شماره ۱۳۲۰ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۴ دي
صفحه را ببند
پاسخ داورزنی به یک تبعیض جنسیتی قابل بحث
چرا نایب‌رئیس زنان حق رأی ندارد؟

شهروند| طبق قوانین نواب رئیس فدراسیون‌های ورزشی و حتی اعضای هیأت رئیسه در انتخابات و رأی‌گیری‌های مجامع حق رأی ندارند. این مسأله موافقان و مخالفان زیادی دارد. روز گذشته در حاشیه انتخابات ریاست فدراسیون بسکتبال هم از محمدرضا داورزنی، معاون ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش سوال شد که نایب‌رئیس بانوان فدراسیون‌ها چرا نباید در مجامع حق رأی داشته باشند؟! این سوال در شرایطی مطرح شد که نواب رئیس آقا هم از چنین حقی برخوردار نیستند. با این حال داورزنی درباره آن توضیحاتی ارایه داد که خبرهای جالب هم در دل آن بود.
توضیح داورزنی
داورزنی، معاون وزیر ورزش درباره این‌که چرا نایب‌رئیس بانوان فدراسیون‌های ورزشی در مجامع انتخاباتی حق رأی ندارند این‌گونه توضیح داده و گفته است: «در آیین‌نامه جدید این مورد اصلاح شده است. اساسا مدل جوامع به‌گونه‌ای می‌شود که دخالت رئیس فدراسیون وجود نداشته باشد، چون همواره این بحث مطرح می‌شود که اگر کسی رئیس فدراسیون باشد طی چهارسال هیأت‌های استانی را به گونه‌ای مدیریت می‌کند که فضا را به نفع خود برای انتخابات طراحی نماید. در آیین‌نامه جدید حدود 60نفر رأی می‌دهند که نیمی از آنها هیأت‌های استانی و نیمی دیگر افرادی هستند که به‌عنوان مثال رئیس فدراسیون نقشی در انتخاب آنها ندارد. نایب‌رئیس، عضو فدراسیون است، آنها در مجامع عادی حضور دارند و اظهارنظر می‌کنند اما با این زمینه که اعضای کابینه نباید رأی بدهند، نواب رئیس بانوان در مجامع انتخاباتی حق رأی نداشته‌اند».
برنامه وزارت ورزش برای حمایت از زنان
یکی دیگر از مسائل مهم بحث حمایت وزارت ورزش و جوانان برای کمک به بانوان در کسب کرسی‌های بین‌المللی است که همواره حرف و حدیث‌های زیادی درباره آن وجود داشته است. معاون وزیر ورزش درباره این مسأله هم این‌گونه توضیح داد و گفت: «بانوان نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند و برای وزارت ورزش و جوانان بسیار مهم هستند. همان‌طور که تلاش می‌کنیم زمینه حضور بانوان در ورزش در میادین و مسابقات فراهم شود، این تلاش برای حضور بانوان در کمیته‌های مختلف داخلی و بین‌المللی وجود دارد. برای راهیابی نیروهای مختلف‌مان در میادین بین‌المللی، جنسیتی نگاه نمی‌کنیم. هر کسی شایستگی داشته باشد به وی کمک خواهیم کرد. نگاه وزارتخانه در این خصوص خیلی جدی است که با حضور بانوان در این میادین، نقش پررنگ‌تری از زنان کشورمان را شاهد خواهیم بود».

 


تعداد بازدید :  302