شماره ۱۷۳۰ | ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۱ تير
صفحه را ببند
آخرین سنگر سکوته!

مریم نراقی دبیر سرویس فرهنگی

سلبریتی‌ها این روزها فضای عجیبی را تجربه می‌کنند. هر روز که چشم باز می‌کنیم، یک سلبریتی محبوب درگیر حاشیه‌ای جدید شده و تمام فضای مجازی مملو از اظهارنظرهای متفاوت درباره او شده است. یکی می‌گوید چرا فلان سلبریتی فلان حرف را زده و دیگری اما از او دفاع می‌کند. یکی می‌گوید چرا فلانی چنین کرده و نفر بعدی معتقد است که او کار درستی کرده و این رشته سر دراز دارد...
 ماجرا اما جدی‌تر از اینهاست؛ و اگر کمی متمرکز باشیم، می‌شود با دقت بیشتری در این  مورد اندیشید. شاید توهم توطئه به نظر بیاید اما ماجرا شبیه یک پروژه تخریب است. پروژه تخریب و بی‌اعتمادکردن جامعه نسبت به هنرمندان و سلبریتی‌ها. البته این فرضیه لزوما به این معنا نیست که به صورت برنامه‌ریزی‌شده می‌خواهند اعتبار سلبریتی‌ها را میان مردم کاهش دهند. اما وجه دیگر این ماجرا آسیب‌شناسی رفتار سلبریتی‌هاست، که خودخواسته به جان اعتبار خود افتاده‌اند.
در تمام دنیا سلبریتی‌ها افراد تاثیرگذار جامعه هستند و در موارد حساس برای آگاه‌کردن مردم جامعه نسبت به یک مقوله مهم وارد عمل می‌شوند، اظهارنظر می‌کنند، کمپین راه می‌اندازند و جامعه را متوجه خطرات احتمالی اتفاقات می‌کنند.

اما درکشور ما به تعبیری شورش درآمده. حالا دیگر تقریبا تمام سلبریتی‌ها درباره تمام اتفاقات، فارغ از اهمیتش نظر می‌دهند. کار به جایی رسیده که دیگر رسالت‌شان را فراموش کرده‌اند. سلبریتی‌ها گاهی حتی بدون تحقیق درباره صحت و سقم یک موضوع پرچمدار انتشار آن می‌شوند. از خودزنی‌ها و اظهارنظرات ناپخته شخصی‌شان که بگذریم، ورود به هر مقوله‌ای بدون اندکی اطلاع و آگاهی سبب‌شده اکثریت قریب به اتفاق سلبریتی‌ها در سراشیبی سقوط محبوبیت و اعتماد جامعه قرار می‌گیرند. تازه‌ترین نمونه از این اتفاق، گمشدن دختری در شهرک غرب بود. در کمتر از 24ساعت صفحات تمام سلبریتی‌ها پر شد از عکس دختری به نام لیدا کاوه که به خانه برنگشته و خانواده‌اش نگران وضعیتش هستند. سلبریتی‌ها با سرعتی فراتر از پلیس و نیروی انتظامی عکس دختر گمشده را منتشر کردند و از مردم خواستند عکس را دست‌به‌دست کنند و خانواده‌ای را از نگرانی بِرهانند. حالا بعد از یک هفته لیدا کاوه پیدا شده و طبق توضیح کوتاه پلیس تهران، نامبرده از محله خود خارج نشده، حال روحی‌اش خوب است و جهت پاره‌ای توضیحات در اداره پلیس است. سوال اینجاست کدام‌یک از سلبریتی‌های مذکور هنگام انتشار این عکس درباره‌اش تحقیق کردند و درباره صحت و سقم ماجرا پرسیدند. اگر بعد از این، افراد سودجو که حالا دست سلبریتی‌ها برای‌شان رو شده، نقشه‌ای طراحی کنند و جریانی راه بیندازند که موجب سودجویی یا جنایتی شود، چه کسی پاسخگو خواهد بود. باور کنید این رفتار نمونه بارز تشویش اذهان عمومی محسوب می‌شود. رفتار ناپخته این روزهای سلبریتی‌ها بیش از این‌که شبیه آگاه‌کردن جامعه باشد، به مسابقه‌ای می‌ماند که اگر دیرتر واکنش نشان دهی یا سکوت کنی، بازنده خواهی بود، اما واقعیت این است برنده واقعی این روزها هنرمندان و سلبریتی‌هایی هستند که سکوت می‌کنند و نظاره‌گرند، به اندازه می‌گویند و اظهارنظر می‌کنند.


تعداد بازدید :  493