شماره ۱۷۷۰ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۸ مرداد
صفحه را ببند
خیران برگزیده، از اهمیت گسترش همکاری با جمعیت هلال‌احمر می‌گویند
دوشادوش هلال‌احمر در کنار مردم

در این همایش که با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین معزی نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال احمر، دکتر علی اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر، ‏مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات، محمد نصیری رئیس سازمان داوطلبان و شاهین فتحی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان تهران برگزار شد، ‏نمایندگان نهادهای مردمی فعالیت‌های خود را در سیل فروردین ماه امسال تشریح کردند.‏
انجام کارهای بزرگ به کمک هلال احمر
حبیب الله بوربور، رئیس مجمع خیرین کشور در همایش خیریه‌ها و تشکل‌های مردم نهاد همکار با جمعیت هلال‌احمر به نحوه تشکیل مجمع خیرین اشاره کرد و ‏گفت: «زمانی که معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش بودم با مشکلات بسیاری مواجه بودیم. در آن زمان به دیدار مقام معظم رهبری رفتم، ایشان فرمودند که به ‏سراغ مردم بروید آنها می‌توانند این مشکلات را حل کنند. بنابراین از 29 استان یک نماینده و از تهران نیز 2نماینده انتخاب کردیم و مجمع خیرین را تشکیل ‏دادیم. درحال حاضر حدود 500 شعبه در کشور مجامع خیرین وجود دارد. امیدواریم همکاری میان مجمع خیرین و تمام شعب هلال‌احمر نیز شکل بگیرد. ‏مجمع خیرین شامل 8 بنیاد، 8 جامع خیرین و مجامعی دیگری هستند که تقاضای عضویت داده‌اند. نزدیک به 50 موسسه در مجمع خیرین وجود دارد و از ‏آنجایی که ایران شمولی دارد عضو شورای اجتماعی کشور است و باید دفاع‌کننده مسائل و مشکلات مربوط به مجامع کشور باشد. شرایط مجمع خیرین به ‏مرحله‌ای رسیده است که شورای انقلاب فرهنگی طی حکمی وظایف مربوط به بنیاد ملی خانواده را که شامل مسائل مربوط به خانواده و مشکلات جوانان است را به ‏مجمع واگذار کرده است که امیدواریم با کمک هلال‌احمر بتوانیم این کار بزرگ را به خوبی انجام دهیم. با کمک دکتر پیوندی تفاهمنامه‌ای امضا کرده‌ایم که در ‏‏10 استان مجمع خیرین شکل گرفته است.‏»
متمرکز کردن شماره حساب‌ها توسط جمعیت هلال احمر
فاطمه دانشور، مدیرعامل موسسه نیکوکاری مهرآفرین نیز در این همایش با اشاره به آن‌که ۱۵‏‎ ‎هزار عضو در خیریه مهر آفرین به بچه‌های بدسرپرست کمک می‌کنند، ‏گفت: «ما در شرایط بحران پا به پای جمعیت هلال‌احمر به صحنه حادثه وارد شده و به‌عنوان سازمان مردم نهاد به دنبال ریزه کاری‌ها رفتیم و سعی کردیم که در ‏حوزه‌های زنان و کودکان آسیب دیده از بلایای طبیعی وارد شویم.» وی ادامه داد: «در حوادث و بلایای طبیعی جمعیت هلال‌احمر با فراهم کردن مکان و در اختیار ‏قرار دادن توان لجستیکی خود به ما امکان خدمت‌رسانی را داد. در سیل نوروز شاهد ساماندهی فعالیت‌های نهادهای مردمی در امر خدمت‌رسانی بودیم.» دانشور به ‏مهمترین اقدامات جمعیت در سیل اخیر اشاره کرد و گفت: «متمرکز کردن شماره حساب‌های دریافت کمک‌های نقدی، از مهمترین کارهای هلال‌احمر بود‎.» ‏وی با اشاره به فعالیت موسسه‌های مردم نهاد در سیل، گفت: «در سیل فروردین ماه امسال هلال‌احمر مشارکت خیریه‌ها را در امدادرسانی جذب کرد و از حمایت ‏آنها در سایر بحران‌ها مانند آب، ‌ریزگردها و… نیز استفاده می‌کند.‏»
تلاش هلال‌احمر برای دوری از موازی کاری
پولادپور، مدیرعامل موسسه آبشار عاطفه‌ها در این مراسم با تشکر از جمعیت هلال‌احمر که در همه حوادث ازجمله سیل اخیر و در اجرای برنامه‌هایی چون ‏کاروان سلامت، ارایه خدمت به زائران در حج و کمک به مردم نیازمند، طرح‌های نوروزی و … پشتیبان مردم آسیب دیده است، گفت:  «جمعیت هلال‌احمر زمینه‌ را ‏برای مشارکت‌های اجتماعی فراهم کرده است‎.»
وی با درخواست از جمعیت هلال‌احمر برای هم افزایی با خیریه و تشکل‌های مردم نهاد به منظور ارایه خدمات به گروه هدف خود، گفت: «ما با ۵۲۰ شعبه برای ‏آسیب‌زدایی و رفع محرومیت تلاش می‌کنیم و در این زمینه خیرین استانی و کشوری به‌عنوان سرمایه اجتماعی جمعیت و الگوی ما برای رفع محرومیت هستند. ‏سیل اخیر اگر خسارات زیادی بر جای گذاشت، اما وحدت را در کشور جاری کرد و حضور پر خروش مردم برای کمک به سیل زدگان را شاهد بودیم‎.‎‏ دوری از ‏موازی کاری یکی از موارد مهمی است که جمعیت هلال‌احمر برآن تأکید دارد تا با تعامل در رفع بحران و آسیب‌ها، نقش نهادهای مردمی پررنگ‌تر باشد و ‏بتوانند حماسه‌ای عظیم خلق کنند. موسسه آبشار عاطفه‌ها با ۵۲۰ شعبه و ۴۵۰۰ پرسنل در کنار جمعیت هلال‌احمر سعی می‌کند سهم خود را در این پویش ‏مردمی ایفا کند‎.»
تشکل‌ها وسیله ارتباط مردم و دولت
احمد قویدل، مدیرعامل کانون هموفیلی ایران با ابراز خوشحالی برای بودن در جمع خیران گفت:  «در کشور ما مشکل مهم آن است که به تشکل‌ها بها داده ‏نمی‌شود. اگر مردم در جامعه تنها باشند همه جا صدمه می‌بینند. این تشکل‌ها هستند که برای مردم آگاهی می‌آورد. مردم به این دلیل به تشکل‌ها می‌پیوندند تا ‏آگاهی بیشتری پیدا کنند و بتوانند تصمیمات درست‌تری بگیرند. ما با بحران مهمی مواجه هستیم و آن بحران گفت‌وگوی حاکمیت با مردم است. این گفت‌وگو ‏باید دو‌جانبه باشد و همه باید کمک کنند تا این بحران هم حل شود. مردم اگر نماینده نداشته باشند نمی‌توانند با دولت گفت‌وگو کنند. تشکل‌ها باعث ارتباط مردم ‏با دولت می‌شود و هلال‌احمر توانسته است این راه باز کند.»‏
اعتماد سازی در مردم، ضرورت انجام کارهای خیر
بصیری‌پور، نماینده تشکل‌های خراسان رضوی نیز در این همایش گفت: «اعتمادسازی اصل مهمی است که خیرین برای انجام فعالیت‌های خود با توجه به این ‏اصل اقدام می‌کنند. با برنامه‌ریزی جامع می‌توان از توان مردم بهترین استفاده را کرد و این توان می‌تواند بازوی محکمی برای جمعیت هلال‌احمر باشد‎.‎‏ اطاعت ‏خداوند و خدمت به خلق خدا وظیفه هر انسانی است. خدمت به خلق با روش‌های متعددی انجام می‌شود که مهمترین آن اعتمادسازی است. تا زمانی که اعتماد ‏نباشد، نمی‌توان از ظرفیت مردم استفاده کرد. بحث دیگر پیدا کردن نبض مردم است. نبض‌شناسی و شناخت علایق مردم در کار خیر بسیار مهم است.» ‏
آموزش جوانان برای بالفعل کردن توان بالقوه آنها
حسین یکتا، مدیرعامل انجمن امام رضایی‌ها نیز با اشاره به آن‌که انسجام فعالیت‌های جمعیت هلال‌احمر و متحد کردن خیریه‌های مردم نهاد در سیل اخیر مثال ‏زدنی بود، افزود: «مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان گفتند که ما نیاز به حلقه‌های واصل داریم تا از ظرفیت جوان کشور بهره‌مند شویم. خیریه‌ها به تنهایی ‏نمی‌توانند این انسجام را ایجاد کنند، اما جمعیت هلال‌احمر با آموزش می‌تواند برای بالفعل کردن توان این جوان‌ها اقدام کند. به علاوه پیشکسوتان تجربه‌های ‏زیادی دارند که باید این تجارب ثبت و ضبط و پس از تبدیل به دانش به جوانان ارایه شود‎.‎‏» مدیرعامل انجمن امام رضایی‌ها با طرح درخواست تشکیل مجمع ‏فعالین هلال احمر، افزود: «می‌توانیم با تسهیلگری حاکمیت زیر ساخت‌های مناسب را ایجاد کنیم.»


تعداد بازدید :  400