براساس جدیدترین گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران میانگین مصرف ماهانه مواد پروتیینی خانوارهای ایرانی اعلام شد. براساس این گزارش، مواد غذایی بهعنوان یک نیاز اساسی از اصلیترین محصولاتی است که در سبد خانوار ایرانی قرار میگیرد. خانوادهها براساس توان مالی، موقعیت جغرافیایی و اجتماعی، تعداد نفرات و سبک زندگی خود اقدام به خرید محصولات و مواد غذایی میکنند. در این گزارش به بررسی اطلاعات و آمار خرید خانوار پرداخته شده است.
در این خصوص از تعداد 382نفر از افرادی که وظیفه خرید خانواده را برعهده داشتهاند، در زمینه میزان خرید برخی مواد غذایی در ماه سوال شده است. نتایج به دست آمده مربوط به خرید و مصرف خانوار در نمونه مورد بررسی در این تحقیق است و بدیهی است که سهم خرید ادارات، سازمانها، رستورانها و هتلها را در برنمیگیرد. حدود 60درصد از پاسخدهندگان را آقایان تشکیل دادهاند و توزیع تعداد نفرات خانوار به صورت زیر است:
بررسی الگوی خرید مصرفکنندگان نیازمند بررسی توان خرید مصرف ایشان است، در این تحقیق حدود 31.7درصد افراد در رده درآمدی 1.5 تا 2.5میلیون تومان قرار گرفتهاند و 24.4درصد نیز در دسته 2.5 تا 3.5میلیون تومان قرار دارند.
نوشیدنیهایی که اغلب توسط مشتریان خریداری میشود پرسیده شده است. نتایج نشان میدهد دوغ با حدود 36.6% بیشترین سهم از خرید و پس از آن محصولات ماءالشعیر با 20.4% و انواع نوشابهها با 16.9% قرار دارند. نکته قابل توجه در این تحقیق گرایش 66.2% مصرفکنندگان به خرید محصولات بدون گاز در مقابل نوشیدنیهای گازدار است.
از دیگر مواد غذایی که نقش مهمی در سبد خانوار ایفا میکند، انواع لبنیات شامل شیر، انواع ماست، پنیر، کره، خامه و... است. ماست و انواع آن با 47.9% بیشترین سهم از مصرف ماهانه لبنیات خانوار را تشکیل میدهند و در رتبههای بعدی شیر با 29.3% و پنیر با 17.4%
قرار دارند.
خرید ماهانه گوشت و فرآوردههای پروتیینی موضوع بعدی است که از مشتریان سوال شده است. در این بخش، مصرفکنندگان درخصوص میزان خرید گوشت قرمز، مرغ، ماهی، فرآوردههای پروتیینی، کنسروها اظهارنظر کردهاند. با توجه به ناچیزبودن سهم مصرف برخی از مواد پروتیینی مانند گوشت بوقلمون، مرغابی، بلدرچین و... در تحقیق جاری میانگین مصرف ماهانه اقلام پرمصرف خانوارها به صورت زیر حاصل شده است:
نکته جالب توجه دیگر مقایسه میزان مصرف مواد پروتیینی در تهران و سایر شهرهای کشور است. جایی که میانگین مصرف ماهانه مواد پروتیینی به ازای خانوار در اقلام اصلی کمتر از میزان مصرف سایر شهرهاست.
صورت کلی طعم محصول اصلیترین ویژگی تأثیرگذار بر خرید مصرفکنندگان است، پس از آن ارزش غذایی، قیمت، برند محصول و بستهبندی قرار دارد. لازم به ذکر است در میان سه دسته لبنیات، مواد پروتیینی و نوشیدنی، نحوه بستهبندی محصولات لبنی نسبت به سایر محصولات تأثیر بیشتری بر انتخاب مشتریان هنگام خرید میگذارد.