شماره ۱۴۱۶ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۷ خرداد
صفحه را ببند
درباره محمدرضا زنوزی که با خرید امتیاز تراکتورسازی همه را شگفت‌زده کرد
عابربانک شماره 2 فوتبال کیست؟

شهروند| محمدرضا زنوزی سرمایه‌گذار متمول ایرانی با خرید سهام باشگاه تراکتورسازی مالکیت دو تیم بزرگ تبریزی را برعهده گرفته است. زنوزی که ازجمله فعالان اقتصادی موفق در تبریز است، با خرید باشگاه تراکتورسازی رویاهای بزرگی را برای هواداران این تیم محبوب ترسیم کرده و به آنها قول‌های بزرگی داده است.
زنوزی کیست؟
اما محمدرضا زنوزی کیست؟ او از سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی مشهور در شهر تبریز است که بعد از ورودش به فوتبال بیشتر از قبل شناخته شد. محمدرضا زنوزی مالک و سهامدار چندین شرکت تولیدی، صنعتی، خدماتی، علمی و ورزشی در ایران تحت‌ عنوان شرکت توسعه سرمایه‌گذاری دریک است که بیش از 7هزار نفر در شرکت‌ها و کارخانه‌های وابسته به وی اشتغال دارند. او به‌عنوان یکی از ۱۰ سرمایه‌دار برتر ایران شناخته می‌شود و علاوه بر مالکیت باشگاه‌های گسترش فولاد، ماشین‌سازی و ترکتورسازی تبریز رئیس هیأت بدمینتون آذربایجان‌شرقی هم هست که نشان از علاقه زیاد او به ورزش دارد. فعالیت‌های مالی زنوزی بسیار گسترده است و او تقریبا در تمام زمینه‌ها فعالیت می‌کند و مالکیت حدود 13 شرکت که زیرمجموعه شرکت توسعه سرمایه‌گذاری دریک هستند را برعهده دارد. شرکت‌هایی که توسط زنوزی اداره می‌شوند، از صنعت ذوب‌آهن گرفته تا مس و فرآوری آهن و تیتانیوم را تشکیل می‌دهند. مالکیت شرکت هواپیمایی آتا هم که از معتبرترین شرکت‌های هوایی است، در اختیار زنوزی قرار دارد. زنوزی همچنین دانشگاهی به نام دانشگاه جامع علمی و کاربردی دریک را تأسیس کرده که این کار او در نوع خود جالب به نظر می‌رسد. زنوزی چند‌سال پیش با مشکلاتی روبه‌رو شد اما درنهایت توانست با پرداخت بدهی‌های خود مشکلاتش را حل کند. او حالا با خرید باشگاه تراکتورسازی، تبدیل به چهره مهمی برای تبریز شده و باید پاسخگوی مطالبات هواداران پرتعداد این تیم که خواستار بازگشت تیمشان به روزهای اوج هستند، باشد.
هدایتی تراکتور؟
زنوزی پیش از این‌که مالکیت باشگاه تراکتورسازی را برعهده بگیرد هم، کمک‌های زیادی به این باشگاه می‌کرد. او بارها گره‌گشای مشکلات مالی تراکتورسازی شد و از اواخر فصل گذشته هم یکی از هواپیماهای شرکت آتا را در اختیار این باشگاه قرار داد. کمک‌های زنوزی به باشگاه تراکتورسازی خیلی‌ها را به یاد حسین هدایتی می‌انداخت که با حاشیه و هیاهوی زیاد به پرسپولیس کمک‌مالی می‌کرد و البته بارها هم برای این تیم دردسرساز شد. البته تفاوت زیادی بین زنوزی و هدایتی وجود دارد که مهمترین آنها عدم باج‌خواهی زنوزی از تراکتورسازی است. او در تمام سال‌هایی که به تراکتور کمک‌مالی می‌کرد، بدون سروصدا و حاشیه این کار را انجام می‌داد و به دنبال سهم‌خواهی از تراکتور نبود اما کیست که نداند کمک‌های هدایتی به پرسپولیس چندان هم از روی خیرخواهی نبوده و همواره شائبه‌هایی در فعالیت‌های او وجود داشت و شاید به همین دلیل صلاحیت او برای خرید باشگاه پرسپولیس از طرف سازمان خصوصی‌سازی تأیید نشد. با این حال، مقایسه بین او و هدایتی چندان درست نیست، وگرنه در غیر این‌صورت مالکیت تراکتورسازی هم به او واگذار نمی‌شد.
تکرار تجربه موفق گسترش در تراکتور
باشگاه گسترش فولاد تنها باشگاه خصوصی موفق در فوتبال ایران است. این باشگاه که با مدیریت محمدرضا زنوزی وارد فوتبال ایران شد و ثبات خوبی در لیگ برتر داشت. زنوزی ‌سال گذشته امتیاز باشگاه ماشین‌سازی را هم خرید تا از انحلال آن جلوگیری کند و حالا به دنبال تکرار تجربه موفق تیمداری‌اش در تراکتور است. البته طبق قانون، زنوزی نمی‌تواند مالکیت دو باشگاه را برعهده داشته باشد، به همین دلیل باید سهام باشگاه‌های گسترش و ماشین‌سازی را بفروشد تا بتواند فعالیتش در تراکتورسازی را استارت بزند. او از همین حالا وعده‌های دلنشینی به هواداران تراکتور داده و در گاو اول به دنبال جذب یک مربی خارجی سطح بالا برای این تیم است.


تعداد بازدید :  491