شماره ۱۵۶۷ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۰ آذر
صفحه را ببند
روسای جمعیت هلال‌احمر ایران و صلیب‌سرخ چین در نشستی راه‌های همکاری دو کشور را بررسی و بر آن تاکید کردند
توافق شرقی برای تاثیر بر بحران‌های بشری

شهروند‎|‎‏ رئیس صلیب‌سرخ چین و نایب‌رئیس فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر به همراه کارشناس ‏بخش سازمان‌های بین‌المللی و ارتباطات خارجی صلیب‌سرخ که به دعوت رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران به کشورمان سفر کرده ‏است، یکشنبه شب با دکتر علی اصغر پیوندی دیدار و گفت‌وگو کرد. پیوندی در این دیدار ضمن خوشامدگویی به هیأت چینی ‏با اشاره به سابقه ۹۵ ساله جمعیت هلال‌احمر ایران، گفت:«با توجه به اتفاق‌هایی که در کشور ما روی داده و کمک‌هایی که به ‏کشورهای دیگر داشته‌ایم، این فعالیت‌ها جمعیت هلال‌احمر ایران را بسیار توانمند کرده است. اتفاق‌های خواسته و ناخواسته ‏زیادی در طول این سال‌ها در کشور ما رخ داده و همواره جمعیت هلال‌احمر در لحظات اولیه حاضر بوده و همین‌طور کمک‌هایی ‏که به کشورهای دوست منطقه داشتیم باعث افزایش توانمندی جمعیت هلال‌احمر ایران شده است.»‏
قدمت روابط ایران و چین به نخستین تماس میان دو دولت به سال‎ ‎‏۱۴۰‏‎ ‎یا‎ ‎‏۱۴۱‏‎ ‎پیش از میلاد‎ ‎برمی‌گردد؛ زمانی که ‏‎ ‎دودمان ‏هان‎ ‎بر‎ ‎چین‎ ‎و‎ ‎اشکانیان‎ ‎بر‎ ‎ایران‎ ‎فرمانروایی می‌کردند. از یک سو دولت‌هان در‏‎ ‎آسیای مرکزی‎ ‎پیشروی کرده و اشکانیان ‏نیز‎ ‎بلخ‎ ‎را گشوده‌بودند؛ سال‌ها بعد در دوره اشکانیان پیوندهای بازرگانی میان دو کشور گسترش پیدا کرد. دو طرف سفیرانی ‏میان یکدیگر رد و بدل کرده و جهانگردان چینی از ایران دیدار کردند. دو کشور محصولاتی را به همدیگر معرفی کردند که ‏برجسته‌ترین آنان‎ ‎ابریشم‎ ‎چین بود. مسیر بازرگانی این کالای ارزشمند از چین به‎ ‎اروپا‎ ‎از ایران می‌گذشت و همین شد که صدها ‏سال راه ابریشم به‌عنوان مسیر تجاری و گذرگاه شرق به غرب شناخته شد. روابط دو کشور امروز در قرن بیست و یک میلادی ‏همچنان به قدرت خود باقی است؛ هرچند فراز و نشیب‌های بسیاری داشته است. محورهای همکاری ایران و چین در این روزگار ‏صرفا تجاری و اقتصادی نیست و می‌توان از همکاری‌های بشردوستانه و انساندوستانه به‌عنوان یکی از مهمترین عناوین نام برد. ‏جمعیت هلال‌احمر ایران  یکی از مهمترین جمعیت‌های جهان است  که در فدراسیون جهانی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر شناخته ‏شده و در این بین جایگاه شایسته‌ای در این نهاد بین‌المللی  دارد. رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران این روزها میزبان ‏نایب رئیس فدراسیون جهانی و رئیس جمعیت صلیب‌سرخ چین است.‏ دکتر پیوندی در دیدار با رئیس صلیب‌سرخ چین و نایب‌رئیس فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال با اشاره به ‏زلزله خیز بودن ایران، به توانایی‌های جمعیت هلال‌احمر در حوزه امداد و نجات اشاره کرد و گفت: «با توجه به این حوادث و ‏تجربه‌های کسب شده در بخش امداد و نجات، توانایی‌های هلال‌احمر ایران در این زمینه هم قابل توجه است و درحال حاضر ‏تیم‌های واکنش سریع محکم و مطمئنی داریم.»

لزوم تعامل بیشتر ایران و چین در حوزه بشردوستی

به گفته رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران ما ۲۴ فروند بالگرد داریم که هر لحظه در مناطق آسیب‌دیده می‌توانند به نحو ‏مطلوب کمک‌رسانی کنند. با توجه به حوادث تلخی که سال‌های گذشته در کشور ما رخ داده، جمعیت هلال‌احمر ایران برای ‏تامین اقلام امدادی، تجهیزات و داروی مورد نیاز خود اقدام به تولید این اقلام کرده است تا به سرعت بتواند امدادرسانی مطلوبی را ‏انجام دهد‎.‎ رئیس جمعیت هلال‌احمر که پیش از این بارها بر ضرورت توجه ویژه به بحران انسانی در یمن تأکید کرده بود، در این ‏دیدار گفت:«علاوه بر حضور در حوادث داخلی، در عرصه بین‌المللی نیز حضور فعال داشتیم که می‌توان به حضور در سیل پاکستان، ‏کمک‌رسانی به آوارگان روهینگیایی و خشکسالی سومالی اشاره کرد. علاوه بر این در بحران یمن، سوریه و همین‌طور در عراق نیز ‏نقش موثری را بدون در نظر گرفتن نژاد و قومیت افراد ایفا کرده‌ایم. جمعیت هلال‌احمر ایران در بحران سوریه و یمن کمک‌های ‏انساندوستانه مستقیم یا با همکاری صلیب‌سرخ جهانی انجام داده و ما همچنین آمادگی داریم با فراهم شدن بسترها از سوی ‏فدراسیون براساس وظیفه ذاتی صلیب‌سرخ و هلال احمر، مداخله بیشتری در این زمینه داشته باشیم. احساس می‌کنم این ‏فعالیت‌ها و کمک‌رسانی‌ها  باید از سوی کشورهای دیگر هم گسترش پیدا کند.»
همکاری ایران با فدراسیون جهانی صلیب‌سرخ، محور دیگر صحبت‌های دکتر پیوندی بود:«همواره همکاری نزدیکی میان ما و ‏فدراسیون است و اکنون به دلیل این‌که عضو هیأت حاکمه هستیم این تعامل به‌خصوص در حوزه‌های کاهش خطرپذیری، ‏تاب‌آوری و آموزش بیشتر شده است. همچنین فکر می‌کنم با توجه به این‌که شما نایب‌رئیس فدراسیون هستید؛ می‌توان امیدوار ‏بود که جمعیت‌های دو کشور بتوانند با تعامل با یکدیگر در عالی‌ترین رکن سیاست‌گذاری فدراسیون نقش تعیین کننده‌ای داشته ‏باشند‎.»
گسترش روابط جمعیت‌های ایران و چین
پیوندی با اشاره به شرایط بحرانی یمن گفت: «با توجه به جنگی که در یمن به وقوع پیوسته، مردم مظلوم و رنجدیده این کشور ‏مشکلات بسیار زیادی دارند. ایران کمک‌های انساندوستانه زیادی را از طریق صلیب‌سرخ فرستاده است، ولی فکر می‌کنم که شما ‏به عنوان نایب‌رئیس فدراسیون باید تلاش بیشتری برای رسیدگی به مردمی که از گرسنگی رنج می‌برند داشته باشید. من در ‏ملاقات‌هایی که اخیرا با فرانچسکو روکا و پیتر مائورر داشتم این موضوع را یادآوری کردم که ما به‌عنوان جمعیت‌های ملی و با ‏توجه به اصول نهضت باید نقش موثرتری در بحران یمن ایفا کنیم و به این وظیفه تاریخی توجه بیشتر و همه‌جانبه داشته باشیم. ‏مطمئنم جناب‌عالی به‌عنوان نایب‌رئیس فدارسیون و عضوی از هیأت حاکمه می‌توانید نقش مهمی برای کمک به مردم یمن و ‏سوریه داشته باشید. همچنین باید نقش بهتری برای کاهش آلام مردم و مشکلات و مسائلی که در افغانستان و میانمار  وجود دارد ایفا کنیم‎.
وی همچنین با اشاره به روابط دو‌جانبه مثبت سیاسی میان ایران و چین نیز گفت: «ما می‌توانیم از این فضای مثبت بهره ببریم و ‏بر اساس اصول نهضت فعالیت‌های خود را در سطح منطقه و جهان گسترش بدهیم. ما آمادگی داریم با توجه به توانمندی و ‏وسعت صلیب‌ سرخ چین پیشنهادهای شما را بررسی و برای ایجاد همکاری‌های گسترده‌تر فعالیت کنیم. امیدوارم ‏که این دیدار نقطه عطفی بین چین و ایران و گسترش روابط بر اساس اصول نهضت باشد.‏»

میان ایران و چین پل‌هایی قرار دارد که می‌تواند روابط دو کشور  را مستحکم‌تر کند

‏ دکتر چن زو، رئیس جمعیت صلیب ‌سرخ چین نیز در این دیدار  با ابراز خوشحالی از این‌که به ایران سفر کرده و مقامات هلال ‏احمر ایران را ملاقات کرده است، گفت: «میان ایران و چین پل‌هایی قرار دارد که می‌تواند روابط دو کشو را مستحکم‌تر کند. اول ‏پل دوستی میان ایران و چین که از دیرباز در شهر شیراز و جاده ابریشم مبادلات تجاری و اقتصادی بسیار خوبی میان دو کشور ‏برقرار بوده است و امروز هم هست و می‌توان به این رابطه معنادار افتخار کرد. دومین پل، حمایت و پشتوانه انساندوستانه و فعالیت‌‏های بشردوستی دو کشور است که ارتباط‌ها را تنگاتنگ کرده است.‏»
وی با بیان این‌که در سال‌های اخیر کشورهای چین و ایران وارد فصل جدیدی از روابط شده‌اند، به روابط مشارکتی جامع بین دو ‏کشور اشاره کرد و ادامه داد: «باعث خرسندی است که من به‌‌عنوان نایب‌رئیس مجلس چین در دیدار با رئیس‌جمهوری ایران ‏راجع‌به دو موضوع مهم منطقه یعنی ثبات و امنیت و همکاری‌های بین‌المللی برای توسعه تبادل‌ نظر کردیم؛ اما امروز نقش من ‏در مقابل رئیس جمعیت هلال ‌احمر ایران عوض شده است؛ با برنامه‌ریزی دکتر پیوندی من و همراهانم از سازمان داوطلبان و ‏امدادونجات و همچنین موزه هلال ‌احمر ایران بازدید کرده و سهم شایسته جمعیت هلال ‌احمر ایران در بین جمعیت‌های جهانی ‏را به خوبی احساس کردیم.‏»
هلال احمر ایران  قوی‌ترین جمعیت‌های منطقه ‏
چن زو با بیان این‌که کشور ایران در منطقه جغرافیایی با دوسوم جمعیت جهان واقع شده است که 50درصد بلایای طبیعی در آن ‏اتفاق می‌افتد، گفت: «به نظر من ارزش همکاری‌های بین جمعیت کشورهای مختلف این است که نقش صلیب ‌سرخ و هلال ‌احمر ‏را ایفا کنند. من به‌عنوان معاون رئیس فدراسیون می‌گویم وظیفه ما این است که در خدمت جمعیت‌های کشورهای مختلف ‏باشیم. بر همین اساس در ماه ژانویه ‌سال جاری به دفتر بیروت خاورمیانه- شمال آفریقا سفر کرده و ضمن دیدار با مسئولان از ‏کمپ پناهندگان بازدید کردیم و  در ماه آوریل هم به عراق سفر کرده و با مسئولان جمعیت هلال ‌احمر این کشور مذاکراتی ‏داشتم؛ در این بین تا حد توان تلاش کردم که به‌عنوان یک مسئول فدراسیون بین‌المللی صلیب‌ سرخ و هلال احمر کارهای آمادگی ‏و هماهنگی را انجام دهم و ارتباط خوبی برای حمایت مردم عراق و سوریه داشته باشیم؛ در این راه اما به دنبال قوی‌ترین جمعیت ‏هلال احمر در منطقه بودیم که بالاخره امروز به جمعیت هلال ‌احمر ایران رسیدیم.»‏
تاکید بر ورود جدی‌تر به بحران یمن
رئیس جمعیت صلیب‌ سرخ چین ادامه داد: «هم فدراسیون بین‌المللی و هم دفتر منطقه‌ای باید حمایت بیشتری از جمعیت هلال ‏احمر ایران داشته باشد تا این جمعیت علاوه بر این‌که در خدمت مردم ایران است، در خدمت مردم منطقه هم باشد‎.» وی  بر عضویت ‏دو کشور چین و ایران در هیأت حاکمه فدراسیون بین‌المللی صلیب‌ سرخ و هلال‌ احمر تأکید کرد که این مسأله می‌تواند نقش ‏مهمی در روابط و همکاری‌های دو‌جانبه ایفا کند.
‎نایب‌رئیس فدراسیون بین‌المللی صلیب‌ سرخ به صحبت‌های پیوندی پیرامون بحران یمن اشاره کرد و گفت: «همان‌طور که شما ‏گفتید ما می‌توانیم در بحران یمن با همراهی ایران کمک‌های بیشتری انجام دهیم. وظیفه همه ما ورود جدی‌تر به این موضوع ‏است‎.‎‏» رئیس جمعیت صلیب ‌سرخ چین با اشاره به این‌که باید برای رسیدگی به مناطقی در خاورمیانه و شمال آفریقا و منطقه ‏آسیا-اقیانوسیه کانال‌های بشردوستانه ایجاد شود، تأکید کرد: «در این رابطه جلسه‌ای با دبیرکل فدراسیون بین‌المللی و نمایندگان ‏سوریه، افغانستان و عراق در چین برگزار شد و در این نشست در مورد نکات زیادی به توافق رسیدیم؛ اما متاسفانه نماینده‌ای از ‏ایران در این جلسه نبود و از همین رو از آقای پیوندی دعوت می‌کنم که هر چه زودتر به چین سفر کنند. بر این باورم که تقویت ‏ارتباط میان ایران و چین می‌تواند به تقویت فعالیت‌های در منطقه کمک کند.»  ‎
تدوین تفاهمنامه همکاری جمعیت‌های ایران و چین ‏
چن زو  به کمک‌های بشردوستانه ایران در زلزله جنوب غرب چین که حدود ۱۰‌ سال قبل اتفاق افتاد، اشاره کرد و گفت: «جمعیت هلال‌ احمر ‏ایران در آن زلزله به کمک ما آمد و ۳‌هزار چادر امدادی فراهم شد که لازم می‌دانم باز هم از این کمک تشکر کنم. امروز هم ‏خوشحالم که هنگام بازدید از سازمان امدادونجات این چادرهای امدادی را دیدم و همچنین اطلاعاتی از کارخانه جمعیت ‏هلال احمر که این چادرها را تولید کرده، به دست آوردم‎.» رئیس صلیب ‌سرخ چین حضور شایسته جمعیت هلال ‌احمر در زلزله کرمانشاه را ‏مورد تأکید قرار داد که نشانه‌ای از توانمندی‌های این جمعیت  است: «چین هم کشوری زلزله‌خیز است و از همین رو می‌توانیم از ‏تجربیات امدادونجات ایران استفاده کنیم‎.‎‏ فکر می‌کنم می‌توانیم مکانیزمی را ایجاد کنیم تا ارتباط دو‌جانبه میان دو جمعیت را ‏تقویت کنیم و هماهنگی‌های بیشتری با هم داشته باشیم. من پیشنهاد می‌کنم متن تفاهم‌نامه‌ای به منظور همکاری‌های ‏مشترک و توسعه‌ای توسط جمعیت هلال ‌احمر ایران تدوین شود. امیدوارم هر چه زودتر رئیس جمعیت هلال ‌احمر ایران و هیأت ‏همراه را در چین ملاقات کنیم. هر چند که جمعیت صلیب‌ سرخ چین در بخش‌هایی به قدرتمندی جمعیت ایران نیست اما علاقه‌‏مندیم که دستاوردهای خود را به دوستان ایرانی نشان دهیم و همین‌طور امیدوارم در این سفر تفاهم‌نامه مشترک را به امضا ‏برسانیم‎.»


تعداد بازدید :  200