شماره ۱۴۸۵ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۶ شهريور
صفحه را ببند
گردشگری در فضا نزدیک است

گردشگری فضایی به یکی از بحث‌های داغ سال‌های اخیر تبدیل شده است. بعد از دهه‌ها کاوش در فضا و تلاش برای گسترش دانش فضایی، حالا با پیشرفت تکنولوژی، بشر به فکر آن افتاده است که سفرهای فضایی را تبدیل به منبعی برای کسب درآمد کند، تا حدی که شرکت‌های مطرح دنیا در رقابتی تنگاتنگ سعی دارند در این حوزه از یکدیگر پیشی بگیرند. اگرچه طرح‌های گردشگری فضایی در سال‌های آینده محقق خواهد شد، اما تاکنون استقبال قابل توجهی از سوی مردم دنیا از این طرح‌ها شده است. در ادامه به چند حقیقت جالب درباره سفرهای فضایی می‌پردازیم. در ماه مارس ‌سال میلادی جاری بود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به آژانس فضایی ناسا اعلام کرد تا ‌سال۲۰۳۳ باید امکان سفر به مریخ فراهم شود و حالا ناسا درحال ساخت راکت جدیدی است که «سیستم پرتاب به فضا» (Space Launch System)  نام دارد. انرژی حرارتی که از راکت‌های بالا برنده قدرتمند این سیستم طی همان دو دقیقه مرحله پرتاب تولید می‌شود، به‌حدی است که می‌تواند انرژی ۹۲‌هزار خانه را برای یک روز کامل تامین کند.
همین حالا دست‌کم چهار شرکت خصوصی با یکدیگر در رقابت هستند تا نخستین تاکسی سرویس فضایی را برای بردن متقاضیان به فضا ارایه دهند. این شرکت‌ها عبارتند از:  بویینگ، اسپیس ایکس (متعلق به ایلان ماسک)، بلو ارجین (متعلق به جف بزوس) و ورجین گلکتیک (متعلق به ریچارد برنسون). احتمالا نخستین سفرها تا نزدیکی مرز فضا انجام خواهد شد، یعنی بیشتر از ۱۰۰ مایل (حدود ۱۶۱ کیلومتر) بر بالای کره‌زمین که در آنجا گردشگران می‌توانند حالت بی‌وزنی را تجربه کنند و از منظره‌های شگفت‌انگیزی که می‌بینند، لذت ببرند. درحال حاضر بلیت‌های سفر فضایی شرکت ورجین گلکتیک به قیمت ۲۵۰‌هزار دلار به فروش می‌رسد و تاکنون ۷۰۰ نفر ثبت‌نام کرده‌اند.
یک شرکت آمریکایی به نام اوراین اسپن اخیرا امکان رزرو یک هتل مجلل فضایی را فراهم کرده است که در‌ سال ۲۰۲۲ افتتاح خواهد شد. با پرداخت ۹/۵‌میلیون دلار می‌توانید اقامتی ۱۲ روزه در این هتل داشته باشید و پیش از آن به مدت ۳ ماه تحت آموزش قرار می‌گیرید. آژانس فضایی روسیه هم اعلام کرد در ‌سال۲۰۲۱ هتلی را به شکل سفینه فضایی برای اتصال به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب خواهد کرد.


تعداد بازدید :  443