شماره ۱۴۵۶ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۱ مرداد
صفحه را ببند
2 زلزله بالای 5 ریشتر استان کرمانشاه و هرمزگان را لرزاند
بازگشت زلزله به غرب کشور

شهروند|  کرمانشاه دوباره لرزید و خانه زلزله‌زدگان دوباره خراب شد.  زمین‌لرزه‌‌ای به قدرت 5.9 ریشتر، این بار «تازه‌آباد» کرمانشاه را به لرزه درآورد. این زلزله ساعت 14.37 دقیقه و در 8کیلومتری زمین رخ داد. قدرت زلزله به‌حدی بود که در استان‌‌های آذربایجان‌غربی نیز حس شده است. دو پس‌زلزله دیگر با قدرت 3.3 و 3.4 ریشتر هم این منطقه را به لرزه درآورد. این درحالی است که صبح دیروز هرمزگان هم لرزید. آن هم با قدرت  5.7 ریشتر. این دو زلزله در منطقه وحشت به پا کرد، اما خسارت جانی دربرنداشت.
مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امدادونجات هلال‌احمر درباره جزییات زمین‌لرزه  کرمانشاه به «شهروند» گفت: «این دومین زمین‌لرزه بالای 5 ریشتر در تازه‌آباد کرمانشاه بود. تا ساعت 4 بعدازظهر، هیچ گزارشی درخصوص تلفات انسانی مخابره نشده است، تنها چند نفر به صورت کاملا سطحی مجروح شدند، اما احتمال آسیب به ساختمان‌ها و تاسیسات وجود دارد. به برخی منازل مسکونی تازه‌آباد و ثلاث باباجانی خسارت‌هایی وارده‌شده است. درحال حاضر نیز 10 تیم ارزیاب از هلال‌احمر و 10 تیم نیز از اورژانس به محل حادثه اعزام شدند و درحال بررسی و پیگیری این ماجرا هستند.»
این درحالی است که یکی از اهالی منطقه ثلاث باباجانی در رابطه با این زمین‌لرزه به خبرنگار «شهروند» گفت: «زمین‌لرزه خیلی شدید بود. فکر می‌کنم از 5.9 هم شدیدتر بود، حتی از زمین‌لرزه قبلی هم بیشتر بود. ما در زلزله قبلی خانه‌مان را بازسازی کرده بودیم، ولی دوباره خراب شد. مادرم رباط پایش پاره شد و برادرم هم دستانش زخمی شد. ما همه از خانه بیرون آمده‌ایم و جرأت برگشتن نداریم، چراکه همین‌طور زمین دارد می‌لرزد. همه مردم خیلی ترسیده‌اند. فکر می‌کنم آمار مجروحان خیلی بالا باشد.»
زلزله هرمزگان جدی نبوده است
این درحالی است که استان هرمزگان هم لرزید. دو زمین‌لرزه بشدت ۴.۷ ریشتر ساعت ۹ و ۳۴ دقیقه و ۵.۷ ریشتر ساعت ۹ و ۳۷ دقیقه منطقه رویدر، استان هرمزگان را تکان داد. کانون این زمین‌لرزه‌ها به ترتیب در عمق ۲۲ کیلومتری و ۸ کیلومتری زمین ثبت شده است. بررسی‌های نخست در محل زلزله در روستا‌های اطراف رویدر در استان هرمزگان نشان داده که این زمین لرزه ۵.۷ریشتری، خسارتی به دنبال نداشته است.
بلافاصله تیم‌های تحقیق و بررسی برای مشخص شدن میزان خسارات وارد عمل شدند. بررسی‌ها از مناطقی که زلزله در آن رخ داده است، نشان داد ۱۲ روستا در منطقه رویدر وجود دارد و میزان جمعیت منطقه حدود 10‌هزار نفر است. کانون زلزله در مرز دو استان فارس و هرمزگان قرار دارد. پس از اعلام گزارش زلزله، تیم‌های ارزیاب به منطقه اعزام شده‌اند، همچنین بالگرد‌هایی برای ارزیابی بر فراز آسمان هرمزگان به پرواز درآمدند. تیم‌های بررسی در استان فارس نیز فعال شدند. با وجود آن‌که مسئولان هرمزگانی اعلام کردند زلزله در این استان خسارتی نداشته، مدیریت بحران استان فارس اعلام کرد که به برخی از منازل روستایی آسیب جزیی وارد شده است و اکیپ‌های امدادی و بیمارستان‌ها درحال آماده‌باش هستند.
مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر درباره این زمین‌لرزه به «شهروند» گفت: «۶تیم ارزیاب هلال‌احمر از پایگاه‌های امدادی به مناطق متاثر از زلزله اعزام شدند. پس از تماس با مرکز کنترل و هماهنگی عملیات استان‌های هرمزگان و فارس، ۶ تیم ارزیاب از پایگاه‌های امدادی جمعیت هلال‌احمر به مناطق متاثر از زمین‌لرزه اعزام شد. ۷۰۰ روستا متاثر از زلزله بوده که اکثر روستا‌ها خالی از سکنه است. زمین‌لرزه در مناطق مسکونی احساس شده است.» اما یک فعال دانشجویی که در منطقه رویدر ساکن است، در این رابطه به ایسنا گفت: «صبح  یکشنبه خانه‌هایمان برای چند ثانیه لرزید. اما آن‌قدر شدید نبود که احساس خطر کنیم و پرس‌وجو از اهالی رویدر هم نشان داد که زلزله  خسارت مالی و جانی در پی نداشته است.»


تعداد بازدید :  220