شماره ۱۳۲۱ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۵ دي
صفحه را ببند
سیمرغ بر بال های آنتن تلویزیون

شهروند| همه ساله پرطرفدارترین برنامه‌های تلویزیون در ماه میانی زمستان آن هایی هستند که به جشنواره های هنری فجر؛ به خصوص به جشنواره فیلم فجر مربوطند. امسال نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ و تلویزیون با برنامه هایی گوناگون قرار است این جشنواره را پوشش دهد. حالا در شرایطی که تلویزیون از برنامه هفت، که در این سال ها یکی از مهمترین برنامه های سینمایی تلویزیون بوده که تریبونی برای سینماگران و فضایی برای دیالوگ و حل چالش‌های کلان سینمای ایران به شمار آمده، بی‌بهره است، چند برنامه سینمایی دیگر در رادیو و تلویزیون قرار است جور آن برنامه را کشیده و تلاش کنند جای خالی آن را پر کنند.
برنامه سینما دو با اجرا و سردبیری حامد عنقا و تهیه کنندگی حمیدرضا معدنچی یکی از این برنامه هاست که به گفته عنقا در دوره جدید سعی کرده است هویت خودش را داشته باشد و قرار نیست شبیه کارهای دیگر باشد. عنقا درباره رویکرد این برنامه در ایام جشنواره می‌گوید: وقتی در ۱۰ روز ضیافتی به اسم فجر اتفاق می افتد و در آن ۲۵ فیلم نمایش داده می شود همه حرف‌ها درباره این ۲۵ فیلم است و ما هم قاعدتا این آثار و حواشی آنها را بررسی کرده و با تهیه کننده، کارگردان و بازیگرهایشان گفت‌وگو می‌کنیم.
چشم شب روشن در شبکه چهار دیگر برنامه‌ای است که به جشنواره خواهد پرداخت. اکبر نبوی روزنامه نگار و منتقد سینما درباره رویکرد برنامه چشم شب روشن در روزهای جشنواره می‌گوید: دیدگاه من به این برنامه سینمایی چندان ژورنالیستی نیست بلکه تلاش می کنم به عمق ماجرا بروم به همین دلیل برنامه ما می تواند با برنامه های سینمایی دیگر تلویزیون متفاوت باشد. شبکه های دیگر تلویزیون نیز می توانند این تفاوت در دیدگاه را حفظ کنند و طبق آن هر شبکه یک برنامه سینمایی داشته باشد که خلاقانه باشد و سراغ سوژه های تکراری نرود.
شب های شفاهی در شبکه شما که مدتی است با اجرای محمود گبرلو روی آنتن شبکه شما می رود، شاید مهمترین تلاش برای پر کردن جای خالی هفت باشد. گبرلو که امسال اجرای نشست‌های پرسش و پاسخ فیلم های جشنواره را هم بر عهده دارد می گوید: ما ۱۰ شب برنامه در طول برگزاری جشنواره ملی فیلم فجر داریم. مجری سابق هفت  درباره پخش چند برنامه سینمایی در ایام دهه فجر می گوید: اتفاقی در رسانه ملی رخ داده است که اکنون شبکه های تلویزیونی همه درباره سینما حرف می زنند که این به دلیل جذابیت سینماست و این رویکرد با سال های قبل که فقط یک یا دو برنامه سینمایی روی آنتن می رفتند خیلی متفاوت است.
شهر فرنگ شبکه خبر دیگر تلاش تلویزیون برای نمایش پررونق رخدادهای جشنواره است. حمیدرضا مدقق درباره رویکرد جشنواره‌ای برنامه شهر فرنگ که در شبکه خبر پخش می‌شود می گوید: ما سه پنجشنبه را در ایام جشنواره فیلم فجر برنامه داریم که ۱۲، ۱۹ و ۲۶ بهمن ماه را شامل می شود که در ۱۹ بهمن به گفت‌وگویی درباره فیلم ها می پردازیم و ۲۶ بهمن نیز نگاهی به برگزیده ها داریم.
در میان همه این برنامه ها اما شاید هنوز یکی از مهمترین برنامه های سینمایی سازمان صداوسیما هفت باشد که همه را چشم انتظار خود گذاشته است و همه منتظرند ببینند بالاخره چه کسی بر صندلی اجرای این برنامه پرحاشیه خواهد نشست. تاکنون گزینه های مختلفی از محمدرضا شهیدی فرد تا مهران مدیری برای اجرای آن مطرح شده اند و هنوز مشخص نیست چه کسی سکان برنامه را به دست خواهد گرفت.


تعداد بازدید :  540