شماره ۱۴۲۵ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۴ خرداد
صفحه را ببند
تقدیم هیأت‌رئیسه شد
طرح دوفوریتی نمایندگان برای عفو عمومی مجرمان سیاسی و...

یک عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس از تقدیم یک طرح دوفوریتی به هیأت‌رئیسه مجلس با بیش از ۷۰ امضا خبر داد که براساس آن عفو عمومی، تخفیف و تبدیل برخی مجازات‌ها و همچنین مصونیت ایرانیان مقیم خارج از کشور از تعقیب قضائی پیش‌بینی شده است.
محمدجواد فتحی اظهار کرد: ما در این طرح سراغ یک‌سری قوانین ارفاقی رفتیم و در ماده واحده‌ای که تقدیم هیأت رئیسه کردیم، یکی بحث تبدیل مجازات اعدام و حبس ابد تعزیری به تعزیر درجه یک که ۲۰ تا ۳۰‌سال حبس است را پیش‌بینی کردیم، چراکه به استناد قوانین فقهی معتقدیم مجازات تعزیری نباید اعدام و حبس ابد باشد و حتما باید سبک‌تر از مجازات‌های حدی باشد. درواقع این ایراد از نظر فقهی به قوانین عادی وارد است که برای جرایم تعزیری مجازات اعدام و حبس ابد درنظر گرفته بودند، لذا گفتیم تمام مواردی که مجازات اعدام و حبس ابد تعزیری دارد، به مجازات تعزیری درجه یک از ۲۰ تا ۳۰‌سال حبس تقلیل پیدا کند.
وی اضافه کرد: به نظر من چنین تصمیمی انعکاس جهانی خوبی از حیث حقوق بشری دارد، به‌ویژه این‌که ما تحت این فشار و اتهام هستیم که تعداد اعدامی‌ها در ایران زیاد است، هر چند مصادیق آن اندک است، اما به نظر ما تصویب این قانون قدمی رو‌به‌جلو است. به‌ گزارش ایسنا، نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: در بند دوم این طرح پیش‌بینی شده که محکومان و متهمان جرایم سیاسی و امنیتی مشمول عفو عمومی شوند. عفو عمومی جزو حدود و صلاحیت و اختیارات قانون‌گذار است و همان‌طور که قانون‌گذار می‌تواند عنوان مجرمانه تعیین کند، می‌تواند نسبت به برخی مجازات‌ها هم فرمان عفو صادر کند، البته این با عفو خصوصی که جزو اختیارات و صلاحیت‌های رهبری است، متفاوت است.
فتحی خاطرنشان کرد: ما به استناد این اختیار قانونی گفتیم محکومان سیاسی، متهمان سیاسی و جرایم امنیتی مورد عفو عمومی قرار گیرند، ولی استثنا و شروطی هم برای آن قایل شدیم، ازجمله این‌که این متهم به جرم امنیتی اقدام خرابکارانه فیزیکی انجام نداده باشد، مثلا بانک آتش نزده باشد، ‌یا به اموال عمومی تعرض نکرده باشد، چراکه در این صورت عناوین مجرمانه دیگری برای او وجود دارد. علاوه بر این جرم جاسوسی را هم استثنا کردیم، چراکه این جرم بسیار قبیحی در نگاه تمام ملت‌های دنیاست و مجرمان آن معمولا تحت فشارهای روحی و روانی وادار به خودکشی می‌شوند که علت آن، شدت عمل مجرمانه آنها و قبح آن است که عکس‌العمل مردم را به دنبال دارد و باعث می‌شود آنها ترجیح دهند خود را از فشار روانی رها کنند و دست به خودکشی بزنند.

 


تعداد بازدید :  522