شماره ۱۷۷۳ | ۱۳۹۸ شنبه ۲ شهريور
صفحه را ببند
نوبخت خبر داد:
پاداش بازنشستگان به‌زودی پرداخت می‌شود

شهروند| روز گذشته محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، از آغاز پرداخت پاداش بازنشستگان ‌سال ۹۷ خبر داد. نوبخت با انتشار یادداشتی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی این خبر را اعلام کرد که پرداخت پاداش بازنشسته‌های‌ سال 97 از هفته آینده آغاز خواهد شد و اعتبار مورد نیاز برای پرداخت این پاداش‌ها حدود 6‌هزار و 500‌میلیارد تومان است که ظاهرا تأمین شده است و بازنشسته‌های کشوری و فرهنگیان از هفته آینده پاداش‌های خود را دریافت خواهند کرد.
پاداش پایان خدمت بازنشستگان چقدر است؟
سال گذشته بود که دولت لایحه دایمی‌شدن قانون مدیریت خدمات کشوری را تصویب کرد. در بخشی از این قانون هم آمده که پایان خدمت کارکنان دولت به سی برابر حداکثر حقوق که هفت برابر حداقل حقوق کارکنان است، محدود می‌شود. درواقع براساس این قانون، مطابق با سابقه کار به کارمند پاداش پایان خدمت اختصاص می‌یابد به‌طوری که هنگام اجرای آزمایشی آن ممکن بود یک بازنشسته پاداش پایان خدمتش 20‌میلیون باشد و یک بازنشسته دیگر 800 میلیون! البته این بحث هم مطرح بود که با اصلاح قانون و دایمی‌شدن حداکثر پاداش 253‌میلیون تومان شود اما هنوز مشخص نیست این قانون هم اجرا شود یا نه. با این حال اواخر ‌سال گذشته بود که سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه‌ سال 1398 کل کشور اعلام کرد که پاداش پایان خدمت کارکنان دولت در‌ سال آینده حداکثر معادل هفت برابر حداقل حقوق و مزایا در ازای هر ‌سال خواهد بود و در ازای 30‌ سال خدمت اختصاص خواهد یافت. درواقع قرار بر این شد که با تعیین سقف برای پاداش پایان خدمت تفاوت این پاداش بین کارمندان و قشر فرهنگی کاهش پیدا کند و عدالت در این بخش اجرایی شود.
حقوق‌پایین‌ها در اولویت هستند
 براساس قانون بودجه ‌سال 97، پاداش پایان خدمت کارکنان دولت حداکثر معادل هفت برابر حداقل حقوق و مزایای موضوع ماده ۷۶ قانون خدمات کشوری در ازای هر‌ سال خدمت تا سقف ۳۰‌ سال است.ضمن این‌که طبق قانونی که در کمیسیون تلفیق مجلس تصویب شد، پرداخت حقوق و مزایا به استثنای حقوق و مزایای بازنشستگی از ابتدای ‌سال 98 به آن دسته از کارکنان قوای سه‌گانه که پاداش پایان خدمت خود را دریافت کرده‌اند، ممنوع است. بر همین اساس، پرداخت پاداش پایان خدمت برای افرادی که کمتر از 2.5‌میلیون تومان دریافتی دارند، در اولویت اجرا قرار گرفت که قرار است تا هفته آینده پاداش پایان خدمت بازنشستگان کشوری و فرهنگیان پرداخت شود.

 


تعداد بازدید :  362