شماره ۱۷۷۲ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۳۱ مرداد
صفحه را ببند
قیمت انواع خودرو داخلی کاهشی شد
بازار خودرو در انتظار سیاست‌های مدیر جدید

شهروند| روز‌های گذشته خبر دستگیری ‌هاشم یکه‌زارع مدیرعامل ایران‌خودرو در رسانه‌ها منتشر شد. پس از این اتفاق قیمت خودرو هم روند کاهشی را طی  کرد. اما پیش از آن نیز دو نفر از مدیران ارشد این شرکت خودرویی بازداشت شده بودند. پیش از بازداشت مدیران ایران‌خودرو نیز تعدادی از مدیران شرکت سایپا بازداشت شده بودند و خبر ممنوع‌الخروجی مدیرعامل این شرکت  منتشر شده بود. البته روز گذشته علی ربیعی در واکنش به ممنوع‌الخروجی مدیران سایپا گفته بود ممنوع‌الخروجی این افراد مربوط به خودرو‌های پیش‌فروش شده است و دلیل دیگری ندارد. با این وجود تاثیری بر قیمت‌ها نداشت و بازار  به همان رویه قبلی به کار خود ادامه می‌داد. اکنون سوالی که پیش آمده این‌که آیا برخورد قضائی با  مدیرعامل ایران‌خودرو موجب این کاهش قیمت شده یا دلیل دیگری را به دنبال دارد؟ سعید موتمنی، کارشناس صنعت خودرو با بیان این‌که خبر بازداشت برخی مدیران صنعت خودرو بر بازار تاثیرگذار بوده است، اظهار داشت:‌ «درحال حاضر روزهای تعطیلی را
پشت سر می‌گذاریم و باید منتظر باشیم خبر بازداشت مدیران در هفته آینده بر بازار خودرو اثر بیشتری داشته باشد و شاهد کاهش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا باشیم.» البته کاظم محمدی نیکخواه در این زمینه به «شهروند» می‌گوید: «بازداشت مدیرعامل ایران‌خودرو نمی‌تواند دلیلی بر کاهش قیمت آن باشد، زیرا روز دوشنبه این اتفاق در ساعات پایانی افتاد و پس از آن روز‌های تعطیل بودند که موجب شد تغییری در بازار حاصل نشود.» او در ادامه با اشاره به این‌که از ماه گذشته تاکنون شاهد کاهش قیمت بوده‌ایم، توضیح داد: «کاهش قیمت‌ها بیشتر مربوط به عرضه و تقاضاست و درحال حاضر عرضه در بازار خودرو بیش از تقاضاست، همچنین کاهش  نرخ ارز مزید بر علت شده تا  با کاهش قیمت‌ها روبه‌رو شویم.» به گفته نیکخواه  نزدیک‌شدن به ایام محرم و
 نیمه دوم ‌سال که موجب کاهش سفر می‌شود، دلیل دیگری برای رکود در بازار است و به چنین نکاتی هم باید توجه داشت. او با اشاره به این‌که تغییر سیاست‌های مدیرعامل جدید می‌تواند بر کاهش قیمت‌ها نیز تاثیرگذار باشد، گفت: «اگرچه بازداشت مدیرعامل ایران‌خودرو تاثیری در کاهش قیمت‌ها نداشته است، اما سیاست‌های مدیرعامل جدید می‌تواند به گونه‌ای باشد که موجب  کاهش قیمت خودرو شود، به‌طوری که  تولید را بالا برده و به بازار عرضه کند، در این صورت می‌توان به کاهش قیمت امیدوار بود.»  این کارشناس خودرو در خاتمه اضافه کرد: «مقوله دیگری که  نباید از یاد برد، رابطه مستقیم نرخ ارز و قیمت خودرو است که با کاهش نرخ ارز قیمت خودرو نیز کاهشی می‌شود.»
کاهش قیمت از 2‌میلیون تومان تا 8 میلیون
 اگرچه کارشناسان صنعت خودرو دلیل کاهش قیمت آن را عرضه و تقاضا می‌دانند، اما قیمت خودرو به چه میزان کاهش داشته  است؟  قیمت پراید با کاهش یک تا 2‌میلیون تومانی طی روزهای اخیر به 44‌میلیون و 300‌هزار تومان در روز جاری رسیده است، همچنین قیمت ساندرو با افت 5‌میلیون تومانی به 172‌میلیون تومان و قیمت ساندرو استپ‌وی با افت 8‌میلیون تومانی به 182‌میلیون تومان کاهش یافته است.
قیمت سایپا 111 نیز از 49‌میلیون تومان به 47.5‌میلیون تومان طی روزهای اخیر کاهش یافته و هر دستگاه تیبا نیز با افت قیمت 2‌میلیون تومانی در بازار با نرخ 52‌میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود.
قیمت تیبا 2 نیز که ماه پیش 60‌میلیون تومان بود، حالا در بازار به 57‌میلیون تومان رسیده است. در مورد تندر مدل E2 پارس خودرو نیز می‌توان به افت قیمت 5‌میلیون تومانی این خودرو و عرضه آن با قیمت 125‌میلیون تومان اشاره کرد. قیمت پارس تندر نیز در بازار با کاهش 2‌میلیون تومانی به 128‌میلیون تومان رسیده است. قیمت کوییک سایپا نیز با افت 3.5‌میلیون تومانی در بازار به 64.5‌میلیون تومان رسیده است. همچنین  در  محصولات ایران‌خودرو نیز باید به کاهش 3‌میلیون تومانی قیمت پژو 206 تیپ 5 و عرضه این خودرو با قیمت 95‌میلیون تومان در بازار اشاره کنیم. پژو 206 تیپ 2 نیز افت قیمت 2‌میلیون تومانی را تجربه کرده و حالا با قیمت 84‌میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود. پژو 405 نیز کاهش 2‌میلیون تومانی را داشته و حالا با قیمت 85‌میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.  در مورد پژو 2008 هم باید به افت 10‌میلیون تومانی قیمت این خودرو و عرضه آن با قیمت 320‌میلیون تومان در بازار اشاره کرد.


تعداد بازدید :  564