شماره ۱۳۲۷ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۲ بهمن
صفحه را ببند
قهرمان دو دوره المپیک برای آموزش به زنان وزنه‌بردار به ایران می‌آید
زنان پولادین
رکوردگیری وزنه‌برداری درحالی برگزار می‌شود که هنوز پوشش اسلامی آنها تأیید نشده است

شهروند|از ‌سال گذشته با تأکید فدراسیون جهانی و با برنامه‌ریزی فدراسیون ایران، وزنه‌برداری زنان در ایران به صورت جسته و گریخته راه‌اندازی شد. آموزش در استان‌های مختلف در یک‌سال اخیر به علاقه‌مندان این رشته انجام شد تا این‌که اواسط بهمن‌ماه به‌عنوان تاریخ نخستین رکوردگیری زنان وزنه‌بردار در تقویم فدراسیون جای گرفت. روز گذشته سایت فدراسیون جهانی هم در گزارشی مفصل به استارت بخش وزنه‌برداری زنان در ایران پرداخت تا مسأله شکل جدی‌تر از قبل به خود بگیرد.
تمجید فدراسیون جهانی از ایران
«در نخستین هفته فوریه، زنان و دختران برای نخستین بار در مسابقات وزنه‌برداری در ایران رقابت خواهند کرد. این اتفاق به برابری جنسیتی در ورزش وزنه‌برداری کمک خواهد کرد؛ ورزشی که 90‌سال براساس قوانین تنها مردانه بوده است. گروهی از آمریکایی‌ها برای بار اول 30‌سال پیش برای حضور تعدادی از زنان در وزنه‌برداری تلاش کردند و هنوز کارهایی برای انجام وجود دارد. هنوز در برخی از کشورها وزنه‌برداری تنها ورزش مردانه است؛ اگرچه تعداد زیادی مربیان زن، مقامات فنی و مدیران زن در ورزش ایران فعالیت دارند.» این بخشی از گزارش روز گذشته سایت فدراسیون جهانی است که به راه‌اندازی وزنه‌برداری زنان در ایران پرداخته و از آن به‌عنوان یک اتفاق مثبت یاد کرده است.
امیدوار به حضور در المپیک 2020
سایت فدراسیون جهانی برای پیگیری این ماجرا سراغ رئیس فدراسیون وزنه‌برداری ایران هم رفته است. علی مرادی در صحبت‌های خود گفته است: «وزنه‌ زدن سارا احمد، وزنه‌بردار مصری با حجاب در بازی‌های المپیک ریو برای ایرانیان الهام‌بخش بوده است.» این وزنه‌برداری مصری در المپیک ریو مدال برنز کسب کرد تا نخستین زن مدال‌آور محجبه در تاریخ این رشته باشد. در ادامه رئیس فدراسیون وزنه‌برداری ایران ابراز امیدواری کرده که مردم، زنان وزنه‌بردار ایرانی را در مسابقات المپیک توکیو تماشا کنند.
قهرمان آمریکایی در راه تهران
در بخش پایانی گزارش، سایت فدراسیون جهانی از سفر «اورسولا گارزا پاپاندریا» قهرمان زن آمریکایی سابق وزنه‌برداری جهان خبر داده است. این مربی که هم‌اکنون در یکی از باشگاه‌های وزنه‌برداری در تگزاس آمریکا فعالیت می‌کند، ۲ بار سابقه قهرمانی در المپیک را دارد. این قهرمان آمریکایی از سفر خود در ماه مارس به تهران خبر داده است. هدف پاپاندریا از این سفر آموزش وزنه‌برداری به زنان ایرانی اعلام شده است. این درحالی است که فدراسیون وزنه‌برداری هیچ خبری را مبنی بر دعوت از «پاپاندریا» منتشر نکرده اما این قهرمان از سفر خود به تهران پیش از‌سال جدید شمسی خبر داده است.
شمارش معکوس برای نخستین رکوردگیری
تقریبا یک ماه قبل بود که فدراسیون وزنه‌برداری در خبری از برگزاری نخستین رکوردگیری رسمی وزنه‌برداری زنان در ایران در تاریخ 15 و 16بهمن‌ماه خبر داد. این مسابقات به میزبانی تالار وزنه‌برداری مجموعه ورزشی آزادی (سالن ایرانیان) برگزار می‌شود. همچنین از تمامی هیأت‌های استانی دعوت شده تا نفراتی که در یک‌سال اخیر آموزش‌های لازم را دیده‌اند و علاقه‌مند به حضور در مسابقات هستند، را به فدراسیون اعلام کنند. چند روز قبل بود که تصویری از رکوردگیری زنان وزنه‌بردار در تهران منتشر شد که نفرات منتخب در رکوردگیری شرکت خواهند کرد تا درنهایت مقدمات تشکیل تیم‌ملی بانوان هم فراهم شود.
پوششی که هنوز تصویب نشده است!
با این‌که چند روز دیگر تا برگزاری نخستین رکوردگیری وزنه‌برداری زنان در ایران باقی مانده، هنوز پوشش رسمی برای دختران علاقه‌مند به این رشته تصویب نشده است. چندی پیش یکی از مسئولان فدراسیون از مصوب شدن پوشش پیشنهادی برای زنان وزنه‌بردار توسط وزارت ورزش خبر داده بود که این موضوع از سوی رئیس فدراسیون تکذیب شد. علی مرادی در ماه‌های اخیر از مکاتبات با معاونت امور زنان وزارت ورزش برای حل این موضوع خبر داده اما هنوز هیچ خبر رسمی بابت مصوب شدن یک پوشش خاص منتشر نشده است. بحث اینجاست در ابتدا پوشش زنان وزنه‌بردار باید از سوی مراجع داخلی و سپس توسط فدراسیون جهانی وزنه‌برداری به تصویب برسد که خودش پروسه زمانبری خواهد بود. با این وضع مشخص نیست حتی با وجود تشکیل تیم‌ملی بعد از رکوردگیری اواسط بهمن، نخستین اعزام بین‌المللی تیم‌ملی وزنه‌برداری زنان چه زمانی خواهد بود. در یک‌سال اخیر بسیاری از رشته‌ها ازجمله کشتی و سه‌گانه توانسته‌اند پوشش مناسبی را برای حضور زنان در مسابقات بین‌المللی طراحی کنند و به تصویب برسانند. در وزنه‌برداری هم فدراسیون جهانی به کشورهای اسلامی مجوز داده تا در بخش زنان وزنه‌بردار با حجاب در مسابقات حاضر شوند.

 


تعداد بازدید :  354