شماره ۱۴۵۶ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۱ مرداد
صفحه را ببند
رئیس‌جمهوری در همایش روسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور، دوباره به ترامپ هشدار داد
روحانی: با دم شیر بازی نکنید

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری صبح روز گذشته در همایش روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور حضور داشت و به ایراد سخنرانی پرداخت.  
جنگ با ایران مادر جنگ‌ها و صلح با ایران مادر صلح‌هاست
او در بخشی از سخنان خود در این همایش گفت:     «توان ایران اسلامی، توان بازدارندگی است، ما با هیچ‌کس دعوا و جنگ نداریم، اما دشمنان باید خوب بفهمند که جنگ با ایران مادر جنگ‌ها و صلح با ایران مادر صلح‌هاست. ما هیچ‌وقت از تهدید نترسیده و در برابر تهدید، تهدید خواهیم کرد. امروز سخن گفتن با آمریکا معنایی جز تسلیم و پایان دستاوردهای ملت ندارد. و آقای ترامپ! ما مرد شرف و ضامن امنیت آبراه منطقه در طول تاریخ هستیم؛ با دم شیر بازی نکنید، پشیمان‌کننده است.» روحانی سیاست خارجی را مظهر حاکمیت ملی دانست و مداخله چه در سیاست خارجی و چه در سیاست داخلی را ناقض حاکمیت ملی خواند. او در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: «هر نظامی زمانی در پیشبرد سیاست خارجی خود موفق است که جلوی مداخلات خارجی در امور سرزمینی خود را بگیرد و در عرصه داخلی نیز زمانی حاکمیت ملی موفق است که جلوی مداخله دولت در تحقق دموکراسی و اظهارنظر و اعمال رأی مردم را بگیرد. اگر دولت در انتخابات دخالت کند، حاکمیت ملی نقض خواهد شد.»
ایرانیان خارج از کشور
رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «سفرا و مسئولان نمایندگی‌های ایران باید به گونه‌ای عمل کنند که همه ایرانیان خارج از کشور، به غیر از عده معدودی که عزت و منافع ملی ایران را نادیده گرفته‌اند، خود را متعلق به ایران ببینند و سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های ایران در خارج کشور را متعلق به خود بدانند، حتی آن دسته از ایرانیانی که ممکن است دلبستگی چندانی به نظام جمهوری اسلامی نداشته باشند، اما عاشق ایران هستند، باید به سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های کشورمان در خارج از کشور جذب شوند. »
بستن تنگه هرمز، ساده‌ترین روش است
رئیس‌جمهوری با اشاره به این‌که آمریکا می‌خواهد از لحاظ اقتصادی و روانی فشار وارد کرده و درنهایت آن را تبدیل به آشوب و اغتشاش کند، گفت: «مطمئنا آمریکا در اهداف خود ناموفق بوده و ما صددرصد مملکت را خوب به پیش خواهیم برد، چراکه رهبری، ملت، مسئولان و نیروهای مسلح همه در کنار هم هستند.» او در بخش دیگری ازصحبت‌هایش گفت: «امروز درست است که آمریکا بر شرکت‌های اروپایی و آمریکایی فشار وارد می‌کند تا با ایران همکاری نکنند که اولا تمام سخنان آنان بی‌اساس است و شک ندارم نمی‌فهمند که چه چیز را عنوان می‌کنند. مثلا می‌گویند نمی‌گذاریم نفت ایران صادر شود و خیال می‌کنند وقتی ما می‌گوییم هنگامی که نفت ایران صادر نشود، هیچ‌کس نمی‌تواند نفت صادر کند، به دنبال بستن تنگه هرمز هستیم، در صورتی که راه‌های فراوانی وجود دارد و بستن تنگه هرمز روش ساده آن است، اما بسیاری تنگه‌های دیگر برای این کار در اختیار داریم.» او تصریح کرد: «ما تسلیم نمی‌شویم و در برابر آدم زورگو و قلدری که اخلاق و ادب نداشته، سیاست نمی‌داند، طرح و برنامه نمی‌فهمد و به ملت و دولت و مشاوران خود هم دروغ می‌گوید، می‌ایستیم و باید بدانند که ملت تاریخ‌ساز، کهن و انقلابی، در برابر این بی‌سروپاها تسلیم نخواهد شد.»


تعداد بازدید :  268