شماره ۱۷۷۲ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۳۱ مرداد
صفحه را ببند
برگزاری نمایش مد لباس بچگانه با حضور کودکان صدای خیلی‌ها را درآورد
کودک‌آزاری در قالب فشن‌شوی بچه‌ها

تا الان بارها درباره استفاده والدین از کودکان‌شان به ‌عنوان مدل‌های اینستاگرامی بحث شده است اما حالا اتفاق نسبتا تازه‌‎ای، توجه‌ها را به استفاده از کودکان در دنیای مد جلب کرده است. دیروز ویدیویی منتشر شد که تعدادی بچه را در حال تبلیغ لباس در یک نمایشگاه مد نشان می‌داد؛ ویدیویی که ادعا می‌شد به اصفهان مربوط است و واکنش دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر این استان را هم به همراه داشت. او گفت که با برگزار‌کننده‌های این برنامه برخورد خواهد شد.
یک منبع آگاه در اصفهان که نخواست نامش آورده شود، در مورد این ماجرا به «شهروند» گفت: «چند شرکت وارد‌کننده لباس‌های کودکان به قول خودشان ایونت یا همان رویداد مد برگزار کرده بودند و در این رویداد از تعدادی کودک استفاده شده بود، تا جایی که ما می‌دانیم پولی به خانواده‌ها داده نشده و این کار به صورت داوطلبانه بوده است و والدین هم حضور داشته‌اند؛ بنابراین شاید سخت باشد که آن را مصداق سوءاستفاده از کودکان بدانیم اما این برنامه بدون مجوزهای لازم برگزار شده از این نظر قابل پیگیری است.»
با وجود این‌که این فرد نزدیک به ماجرا می‌گوید، اقدام برگزار‌کننده‌های مراسم نمی‌تواند مصداق سوءاستفاده از کودکان و آزار آنها باشد اما فعالان حقوق شهروندی نظر دیگری دارند. مهرداد آیینه‌وند، روانشناس در مورد این موضوع به «شهروند» می‌گوید:   «تفاوت بنیادینی بین کودکی که وادار می‌شود چند دست لباس بپوشد و بین یک عده رژه برود، با کودکی که به نحوی دیگر کار می‌کند و کودک کار نامیده می‌شود، وجود ندارد. هر دوی آنها وادار می‌شوند که در مسیری غیر از کودکی قدم بردارند و این مصداق بارز کودک‌آزاری است.»
او ادامه می‌دهد: «یک‌سری بحث‌ها به موضوع تربیت غلط و تأثیر بدی که این بهره‌برداری بر کودک می‌گذارد، وجود دارد مانند عادت به جلب توجه کاذب، خودشیفتگی، مصرف‌گرایی و... که ما الان در مورد آنها بحث نمی‌کنیم ما درباره استفاده از کودک حرف می‌زنیم؛ حالا یک نفر از کودکش برای درآمدزایی استفاده می‌کند و او را به خیابان می‌فرستد، یکی دیگر هم از او در اینستاگرام پول درمی‌آورد، یکی دیگر هم نه برای پول که برای خودنمایی و فخر‌فروشی کودکش را وادار به انجام کاری می‌کند که دوست ندارد و تاثیرات مخربی دارد.»
آیینه‌وند می‌گوید: «ممکن است یک عده بگویند مگر چه شده؟ لباس تن بچه کرده‌اند و او هم بین مردم دور زده است اما نمی‌دانند که این کار یک فرآیند طاقت‌فرساست که حتما بچه را خسته می‌کند، حتما به او استرس وارد می‌کند و همه اینها یعنی کودک‌آزاری. ما موردی داشته‌ایم که گچ دست بچه را زودتر از موعد باز کرده‌اند تا بتواند به فلان قرار عکاسی که گذاشته‌اند، برسد. حالا من نمی‌دانم که در اصفهان هم همین اتفاق افتاده یا نه اما ویدیویی که دیدم، نشان می‌داد بچه‌ها آموزش دیده بودند و درست مشغول انجام کاری بودند که بزرگترهای این حوزه از آن پول در می‌آورند.»


تعداد بازدید :  438