شماره ۱۴۲۵ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۴ خرداد
صفحه را ببند
نصب یک دیوارنگاره در میدان ولیعصر برای جام‌جهانی فوتبال اعتراضات زیادی را در فضای مجازی برانگیخته است
چرا زنان از این جشن محروم شدند؟
روابط‌عمومی موسسه هنری- رسانه‌ای اوج در گفت‌وگو با «شهروند»: در طرح دیگری برای جام‌جهانی زنان هم حضور دارند

شهروند|  5‌سال پیش، در اوج مذاکرات هسته‌ای و زمانی که دیپلمات‌های ایرانی با اعضای 1+5 در جلسات مختلف درحال رایزنی برای به ثمررساندن برجام بودند، بیلبوردهایی خبرساز در سطح شهر تهران نصب شدند که با عنوان «صداقت آمریکایی» به مذاکره‌کنندگان ایرانی هشدار می‌داد و حتی محمدجواد ظریف را هم به واکنش واداشت. بیلبوردهایی که بعد از کلی سروصدا خط و نشانشان رسید به «سازمان هنری- رسانه‌ای اوج».
حالا 5‌سال از آن روزها و تمام فرازونشیب‌های این موسسه می‌گذرد و دیوارنگاره‌ای جدید که از سوی این سازمان طراحی شده، باز هم خبرساز شده است. دیوارنگاره‌ای در میدان ولیعصر تهران به طراحی محمدرضا دوست‌محمدی که به مناسبت حضور تیم‌ملی فوتبال ایران در جام‌جهانی روسیه طراحی شده، هیچ زنی در آن به تصویر کشیده نشده است. این طرح کاملا مردانه در توییتر و اینستاگرام با اعتراض شدید همراه شده است و همه یک سوال مشترک در اعتراض به این تبعیض و نادیده‌گرفتن زنان می‌پرسند. اینکه: پس زنان ایران کجای این جشن هستند؟
نیت بدی نداشتیم
برای پرس‌وجو درباره چگونگی طراحی این دیوارنگاره به سراغ روابط‌عمومی سازمان هنری- رسانه‌ای اوج رفتیم؛ این مقام مسئول در این سازمان با بیان این‌که دیوارنگاره مذکور تنها طرح این سازمان برای جام‌جهانی نیست، به «شهروند» می‌گوید: «خانه طراحان انقلاب اسلامی سه طرح برای جام‌جهانی تهیه کرده است که در یکی از آنها دو زن در کنار دیگر هواداران ایرانی فوتبال دیده می‌شود. سومین طرح هم مربوط به سه هوادار مرد است که در خانه درحال تماشای بازی فوتبال هستند.»
او بخشی از نقدها به بیلبورد میدان ولیعصر را درست می‌داند اما می‌گوید که چون این طرح با نمایی از استادیوم زده شده است، اگر زن هم در بین آنها گذاشته می‌شد، ممکن بود با اعتراض نهادها یا اشخاصی روبه‌رو شود که مسأله ورود زنان به ورزشگاه‌ها را درست نمی‌دانند. او از طرفی می‌گوید که دیوارنگاره میدان ولیعصر بیشتر نمادی از اعضای تیم‌ملی فوتبال هستند که هرکدام متعلق به یک قوم کشور است و چون اعضای تیم‌ملی مرد هستند، نمی‌شد از تصویر زنان استفاده کرد.
این مقام مسئول در روابط‌عمومی سازمان اوج ضدزن‌بودن این سازمان را قبول ندارد و می‌گوید که در بسیاری از طرح‌های این سازمان زنان هم حضور داشته‌اند. او می‌گوید که در طراحی دیوارنگاره‌های جدید برای جام‌جهانی هیچ قصد و نیت بدی برای حذف‌کردن زنان وجود نداشته است.
تعریفی از موسسه اوج
سازمان هنری- رسانه‌ای اوج موسسه‌ای غیردولتی است که رسما از بهار ‌سال ۱۳۹۰ فعالیت هنری و رسانه‌ای خود را آغاز کرده ‌است. بنا به گفته «احسان محمد حسنی» مدیرعامل موسسه فرهنگی اوج، این سازمان یک تشکل مردم‌نهاد است و هزینه و اعتبارات تولیدات آن با حمایت سپاه پاسداران تأمین می‌شود.
سازمان هنری- رسانه‌ای اوج که در زمان ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد ایجاد شد، معمولا در فیلم‌ها و سریال‌های پربیننده سرمایه‌گذاری و در تولید محصولات فرهنگی تلاش می‌کند مواضع سیاسی خاصی را تبلیغ می‌کند و حتی ابراهیم حاتمی‌کیا در جشنواره فیلم فجر از کارکنان این موسسه با لفظ سربازان گمنام امام زمان یاد کرد.
اهداف این سازمان، آن‌طور که از سوی بنیانگذاران آن عنوان شده، ایجاد بستری برای شناسایی، آموزش و جهت‌دهی نیروهای مستعد انقلابی در عرصه‌های مختلف هنری- رسانه‌ای و نیز فراهم‌کردن زمینه تولید و توزیع محصولات همسو با انقلاب اسلامی است.
نصب بیلبوردهای «صداقت آمریکایی» در اوج مذاکرات هسته‌ای ایران، ساخت انیمیشن بچرخ تا بچرخیم، همکاری با امیر تتلو خواننده رپ در ساخت و تولید موزیک ویدیو انرژی هسته‌ای از پرحاشیه‌ترین فعالیت‌های این سازمان در سال‌های اخیر بوده است.


تعداد بازدید :  455