شماره ۱۷۷۳ | ۱۳۹۸ شنبه ۲ شهريور
صفحه را ببند
جنگل‌های آمازون که 20‌درصد اکسیژن زمین را تأمین می‌کند، سه هفته است در آتش می‌سوزد
آتش و دود در ریه زمین

آتش‌سوزی جنگل‌های آمازون آن‌قدر وسیع و نگران‌کننده بود که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه از کشورهای عضو گروه هفت خواست آن را به‌عنوان یک موضوع اضطراری و بسیار مهم در دستور نخست کار خود در نشست پیش روی گروه هفت قرار دهند.
امانوئل مکرون در پست توییتری نوشت: «خانه ما در حال سوختن است. آمازون 20‌درصد اکسیژن دنیا را تولید می‌کند.» در پاسخ به این توییت مکرون، جار بولسونارو، رئیس‌جمهوری راستگرای برزیل که پیشتر هم گفته بود آمازون نباید مانع توسعه صنعتی برزیل شود، در پستی توییتری پاسخ مکرون را داد. بولسونارو، مکرون را متهم کرد که قصد دارد از مسأله‌ای که موضوع داخلی برزیل و کشورهای حاشیه جنگل‌های آمازون است به نفع خودش سوءاستفاده سیاسی کند. بولسونارو لحن مکرون را بیش از اندازه احساساتی توصیف کرد. پسر بولسونارو نیز پاسخ مکرون را داد و با پستی ویدیویی در توییتر گفت: «مکرون یک احمق است.»
حال، مکرون احمق باشد یا نباشد، ظاهرا بولسونارو و پسرش اساسا دوست ندارند قبول کنند که آمازون در حال نابود شدن است. جامعه بین‌المللی درباره مقیاس و گستره‌ای از جنگل که طعمه آتش شده، هشدار داده و ابراز نگرانی کرده است. آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد گفته بشدت نگران این حادثه و اثرات سوء آن بر محیط ‌زیست جهان است.
صادق‌خان، شهردار لندن نیز به این موضوع واکنش نشان داده و گفته آتش‌سوزی‌ها به دست انسان بوده و دولت برزیل هم چشمان خود را بر این آتش‌سوزی‌های عمدی بسته است. صادق‌خان نوشته است: «آتش‌زدن جنگل‌های آمازون اقدامی آشوبگرانه علیه محیط ‌زیست است که تبعات جهانی در پی دارد.» اشاره صادق‌خان به آتش‌زدن جنگل‌ها توسط مردم مربوط به اقدامات کشاورزان و دامدارانی است که با هدف به دست آوردن زمین صاف برای چرای دام یا کاشت ذرت و سویا اقدام به آتش‌زدن درختان می‌کنند. ظاهرا دولت بولسونارو هم چندان با این اقدامات مشکلی ندارد و برخورد چندانی با آن نمی‌کند.
علاوه بر سیاستمداران، چهره‌های هنری و مشهور نیز به آتش‌سوزی آمازون واکنش نشان دادند. مدونا در حساب اینستاگرام خود از بولسونارو خواست سیاست‌های محیط‌ زیستی‌اش را تغییر دهد. لئوناردو دی کاپریو نیز خواستار توجه جهان به این حادثه شد و از مردم سراسر جهان خواست در انتخابات‌ها به رهبرانی رأی بدهند که مسأله محیط‌ زیست برایشان مهم است. کریستیانو رونالدو نیز درباره ضرورت مهار هر چه سریع‌تر آتش‌سوزی در آمازون هشدار داد.
از زمان روی کار آمدن جار بولسونارو در برزیل، تعداد آتش‌سوزی‌ها در این جنگل‌ها بسیار بیشتر شده و تا 84‌درصد در مقایسه با مدت‌زمان مشابه در ‌سال 2018 افزایش داشته است. در ‌سال 2019 تاکنون 72‌هزار آتش‌سوزی کوچک و بزرگ در آمازون رخ داده است. برخی از آنها تنها یک روز، برخی بیش از دو روز و برخی دیگر نیز بیش از یک هفته ادامه داشته است. فعالان محیط ‌زیست در برزیل، بولسونارو را مقصر می‌دانند و می‌گویند او شرکت‌های چوب‌بری و کشاورزان را به بهره‌برداری بیش از حد از این جنگل‌ها تشویق می‌کند. نروژ و آلمان ماه جاری میلادی در اعتراض به سیاست‌های محیط زیستی بولسونارو، کمک‌های مالی به پروژه‌های مقابله با جنگل‌زدایی را تعلیق کردند. بولسونارو در واکنش به این تصمیم اسلو و برلین گفت: «برزیل نیاز به پول آنها ندارد.» آتش‌سوزی اخیر در سه کشور برزیل، بولیوی و پاراگوئه رخ داده است. آتش‌نشانان‌ بولیوی همچنان برای خاموش کردن آتشی که تاکنون بیش از 65۰‌هزار هکتار را سوزانده است، تلاش می‌کنند. قانون‌گذاران بولیوی نیز کشاورزان کشور خود را عامل اصلی افزایش آتش‌سوزی‌ها خوانده‌اند.
در برزیل دود ناشی از آتش‌سوزی باعث شد روز چهارشنبه شهر «سائوپائولو» که ۲‌هزار و ۷۰۰ کیلومتر از محل آتش دور است، با قطعی برق مواجه شود.


تعداد بازدید :  534