شماره ۱۳۴۶ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۶ بهمن
صفحه را ببند
سناتورها دست به کار شدند
آزار جنسی، بحران جدی ورزش آمریکا

شهروند|  داستان جنجالی آزار و اذیت جنسی در ورزش آمریکا به‌ویژه ورزشکاران مدت‌هاست که سروصدای زیادی در این کشور به راه انداخته است. نکته قابل تأمل اینجاست که افشاگری‌ها درباره این پرونده بازتابی گسترده در رسانه‌های جهان داشته و هر روز ابعادی تازه از این فساد برملا می‌شود. کار به جایی رسیده که سناتورهای آمریکایی هم نسبت به پرونده آزار جنسی در ورزش و جامعه آمریکا ابراز نگرانی کرده‌اند.
ثبت شکایت 368 ژیمناست زن در 20سال
نکته قابل تأمل اما اینجاست که پرونده تجاوز پزشک تیم‌ملی ژیمناستیک آمریکا به دختران ژیمناستیک کار این کشور به مهمترین خبر تبدیل و او به خاطر شکایت بیش از 60 ورزشکار زن به 175‌سال زندان محکوم شد. جالب اینجاست که رسیدگی به سایر شکایت‌ها به لری نسار همچنان ادامه دارد. نتایج یک تحقیق توسط روزنامه ایندیاناپولیس استار نشان می‌دهد که ۳۶۸ ژیمناست درباره سابقه آزار جنسی طی یک دوره ۲۰ساله به دست ده‌ها مربی و صاحب باشگاه ورزشی شکایت‌های خود را ثبت کرد‌ه‌اند که بیشترین آنها مربوط به نسار بوده است.
خیلی‌ها به خاطر مصلحت‌ها سکوت می‌کنند
بررسی‌ها و گزارش‌های مسئولان آمریکایی در این مدت نشان می‌دهد صاحبان باشگاه‌های ورزشی و ورزشکاران از ترس توجه منفی و از دست‌دادن حامیان مالی پرمنفعت‌شان تمایلی نداشته‌اند در این‌باره دست به اقدامی بزنند. برخی مقام‌های ورزش ژیمناستیک از مدعیان آزار جنسی خواسته‌اند به خاطر خدشه‌دارنشدن اعتبار این ورزش، سکوت کنند و جالب اینجاست که خیلی‌ها هم از سمت خود استعفا داده‌اند. با این وجود سناتورهای آمریکایی بعد از بررسی مسأله آزار جنسی در ورزش از وضع این مشکل ابراز نگرانی کردند و اعلام نمودند که نگران سازمان‌یافته‌بودن برخی مشکلات در ورزش ازجمله آزار جنسی هستند.
متهم‌شدن به آزارجنسی بعد از کسب طلای المپیک زمستانی
اتفاق دیگر مهم در رابطه با این پرونده این بود که دیروز شوان راجر وایت، ورزشکار اسنوبورد آمریکا که بلافاصله بعد از این‌که مدال طلای المپیک زمستانی 2018 را از آن خود کرد، در گزارش مجله نیویورک به آزارجنسی محکوم شد. لنا زاویده که در فعالیت‌های مربوط به موسیقی با وایت همکاری داشته است، او را محکوم به آزارجنسی کرده بود. البته این پرونده از ماه آگوست‌ سال 2016 باز شده اما دوباره روز گذشته در این مجله‌ها به این مشکل پرداخته شده است. وکیل وایت پیش از این اعلام کرده بود که اتهامات پشتوانه حقوقی ندارند.
عزم جدی سناتورها برای رسیدگی به پرونده آزارجنسی
این واکنش درحالی رخ داد که کمیته‌ المپیک آمریکا و فدراسیون ژیمناستیک این کشور نتوانستند مدارک و اطلاعات کافی درباره مشکلات ایجادشده در ژیمناستیک آمریکا به سناتورها ارایه دهند. سناتورهای آمریکایی منتظر ارایه اطلاعات بیشتر درباره مسأله آزارجنسی در ورزش از سوی دیگر فدراسیون‌های ورزش‌های المپیک در این کشور هستند. مجلس سنای آمریکا از 25 ژانویه تحقیقاتی را در این‌باره آغاز کرده است. دو سناتور آمریکا که یکی از آنها جمهوریخواه و دیگری نیز دموکرات است، در بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند که خواستار ارایه اطلاعاتی درباره آزارهای جنسی لری نسار هستند. این دو سناتور اختصاصا قصد دارند بدانند که آیا کمیته‌ المپیک آمریکا می‌توانست به آزارهای زنان خاتمه دهد یا خیر.

 


تعداد بازدید :  636