شماره ۱۳۲۳ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۷ دي
صفحه را ببند
اخبار جهان

کره‌شمالی دکمه هسته‌ای ترامپ را مسخره کرد
«ترامپ دیوانه‌ای است که فقط بلوف می‌زند»

ایسنا| روزنامه رودونگ سینمون کره‌شمالی به تمسخر تويیت رئیس‌جمهوری آمریکا درباره «دکمه هسته‌ای قوی‌تر و بزرگتر» پرداخت. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در سوم ژانویه‌ سال جاری میلادی در تويیتی خطاب به رهبر کره‌شمالی نوشت: «من هم روی میزم دکمه هسته‌ای دارم. اما بزرگتر و قدرتمندتر از مال تو است!»
این روزنامه در یادداشتی این تويیت را «اسپاسم یک دیوانه» توصیف کرد و نوشت: اسپاسم ترامپ در‌ سال جدید بازتاب وضع سلامت روان نامناسب یک دیوانه است که نتوانسته بر مردم و ارتش کره‌شمالی فايق آید. او «دیوانه‌ای است که تنها بلوف می‌زند.»
این یادداشت در حالی منتشر شده که رئیس‌جمهوری آمریکا اخیرا گفته بود، احتمالا با کیم جونگ اون دیدار می‌کند و گفته شده به روزنامه وال‌استریت ژورنال نیز گفته دو طرف احتمالا روابط خوبی دارند؛ اما ترامپ این مسأله را رد کرده است.

سازمان ملل: ۲۲‌میلیون یمنی نیازمند کمک مبرم هستند
ایسنا| سازمان ملل دیروز (سه‌شنبه) اعلام کرد كه بیش از سه‌چهارم یمنی‌ها اکنون احتیاج مبرم به کمک‌های انسانی همزمان با تداوم جنگ در این کشور دارند. دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل اعلام کرد: «در حال حاضر حدود ۸.۴‌میلیون یمنی با خطر قحطی روبه‌رو هستند در حالی‌ که این میزان در ‌سال ۲۰۱۷ معادل ۶.۸‌میلیون تن بود.»
آن‌گونه که سازمان ملل اعلام کرده حدود 22‌میلیون تن از جمعیت ۲۹‌میلیون نفری یمن معادل ۷۶‌درصد جمعیت این کشور وابسته به نوعی کمک هستند و تعداد این نیازمندان در طی 6 ماه گذشته افزایش یک‌و‌نیم ‌میلیون نفری داشته است.
با این حال تلاش‌های سازمان ملل برای رسیدگی به بحران انسانی یمن که از آن به ‌عنوان بدترین بحران انسانی حال حاضر جهان یاد شده، از بابت محاصره فلج‌کننده بنادر یمن از سوی ائتلاف تحت رهبری عربستان با اخلال جدی مواجه شده است.
بعد از آن‌که در ماه نوامبر شبه‌نظامیان حوثی یمن با موشکی فرودگاه شهر ریاض را مورد حمله قرار دادند، ائتلاف تحت ‌رهبری عربستان حتی تحویل کمک‌های سازمان ملل به این کشور را نیز متوقف کرد اما بعدا کمی آن را تخفیف داد. حدود ۷۰‌درصد واردات یمن از طریق حدیده انجام می‌شود و استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل گفت: «این جرثقیل‌ها به میزان چشمگیری تخلیه محموله‌های کمک‌های انسانی را تسریع خواهند کرد.»

فرزندان مارتین لوترکینگ اظهارات ترامپ درباره کشورهای آفریقایی را محکوم کردند
ایسنا| گرامیداشت روز مارتین لوترکينگ با انتقادات کنونی از رئیس‌جمهوری آمریکا به خاطر اظهاراتی که درباره کشورهای آفریقایی مطرح کرد، همراه بود. همزمان با این‌که هزاران تن از شهروندان آمریکایی زادروز مارتین لوترکینگ، فعال برجسته حقوق بشر را با اعتراض به ترامپ گرامی داشتند، فرزندان این فعال سیاهپوست نیز اظهارات دونالد ترامپ را درباره کشورهای آفریقایی محکوم کردند.
مارتین لوترکینگ سوم، پسر بزرگ مارتین لوترکینگ ضمن محکوم‌کردن اظهارات ترامپ گفت: «هنگامی که یک رئیس‌جمهوری تأکید دارد که کشور ما باید شهروندان بیشتری را از کشورهای سفیدپوست همچون نروژ بپذیرد، فکر نمی‌کنم که ما باید زمان بیشتری را صرف صحبت‌کردن در خصوص این‌که این رئیس‌جمهوری چه می‌گوید و چه کار انجام می‌دهد،‌ کنیم. ما باید راهی برای نرم‌کردن عواطف و احساسات این مرد پیدا کنیم.»
در همین حال برنیس کینگ، دختر مارتین لوترکينگ نیز گفت: «ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که کشورهای سراسر جهان اظهاراتی را که رئیس‌جمهوری کشورمان مطرح می‌کند به ‌عنوان انعکاس روح واقعی آمریکا بپذیرند. ما یک ملت، یک خون، یک مردم و یک سرنوشت هستیم. کل تمدن و بشریت از خاک آفریقا نشأت گرفته است.»

اردوغان: عملیات ترکیه در عفرین از سوی مخالفان سوری حمایت می‌شود
ایسنا| رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد كه عملیات ترکیه علیه نیروهای شبه‌نظامی کرد در منطقه عفرین سوریه توسط مخالفان سوری (نیروهای مستقل شورشی و وابسته به ارتش آزاد) حمایت خواهد شد. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد: «در سوریه یکی پس از دیگری خانه‌های تروریستی را از بین خواهیم برد. در آینده نزدیک عملیات خود را در عفرین و منبج آغاز کرده و به همین شکل «آشیانه‌های ترور» را یکی پس از دیگری از بین خواهیم برد.» وی ادامه داد: «نه متحدانی که در ظاهر صحبت از اتحاد می‌کنند اما از پشت خنجر می‌زنند می‌توانند مانع شوند و نه محافل سیاسی کلیشه‌ای طرفدار تروریسم توانایی ممانعت از این عملیات را خواهند داشت.»
رئیس‌جمهوری ترکیه آمریکا را به ایجاد «ارتش ترور» در شمال سوریه متهم کرد و گفت: «حکومت سوریه نیز استقرار نیروهای امنیتی کرد در شمال سوریه را یک تهدید می‌داند و به هیچ‌وجه نگاه مثبتی به این مسأله ندارد.»

 


تعداد بازدید :  295