شماره ۱۵۴۸ | ۱۳۹۷ شنبه ۲۶ آبان
صفحه را ببند
آخرین جزییات آزادی 5 مرزبان ایرانی
هنوز هیچ یک از افراد آزادشده وارد خاک کشور نشدند و در اختیار مقامات پاکستان هستند

شهروند|  5 نفر از مرزبانان ربوده‌شده کشور آزاد شده و در اختیار مقامات رسمی دولت پاکستان قرار گرفتند. این تازه‌ترین خبر درباره 12 مرزبانی است که 24 آبان ماه در منطقه ریگ ملک شهرستان میرجاوه ربوده شدند. این خبر را سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، اعلام کرد و از مبادله این 5 مرزبان آزادشده به‌زودی خبر داد. به گفته مقامات سپاه پاسداران مبنای انتشار خبر آزادی این مرزبانان اطلاعاتی است که از سوی طرف پاکستانی در جریان تعاملات و مراودات برای رهایی این مرزبانان به طرف‌های ایرانی اعلام شده است. با وجود این هنوز هیچ خبر رسمی درباره هویت این 5 نفر منتشر نشده است. این در حالی است که چندی پیش محمدجواد ظریف، وزیرخارجه کشورمان، در بازگشت از سفر پاکستان از تعهد مقامات بلندپایه این کشور برای افزایش اقدامات در جهت رهایی مرزبانان گروگان‌گرفته شده در خاک پاکستان خبر داده بود.
23 مهرماه بود که خبر گروگانگیری 12 مرزبان هنگ مرزی کشور در منطقه صفر مرزی لولکدان رسانه‌ای شد. 5 نفر از نیروهای مرزی ربوده‌شده از تکاوران نیروی انتظامی بودند و 7 نفر دیگر از نیروهای سپاه و بسیجیان بومی منطقه بودند که به دنبال  اجرای طرح امنیت در پاسگاه مرزی حضور داشتند؛  البته چند روز پس از ربودشدن این مرزبانان فیلمی از سوی گروه تروریستی موسوم به جیش‌العدل منتشر شد که نشان می‌داد همه 12 مرزبان ایرانی در سلامت هستند. انتشار همین فیلم و ورود برخی سران طوایف به ماجرا برای پادرمیانی و آزادی این زندانیان گمانه‌زنی‌ها را درباره تقاضای این گروهک تروریستی مبنی بر مبادله مرزبانان ایرانی با اعضای به اسارت گرفته‌شده این گروهک در ایران را افزایش داد. گمانه‌زنی که سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، صراحتا به آن اشاره کرد. او صبح پنجشنبه در نشست خبری اعلام کرد: «۵ نفر از مرزبانان آزاد شده‌اند و هم‌اکنون تحویل دولت پاکستان شده و آماده مبادله هستند.»  
جعفری همچنین درباره انگیزه این گروه تروریستی هم توضیح داد: «خواسته اصلی این گروهک تروریستی معاوضه گروگان‌ها با تروریست‌های دستگیرشده توسط جمهوری اسلامی است؛ اما در تلاشیم تا بدون معاوضه تمامی سربازان وطن که توسط جندالشیطان در بند شده‌اند، نجات یابند.»
ساعتی پس از انتشار این خبر  سردار رمضان شریف، سخنگو و مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، درباره انتشار خبر آزادی 5 مرزبان ربوده‌شده گفت: « آنها اعلام کرده بودند که در مرحله اول 5 نفر از مرزبانان ربوده‌شده را آزاد می‌کنند اما سپاه به‌ دنبال آن است تا همه مرزبانان را آزاد کند.» او با تأکید بر این‌که هنوز هیچ‌کدام از مرزبانان به ‌طور قطعی آزاد نشده‌اند، ادامه داد: «بنابر قولی که طرف پاکستانی داده است، تروریست‌ها حاضر شده‌اند 5 نفر از ربوده‌شدگان را آزاد کنند اما باید دید با مرور زمان چه نتیجه‌ای را می‌توانیم بگیریم. منتظر هستیم تا ببینیم طرف پاکستانی در گفت‌وگوهای بعدی موفق به آزادی چه‌ تعداد از مرزبانان از دست این گروهک‌ ضد انقلاب می‌شود.»
این خبرها درباره آزادی تعدادی از مرزبانان کشور در حالی منتشر شد که اوایل هفته گذشته محمدجواد ظریف، وزیرخارجه کشورمان، درباره سفر اخیرش به پاکستان در خصوص آزادی مرزبانان ربوده‌شده ایرانی، گفته بود که مقامات پاکستانی اعم از نخست‌وزیر، وزیر امورخارجه و فرمانده ارتش پاکستان تعهد کردند که اقدامات خود را برای آزادکردن همه گروگان‌های ایرانی افزایش دهند و به‌زودی خبرهای خوبی برای ایران دارند.
این همه در حالی است که در آخرین ساعات دیروز سخنگوی وزارت خارجه پاکستان از آزادی کامل 5 نفر از مرزبانان ربوده شده کشورمان خبر داد. او در حساب توییتری خود نوشت: «این 5 نفر پس از تلاش نیروهای پاکستانی آزاد و به مقامات ایرانی تحویل داده شدند.»


تعداد بازدید :  365