شماره ۱۸۲۸ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۳ آبان
صفحه را ببند
احسان حدادی برای آموزش به نوجوانان سراسر ایران را طی می‌کند
پرتابِ مهر بانیِ نایب قهرمان المپیک

شهروند| بارها شنیده‌ایم که از رشته دوومیدانی به‌عنوان رشته مادر یاد شده و از اهمیت آن گفته‌ایم، اما شاید به جز تک‌ستاره‌ای همچون احسان حدادی که پرافتخارترین ورزشکار این رشته به حساب می‌آید، ورزشکار دیگری در چند دهه اخیر نتوانسته در سطح جهان و المپیک در رشته دوومیدانی خودش را مطرح کند. حالا احسان با ایده‌ای شخصی و با کمک هیأت‌های استانی می‌خواهد به سراسر ایران و حتی مرزی‌ترین نقاط سرکشی کند و به استعدادهای رشته دوومیدانی به‌ویژه پرتاب دیسک آموزش بدهد. نکته بارز درباره کار حدادی این است که او هیچ پولی بابت این کار دریافت نخواهد کرد و حتی وظیفه خودش می‌داند که اقلامی هم به برخی استعدادها در مناطق محروم اهدا کند.
استفاده مجانی خارجی‌ها از حدادی
احسان حدادی که در 34 سالگی همچنان با انگیزه به کار خود ادامه می‌دهد و کسب مدال در المپیک 2020 را نشانه گرفته، در جریان اردوهای خارجی خود بارها با درخواست پرتابگران کشورهای دیگر مواجه شده که دقایقی برای آنها صحبت کند و حتی به صورت عملی به آنها تکنیک‌های پرتاب را بیاموزد. این اتفاق قبلا در کشورهای مختلف رخ داده و نمونه آن همزمان‌شدن اردوی حدادی با پرتابگران چینی در آمریکا بود که باعث شده بود چینی‌ها از بودن کنار نایب‌قهرمان المپیک 2012 بهره کامل را ببرند. در همین مسابقات جهانی 2019 قطر هم حدادی به درخواست ورزشکاران قطری پاسخ مثبت داد و دقایقی برای آنها به صحبت پرداخت تا راه گام برداشتن در مسیر موفقیت را به آنها نشان دهد. قطعا نمونه‌های دیگری هم وجود داشته است که در طول ‌سال و سفرهای متعدد حدادی ورزشکاران خارجی از تجربیات او استفاده کرده‌اند.
آموزش مجانی به استعدادها
احسان حدادی که مدت‌هاست صحبت از تاسیس آکادمی در ایران را مطرح کرده و این ایده را با مسئولان وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک هم درمیان گذاشته، این بار خودش دست به کار شده است. حدادی در‌ سال المپیک با این‌که می‌تواند وقت زیادی را صرف اردوهای برون‌مرزی کند و در کشورهای مختلف اردو بزند، تصمیم گرفته مسیر جدیدی را برای خودش ایجاد کند. او با هماهنگی هیأت‌های استانی قصد دارد هر هفته به یک استان سفر کند و با برگزاری کلاس‌های آموزشی نکات جدیدی را به استعدادهای موجود دوومیدانی ایران آموزش دهد. نکته جالب توجه اینجاست که حدادی در قبال برگزاری این کلاس‌ها و وقتی که برای آموزش می‌گذارد، هیچ دستمزدی دریافت نخواهد کرد و حضور در کلاس‌های نایب قهرمان المپیک رایگان
خواهد بود.
شروع ایرانگردی از خراسان
احسان حدادی از امروز تور ایرانگردی خود برای آموزش دوومیدانی را از مشهد آغاز می‌کند. در طول یک هفته حضور احسان در خراسان، او به خراسان‌شمالی و خراسان‌جنوبی هم سرکشی می‌کند و کلاس‌هایی را برای نوجوانان و جوانان مستعد این مناطق برگزار خواهد کرد. حدادی در حین برگزاری این کلاس‌های تئوری یک روز هم در هر استان به همراه نوجوانان و جوانان به تمرین می‌پردازد. او قصد دارد طی یک‌سال آینده به تمام مناطق ایران
 سرکشی کند.
حدادی: تا الان بیشتر خارجی‌ها از من استفاده کردند
احسان حدادی، نایب‌قهرمان المپیک 2012 در رشته پرتاب دیسک درباره برگزاری کلاس‌های آموزشی در شهرستان‌ها به «شهروند» می‌گوید: «با هماهنگی هیأت‌های استانی هر کلاس ما تا 200، 300 نفر ظرفیت دارد، این موضوع بستگی به تعداد ورزشکاران و استعدادهای موجود آن شهر یا استان در دوومیدانی دارد. البته بیشتر کلاس‌هایی که برگزار می‌کنیم، جنبه انگیزشی دارد، چون شاید طی یکی، دو روز نتوان تکنیک‌های پرتاب را به یک نوجوان یاد داد. من وقتی دیدم به هر کشوری که می‌روم، آنها از من استفاده می‌کنند و هنگام تمرین یا استراحت می‌خواهند به ورزشکاران آن کشور آموزش دهم، گفتم بهتر است وقتم را برای کشور خودم بگذارم.» وی در پاسخ به این سوال که در قبال برگزاری این کلاس‌ها هزینه‌ای از شرکت‌کنندگان دریافت خواهد شد یا خیر، می‌افزاید:   «اصلا قرار نیست از کسی پول بگیریم. اتفاقا هدف ما این است که خیلی از استعدادهای مناطق محروم هم بتوانند در این کلاس‌ها حاضر شوند و شاید این اتفاق جرقه‌ای برای شکوفاشدن آنها باشد. حتی من وظیفه خودم می‌دانم در صورت جذب اسپانسر برای نوجوانان و جوانانی که در مناطق محروم هستند، اقلام دوومیدانی مثل دیسک یا کفش هم تهیه کنم. امیدوارم با این کار بتوانم خدمتی به دوومیدانی ایران بکنم. به‌هرحال با تجربه‌ای که دارم، می‌دانم کدام ورزشکار استعداد درخشش در کدام رشته را دارد. می‌توانم نوجوانان را راهنمایی کنم تا در مسیر درست گام بردارند.»


تعداد بازدید :  524