شماره ۱۸۲۲ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱ آبان
صفحه را ببند
چالش جدید خانه موسیقی برای قیمت‌گذاری کنسرت‌ها در راه است:
شوک بلیت‌های 350‌هزار تومانی

پولاد امین| بعد از دوماه تعطیلی، تا چند روز دیگر دور جدیدی از کنسرت‌های موسیقی آغاز خواهد شد. کنسرت‌هایی که شاید بتوان گفت سرشناس‌ترین‌شان گروه آلمانی شیلر است که قرار است در روزهای ۱۶ و ۱۷ آبان در سالن وزارت کشور تهران روی صحنه برود.
آغاز جنجال
جنجال‌ اما زمانی کلید خورد که توجه مردم و کاربران عصبانی فضای مجازی جلب شد به قیمت‌گذاری بلیت‌های این اجراها و به‌خصوص بلیت‌های 350‌هزار تومانی کنسرت گروه شیلر. قیمت‌های عجیب و غریبی که در کنسرت‌های یکی دو‌سال اخیر بی‌سابقه نیست، ولی همچنان حساسیت‌های زیادی را برمی‌انگیزد.
   شیلر گرانفروش
کارشناسان البته عقیده دارند قیمت بالای کنسرت شیلر چندان هم غیرقابل توجیه نیست و به‌خصوص به سابقه این گروه اشاره می‌کنند که در اجراهای دو‌سال پیش‌شان حدود ۲۴هزار مخاطب را راضی از سالن کنسرت‌ بیرون فرستادند. مهدی کاشی یکی از مدیران کنسرت گروه شیلر البته توجیهات دیگری را نیز با رسانه‌ها درمیان گذاشته و به‌عنوان مثال با اشاره به این‌که «پرداخت دستمزد به گروه‌های خارجی بر پایه یورو و دلار است» افزایش قیمت ارز در قیاس با دو‌سال پیش را به‌عنوان یکی از دلایل افزایش قیمت بلیت‌های این گروه مطرح می‌کند. به گفته او، در مورد گروه‌های خارجی که در قیمت‌گذاری کنسرت‌هایشان هزینه‌هایی مانند بلیت هواپیما و ترانسفر و اسکان نیز نقش دارد، حفظ همان قیمت‌های قبلی بسیار دشوار است.
نگرانی
با این‌که کشاندن گروه‌های بین‌المللی به ایران مستلزم هزینه‌های فراوانی است و همین هم قیمت اجراهای آنها را بالا می‌برد، اما از آن‌جا که قیمت‌گذاری بلیت‌های کنسرت در ایران از ضابطه خاصی تبعیت نمی‌کند و تهیه‌کنندگان بدون هیچ ضابطه قانونی‌ قیمت بلیت را تعیین می‌کنند، این نگرانی وجود دارد که قیمت اجراهای گروه‌هایی مانند شیلر منحصر به خودشان و گروه‌های هم‌رتبه نماند و این فرصت را در اختیار گروه‌های وطنی بگذارد که آنها نیز از همان رنج قیمتی برای قیمت‌گذاری کنسرت‌هایشان تبعیت کنند. به ‌هرحال بارها و بارها شاهد بوده‌ایم که گروه‌های داخلی کوشیده‌اند تحت‌تأثیر جو و فضای موجود قیمت بلیت‌هایشان را به حد و اندازه گروه‌های جهانی برسانند. نگرانی‌ها وقتی جدی‌تر می‌شود که می‌بینیم بعد از ماه صفر افزایش حداقل 15‌درصدی در قیمت بلیت‌ها صورت گرفته  که باعث می‌شود تفاوت قیمت بهترین و کم‌ نام‌ونشان‌ترین اجراها به نحو طعنه‌آمیزی به هم نزدیک شود.
گران‌ترین‌ها
تاکنون گران‌ترین بلیت‌های کنسرت را در داخل ایران هوادارانی خریده‌اند که اوایل اردیبهشت‌ماه امسال قصد کرده بودند کنسرت کیتارو را در تالار بزرگ کشور از نزدیک ببینند. این هواداران با خرید بلیت‌های 400هزار تومانی، این موسیقیدان مطرح ژاپنی را بدل کردند به گران‌قیمت‌ترین موزیسین روی استیج‌های ایران. برخی اجراهای خارجی ازجمله کنسرت‌های شیلر و لودویکیو ایونادی با قیمت 300 تا 350‌هزار تومان در رده‌های بعد قرار دارند.
ایرانی‌های گران
اما شاید باور نکنید که رکورد گران‌ترین بلیت‌های ایرانی در اختیار رضا یزدانی است. این خواننده در کنسرت آنپلاگ خود با سقف بلیت 350‌هزار تومانی رکوردی جالب به ثبت رساند.جالب‌تر این‌که دیگر رکورددار بلیت‌های گران ربطی به موسیقی ندارد و به دنیای جوک و لطیفه مربوط است. حسن ریوندی را می‌گویم که با بلیت‌های 300‌هزار تومانی در کنسرت خنده اخیرش انتقادات زیادی باعث شد و خیلی‌ها به ‌نحو کنایه‌آمیزی اجراهای او را با مثلا نمایش الیور توئیست و کنسرت- نمایش سی قیاس کرده‌اند که تازه خود آن اجراهای فاخر پرهزینه با اتهام گرانفروشی مواجه بودند.قیمت‌های بالای بلیت را خیلی‌ها به‌ دلیل اتخاذ برخی سیاست‌های اشتباه می‌دانند که باعث شده موسیقی تبدیل به هنری لاکچری شده و علاقه‌مندان کم‌درآمد موسیقی از حضور در کنسرت‌ها محروم شوند. کارشناسان موسیقی عقیده دارند خانه موسیقی باید قیمت‌گذاری کنسرت‌ها را براساس ضوابط قانونی مشخص پی بگیرد. اما به‌ دلیل انفعال ساختاری این نهاد، تهیه‌کنندگان بدون هیچ ضابطه قانونی،‌ قیمت بلیت کنسرت‌ها را بالا می‌برند

 


تعداد بازدید :  266