شماره ۱۸۲۷ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۲ آبان
صفحه را ببند
معافیت مالیاتی فعالیت‌های انتشاراتی، مطبوعاتی، فرهنگی و هنری حذف می‌شود؟
فشار دوباره بر رسانه‌ها

شهروند| در روزهای گذشته پیش‌نویس لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم درحالی منتشر شد که یکی از مهم‌ترین موارد این متن، حذف یا کاهش بسیاری از معافیت‌ها و مشوق‌ها  بود؛ ازجمله در فعالیت‌های مطبوعاتی. اینطور که مازیار هوشمند مدیرعامل خانه مطبوعات و رسانه‌های کشور در حساب کاربری توییتر خود نوشته، سازمان امور مالیاتی کشور با انتشار پیش‌نویس لایحه اصلاح برخی قوانین و مقررات مالیاتی، از حذف معافیت فعالیت‌های مطبوعاتی خبر داده است؛ لایحه‌ای که در صورت تصویب می‌تواند فعالیت رو به کاهش و تعطیلی رسانه‌ها را از اکنون رقم بزند.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در‌ سال ۱۳۹۱ با ابلاغ بخشنامه‌ای معافیت کامل مطبوعات از پرداخت مالیات را اعلام کرده بود. براساس گفته‌های علی عسکری، درآمد حاصل از طراحی و انتشار هرگونه آگهی توسط اشخاص دارنده مجوز فعالیت انتشار نشریات و مطبوعات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با رعایت مقررات مشمول معافیت است و مطابق دستورالعمل ماده ۱۲ آیین‌نامه اجرایی بند (ل) ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم، تولید، توزیع و نشر خبر و اطلاعات مشمول مالیات بر نرخ صفر می‌شد. همچنین تمام فعالیت‌های انتشاراتی، مطبوعاتی، فرهنگی و هنری مشمول معافیت مالیاتی بودند و در اصلاحیه ‌سال ۹۴ این ماده، فعالیت‌های قرآنی نیز از پرداخت مالیات معاف شدند. مازیار هوشمند، مدیرعامل خانه مطبوعات و رسانه‌های کشور با ابراز نگرانی دراینباره در حساب کاربری توییتر خود نوشت: «سازمان امور مالیاتی کشور با انتشار پیش‌نویس لایحه اصلاح برخی قوانین و مقررات مالیاتی، از حذف معافیت فعالیت‌های مطبوعاتی خبر داد؛ لایحه‌ای که در صورت تصویب می‌تواند فعالیت رو به کاهش و تعطیلی رسانه‌ها را از اکنون رقم بزند.»
این درحالی است که با وجود این بخشنامه، متاسفانه ادارات مالیاتی نسبت به نشریات سختگیری می‌کنند و معافیت مالیاتی آنان را مانند سایر مشاغل و بنگاه‌های اقتصادی منوط به ارایه اظهارنامه دقیق همراه با لیست درآمد و هزینه‌ها و پلمپ دفاتر کرده‌اند، این درحالی است که دخل و خرج مطبوعات، هیچ همخوانی با هم ندارند. هزینه چاپ و انتشار نشریات و روزنامه‌ها از درآمد آنها بیشتر است. تنها درآمد مطبوعات از آگهی‌هاست که بخش اعظم آن هم لاوصول است یا به موقع محقق نمی‌شود، ازاین‌رو صاحبان نشریات هم نمی‌دانند که درآمدشان دقیقا چقدر است.
با این وجود شهریار شمس مستوفی، دبیر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران به «شهروند» می‌گوید که هنوز جزییات این پیش‌نویس مشخص نیست و باید دید این جزییات شامل چه مواردی خواهد بود تا بتوان درباره‌اش نظر داد: «آنچه مشخص است این‌که پیش از این هم معافیت خاصی برای مطبوعات اعمال نمی‌شد. تنها معافیت به حوزه آگهی‌ها برمی‌گشت که آن هم اصلا به درستی عملی نبود. در زمان ریاست آقای انتظامی نامه‌ای توسط مدیران مسئول نوشته و درخواست شد مالیات بر ارزش افزوده آگهی‌ها برداشته شود و این اتفاق افتاد، اما همواره در عملیاتی‌شدند آن موانعی وجود داشت.» به گفته او با توجه به شرایط اقتصادی کشور و کم‌شدن منابع نفتی، سازمان امور مالیاتی وارد عمل شده و کار هم به طبع از بنگاه‌هایی آغاز می‌شود که معافیت داشته‌اند:  « قانونا هر سازمان و نهاد اقتصادی با توجه به سود و درآمدش باید مالیاتی پرداخت کند. اما درحال حاضر ماجرا اینجاست که بدنه مطبوعات از معافیت‌های مالیاتی هیچ سودی تاکنون نبرده‌اند. همه آنها بر فیش‌های حقوقی اندک‌شان مالیات پرداخت کرده‌اند و مشخص نیست پس سود این معافیت‌ها تاکنون در جیب چه کسی بوده است؟»
دبیر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران می‌گوید تلاش‌هایی برای حذف مالیات از بدنه مطبوعات انجام شده، اما کار با سازمان امور مالیاتی همواره پیچیدگی‌هایی دارد که سختی کار را بالا می‌برد: «ماجرا این است که اعمال مالیات باعث می‌شود یک‌سری از اصناف با مشکلاتی مواجهه شوند، اما چنانچه روند این مورد منطقی و به‌درستی باشد، ضربه‌ها هم کمتر خواهد شد. باید شفافیت در کار بالا رود و این می‌تواند کمک‌کننده باشد.»
مستوفی معتقد است مسأله معافیت‌های مالیاتی، مسأله‌ای پیچیده است که باید با وجود این پیچیدگی‌ها آن را بررسی کرد و نه صرفا به‌عنوان خبری عادی به آن نگاه کرد: «توجه به جزییات و بررسی دقیق موارد ذکرشده می‌تواند راهگشا باشد و در عین حال تلاش برای حذف معافیت از بدنه مطبوعات که آنها هم درگیری‌ها و سختی‌های بسیاری دارند.»


تعداد بازدید :  474