شماره ۱۳۷۰ | ۱۳۹۶ شنبه ۲۶ اسفند
صفحه را ببند
بی‌خبری مدیران فدراسیون از اختلافات داخلی در فوتبال سیرالئون جمعه پرتب و تابی را برایشان رقم زد
سرگردانی دمپایی‌پوش‌ها!
کشوری که لیگ ندارد و بازیکنانش در تهران با دمپایی تردد می‌کنند، بدون حتی یک جلسه تمرین در تهران با شاگردان کی‌روش روبه‌رو می‌شود

شهروند| وقتی لیبی به توافق اولیه خود با فدراسیون فوتبال ایران برای برگزاری بازی دوستانه با تیم‌ملی در ورزشگاه آزادی تهران پشت کرد، به یک‌باره کشور ناشناخته سیرالئون جایگزین لیبی شد. این انتخاب از همان اول با حرف و حدیث و انتقادهای بسیار جدی رسانه‌ها و کارشناسان همراه بود. در شرایطی که هنوز این جنجال‌ها فروکش نکرده بود، از صبح دیروز‌، انتشار خبر رسمی مخالفت فیفا با برگزاری بازی ایران- سیرالئون جامعه فوتبال ایران با یک شوک جدی روبه‌رو شد. با این حال رایزنی‌های فدراسیون فوتبال نتیجه داد و هرطور شده، این مسابقه امروز برگزار می‌شود.
چرایی انتخاب سیرالئون
ابتدا باید اتفاقات قبل از فاجعه روز گذشته را با هم مرور کنیم و آن چرایی انتخاب سیرالئون است. تیم‌ملی ایران در گروه مرگ جام‌جهانی باید به مصاف تیم‌های مراکش،‌ اسپانیا و پرتغال برود. بدون‌ شک در شرایطی که حریفان ایران بهترین تدارکات و برنامه‌ریزی را برای آماده‌سازی تیم‌ملی خود دارند، بازی‌کردن با کشوری چون سیرالئون هیچ کمکی به تیم‌ملی ایران برای آماده‌سازی بهتر نمی‌کند. مدیران فدراسیون اگر زمینه برگزاری بازی دوستانه تیم‌ملی بزرگسالان با تیم‌ملی جوانان یا حتی منتخب بازیکنان لیگ برتر را در دستور کار خود قرار می‌دادند، تیم‌ملی نسبت به سیرالئون محک بهتری می‌خورد و به دستاورد بهتری می‌رسید. منتهی تصمیم این بود فدراسیون تمام هزینه‌های چند صدمیلیونی حضور یک تیم ناشناخته در ایران را متقبل کند تا تیم‌ملی یک بازی دوستانه داشته باشد.
لیگ سیرالئون از 2013 تعطیل است!
سیرالئون یک کشور آفریقایی است که به دلیل اوضاع نابسامان اقتصادی و اجتماعی جزو کشورهای فقیر دنیا محسوب می‌شود و از نظر ورزشی به‌ویژه فوتبال اصلا شرایط خوبی ندارد و با بحران‌هایی جدی روبه‌رو بوده است و به همین ترتیب قبل از ایران هیچ تیمی حاضر نمی‌شد با این کشور بازی دوستانه داشته باشد. اتفاق جالب درباره کشور سیرالئون این است که لیگ فوتبال این کشور از‌ سال 2013 تعطیل است و چند فوتبالیست ملی این کشور هم در لیگ‌های دسته سوم و دوم کشورهای دیگر بازی می‌کنند. تعطیلی لیگ سیرالئون به خاطر شیوع ویروس مهلک آبولا بود که مبتلایان به این بیماری بعد از مدتی جان خود را از دست می‌‌دادند و به همین ترتیب در سال‌های اخیر حریف تدارکاتی ایران لیگی نداشته و به همین ترتیب تیم‌ملی‌اش هم تقریبا تعطیل بوده است.
مخالفت فیفا با برگزاری بازی ایران- سیرالئون
با تمام مشکلاتی که وجود داشت، مدیران فدراسیون فوتبال تصمیم خود را برای برگزاری بازی دوستانه با پرداخت تمامی هزینه‌های سفر این تیم به ایران عملی کردند و در واقع تیم منتخب فوتبالیست‌های سیرالئون دور هم جمع شدند و به تهران آمدند تا با شاگردان کی‌روش بازی دوستانه برگزار کنند. در چنین شرایطی از صبح روز گذشته انتشار خبر نامه فیفا و مخالفت فیفا با برگزاری این بازی دوستانه سروصدای زیادی در محافل ورزشی به راه انداخت که زوایای مختلف دیگری از اشتباهات فدراسیون فوتبال را به مردم و رسانه‌ها نشان داد.
بحران و تعلیق در فدراسیون سیرالئون
در همان دقایق ابتدایی انتشار احتمال لغو بازی سیرالئون مشخص شد. فیفا مدتی است فوتبال این کشور را تعلیق کرده است. خانم ایشا جوهانسن که چندی قبل قدرت را در فدراسیون فوتبال این کشور به دست گرفت، با تصمیم دولت سیرالئون پس از مدتی از کار برکنار و انتصابات جدیدی هم از سوی دولت در فدراسیون فوتبال این کشور انجام شد. بلافاصله بعد از این اتفاق هم خانم جوهانسون در نامه به فیفا پرده از دخالت‌های رسمی دولت برداشت و به همین دلیل فدراسیون جهانی فوتبال تا اطلاع ثانوی مانع فعالیت‌های این کشور شد تا تکلیفشان روشن شود. به هرصورت فیفا این خانم که قدرت زیادی در فوتبال آفریقا دارد و حتی در زمان بلاتر شایعاتی درباره حضورش در فیفا مطرح شده بود را به‌عنوان رئیس فدراسیون فوتبال سیرالئون قبول دارد. جوهانسون توسط دولت به مدت کوتاهی به اتهام فساد مالی بازداشت شد و پس از آزادی همه اتهامات را تکذیب کرد و ماجرای دخالت دولت در امور فوتبال کشور ایران را با فیفا درمیان گذاشت. فیفا البته پس از این اتفاقات یک سرپرست برای فدراسیون فوتبال سیرالئون انتخاب کرد. با این حال، نامه توافق این فرد با فدراسیون فوتبال ایران به رسمیت شناخته نشده است و به همین ترتیب فیفا در مرحله اول با برگزاری بازی دوستانه این کشور با ایران مخالفت کرد و تازه این‌جا بود که فدراسیون فوتبال ایران متوجه این فاجعه شد و تلاش‌های خود برای حل مشکل را آغاز کرد.
تأکید کادرفنی تیم‌ملی به برگزاری بازی
درباره این‌که چرا سیرالئون حرف و حدیث بسیار است. دستیاران کی‌روش در مصاحبه‌ای اعلام کرده‌اند، بازی با این کشور دستاورد خوبی برای تیم‌ملی دارد و حتی بعد از اتفاقات دیروز بیانیه‌ای صادر شد که این مسابقه حتما باید برگزار شود. نکته قابل تأمل اینجاست که مدت‌هاست امور برگزاری بازی‌های دوستانه تیم‌ملی توسط ایجنتی ایرانی که تابعیت کانادایی دارد، انجام می‌شود. این فرد که همواره حرف و حدیث‌های زیادی بر سر حضورش در کادرفنی وجود داشته، در سال‌های اخیر فعالیت‌های زیادی در شرکت فرانسوی خود برای برگزاری مسابقات دوستانه مختلف در سطح جهان داشته است. نکته قابل تأمل اینجاست که شنیده می‌شود اسپانسری که قرار شده هزینه‌های فدراسیون سیرالئون را پرداخت کند، برای بازی سیرالئون با تیم‌های حاضر در جام‌جهانی حاضر است پول خوبی بدهد، اما جز ایران همان‌طور که اشاره شد، هیچ کشوری جز ایران حاضر نشده در روزهای فیفا و غیرفیفا با این تیم بازی دوستانه داشته باشد. درنهایت اما توافق برای برگزاری بازی مورد نظر انجام می‌شود و فدراسیون فوتبال هم می‌پذیرد که تمام هزینه‌های این تیم را برای سفر به تهران و انجام بازی دوستانه و سپس بازگشت پرداخت کند که شایعات ‌نشان می‌دهد مجموع این پرداختی‌ها نزدیک به 500‌میلیون تومان می‌شود.
بی‌اطلاعی رئیس فوتبال سیرالئون از اعزام این تیم به ایران
حالا اهالی فوتبال ایران به دنبال پاسخ این سوال هستند که چطور کشوری که درگیر چنین مناقشاتی در فوتبال خود است و از سوی فیفا تعلیق شده را به‌عنوان حریف تدارکاتی تیم‌ملی در آستانه جام‌جهانی انتخاب کرده است؟ آیا مدیران فدراسیون قبل از انجام رایزنی‌ها تحقیقات لازم را درباره سیرالئون نداشتند؟ وقتی مربیان تیم‌ملی و مدیران فدراسیون برگزاری این بازی را برای تیم‌ملی در شرایط کنونی مفید قلمداد می‌کنند، این مسأله به این معناست که با پیگیری و اطلاعات کامل این انتخاب را انجام داده‌اند. فدراسیون فوتبال البته از همان دقایق ابتدایی اطلاع از این موضوع،‌ نامه‌نگاری با فیفا و تماس با فدراسیون فوتبال سیرالئون را برای حل مشکل و دریافت مجوز آغاز کرد. فیفا هم در جواب خود به فدراسیون فوتبال اعلام کرده بود که باید موافقت کتبی جوهانسون رئیس فدراسیون فوتبال سیرالئون برای برگزاری بازی دوستانه تیم‌ملی این کشور با ایران جلب شود تا اجازه برگزاری این بازی داده شود. این درحالی است که جوهانسون در نامه به فیفا اعلام کرده بود، هیچ تیمی را به ایران اعزام نکرده است! دیروز بررسی‌ها هم نشان می‌داد در شرایطی که هزینه‌های سفر به تهران توسط فدراسیون پرداخت شده و کاروان کشور آفریقایی در تهران بودند، درنهایت مشکل برای برگزاری همین یک مسابقه حل خواهد شد. منتهی سوالات بی‌جواب درباره ابهامات تیم‌ملی فوتبال و فدراسیون فوتبال در تصمیم‌گیری‌ها و فعل و انفعلات مالی بازی‌های دوستانه نشان می‌دهد که مشکلات زیادی وجود دارد که توسط نهادهای نظارتی باید رسیدگی شود.
اوج فاجعه؛ سرگردانی در آزادی!
نکته جالب توجه دیگر اینجاست که اعضای تیم‌ملی سیرالئون هم روز گذشته ساعت‌ها در ورزشگاه آزادی و هتل بلاتکلیف بودند و تا روز گذشته هیچ تمرینی نداشتند. با این‌که بعدازظهر روز گذشته فدراسیون فوتبال به صورت رسمی اعلام کرد، مشکلات حل شده و این بازی طبق برنامه ساعت 15:30 امروز در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود و حضور تماشاگران هم رایگان خواهد بود.‌ سرپرست سیرالئون در حاشیه بلاتکلیفی‌های این تیم در تهران دیروز گفته بود: «اجازه بازی از سوی فیفا صادر شده است اما ما طی دو روز اخیر که این‌جا حاضر هستیم، هنوز نتوانسته‌ایم تمرین کنیم». سرمربی تیم‌ملی سیرالئون هم تأکید کرده بود: «به ما گفته بودند در زمین اصلی استادیوم آزادی تمرین می‌کنیم اما تا این لحظه این اتفاق نیفتاده است. با وجود این‌که مشکل اصلی‌مان حل شده اما اگر امروز در زمین اصلی تمرین نکنیم، فردا به میدان نخواهیم رفت». اتفاق عجیب دیگر این‌جا بود که نماینده حراست و مترجمی که از سوی فدراسیون انتخاب شدند و باید اعضای تیم سیرالئون را همراهی می‌کردند، تا دیروز بعد ازظهر همراه این تیم نبودند و بازیکنان این تیم با پای پیاده و بدون هیچ همراهی از هتل المپیک به ورزشگاه آزادی رفتند و آن‌جا هم با درهای بسته مواجه شدند.


تعداد بازدید :  479