هم حذف برخی متن‌ها را ‏از کتاب‌های فارسی رد می‌کند. «کوروش امیری‌نیا» معاون برنامه‌ریزی متوسطه دفتر تالیف ‏کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه نظری معتقد است که در سه‌سال گذشته تغییری در کتاب‌های ‏ادبیات متوسطه دوم رخ نداده و تغییرات پیشین هم بر اساس اسناد بالادستی ایجاد شده است: «کتاب ‏درسی به‌عنوان یکی از اجزای مهم بسته آموزشی در فرآیندی حساب‌شده و متناسب با منطق اسناد ‏بالادستی ازجمله سند برنامه درسی ملی و راهنمای برنامه درسی حوزه تربیت و یادگیری با تأیید ‏استادان و صاحب‌نظران شورای برنامه‌ریزی درسی و اعتباربخشی توسط تعداد زیادی از استادان و ‏دبیران سراسر کشور تهیه و تدوین می‌شود. در این راستا کتاب‌های درسی فارسی دوره دوم ‏متوسطه نیز از ‌سال ۱۳۹۵ همسو با برنامه درسی ملی، نونگاشت بوده و در سه‌سال گذشته متنی ‏از این کتب حذف نشده است‎.‎‏» امیری‌نیا در توضیح این موضوع می‌گوید: «در تولید ‏کتاب‌های جدید و نونگاشت دوره دوم متوسطه مهم‌ترین اصل رعایت خواسته‌ها و انتظارات سند ‏برنامه درسی ملی بوده است و همین امر سبب شده کتاب‌های جدید ساختار و محتوایی متفاوت ‏از کتاب‌های قبلی داشته باشند. بنابراین کتاب‌های قبلی از مهر ۱۳۹۵ در مدارس تدریس نمی‌شود و ‏تمامی موارد ذکر شده توسط نویسنده از کتاب‌های مربوطه حذف نشده بلکه مربوط به کتاب‌های ‏قبل از ‌سال ۱۳۹۵ است. شورای برنامه‌ریزی درسی و گروه تألیف سعی کرده است تا حد امکان از ‏متون کتاب‌های درسی ادبیات 40‌سال گذشته در صورت تناسب با اهداف و سرفصل‌های کتاب‌های ‏جدید استفاده کند. با نگاهی به تاریخ کتاب‌های درسی به‌خوبی می‌توان فهمید که در گذر زمان ‏محتوای کتاب‌های درسی با توجه به ضرورت‌های مختلف آموزشی، اجتماعی و فرهنگی اصلاح و ‏بازنگری شده و تغییر یافته است‎.‎‏» این‌طور که معاون برنامه‌ریزی متوسطه دفتر تالیف کتاب‌های ‏درسی ابتدایی و متوسطه نظری می‌گوید هدف از تغییرات، بهبود کیفیت است: «در انتخاب شاعران ‏و نویسندگان اصل بر انطباق متون نظم و نثر با موضوع و اهداف برنامه درسی زبان و ادبیات، رعایت ‏سیر زمانی (گذشته و امروز) و پرهیز از متون دارای اندیشه‌های جهت‌دار و ... است. بنابراین کتاب ‏درسی جایی برای معرفی اندیشه‌های اشخاص خاص نیست که منتهی به سهم‌خواهی فرد یا افراد ‏باشد. متن دروس با تشخیص شورای برنامه‌ریزی درسی، نتایج ارزشیابی پایانی و مکاتبات دبیران ‏طی چند‌سال یک‌بار حذف، اصلاح یا افزوده می‌شود.»‏
‏ توضیح مؤلف: گاهی
 درباره حذفیات بزرگنمایی می‌شود
‏«محمدرضا سنگری» که در تألیف کتاب‌های درسی همکاری داشته، درباره تغییرات و حذفیات ‏در کتاب‌های درسی ادبیات فارسی توضیحاتی دارد، هرچند که می‌گوید در سال‌های گذشته نقش ‏کمرنگی در تدوین این کتاب‌ها داشته است. او در این‌باره به «ایسنا» می‌گوید: «گاهی افرادی در ‏حذفیاتی که وجود دارد بزرگنمایی می‌کنند. آنها معمولا با واقعیت‌های کتاب‌های درسی آشنا ‏نیستند. گاهی اوقات برخی از حذف‌ها پیشنهاد خود دبیران است زیرا معمولا از آنها نظرسنجی و ‏نظرخواهی می‌کنند یا دبیران نقدهایی می‌فرستند که باعث می‌شود درسی حذف یا درس دیگری ‏اضافه شود. این‌طور نیست که ما تصور کنیم هر درسی را هر کس و هر وقت که دلش خواست ‏می‌تواند حذف یا درس دیگری را وارد کتاب‌های درسی کند یا راحت آن را بردارد. آنجا ‏شورایی وجود دارد که اعضایش درباره درس‌ها نظر می‌دهند و آنها را بررسی می‌کنند‎.‎‏» او با بیان ‏این‌که شاید یک از دلایل حذف‌ها درخواست دبیران باشد، می‌گوید: «ممکن است دبیران  بگویند ‏فلان درس هیچ تناسبی ندارد و قابل تدریس نیست یا درس بهتری وجود دارد که می‌تواند ‏جایگزین آن شود یا بچه‌ها از فلان درس لذت نمی‌برند. پس صرفا این‌که این درس برای فلان ‏شخصیت است که متعلق به جناح این‌طرف است یا آن‌طرف یا به چهره‌های قبل از انقلاب ‏برمی‌گردد، در تألیف کتاب‌های درسی مطرح نیست. حال ممکن است برخی نسبت به آن حساسیت ‏به خرج بدهند که مثلا این داستان چون برای غلامحسین ساعدی بوده یا این شعر چون برای ‏اخوان یا برای فلان کس بوده شما حذف کرده‌اید و درواقع دارید مخالف می‌کنید یا هر انگاره‌ ‏دیگری که درست نیست‎.‎‏» ‏
این توضیحات و پاسخ‌های مدیران سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اگرچه تا اندازه‌ای‌ به ‏روشن‌شدن این بحث کمک کرده اما نتوانسته رضایت منتقدان را در پی داشته باشد و گروهی از ‏کارشناسان و همچنین معلمان و دانش‌آموزان همچنان بر علمی‌نبودن این تغییرات تأکید دارند. ‏منتقدان می‌گویند هدف از تغییرات حذف نام بعضی بزرگان و اندیشه آنهاست و به همین دلیل هم ‏تلاش می‌کنند زمینه برای مطالعه این آثار فراهم شود؛ همچنان‌که با مطرح‌شدن این بحث در ‏روزهای گذشته بسیاری از دانش‌آموزان با مراجعه به اینترنت و فضای مجازی این آثار حذف‌شده را ‏مطالعه کرده‌اند. ‏


تعداد بازدید :  450