شماره ۱۳۱۷ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۰ دي
صفحه را ببند
مرد جوان به خاطر بدهی یک‌ میلیون تومانی دست به جنایت زده بود
اعتراف به قتل طلبکار پس از 60 روز

شهروند| مردی که چندی پیش به اتهام قتل در نازی‌آباد دستگیر شده بود، لب به اعتراف گشود. این مرد جوان پس از60 روز بازداشت در اداره آگاهی به قتل دوستش اعتراف کرد. قاتل 32 ساله که با شلیک گلوله دست به جنایت زده بود، صبح دیروز به دادسرای جنایی تهران منتقل شد. او در برابر بازپرس جنایی پایتخت ضمن تشریح جزییات حادثه انگیزه‌اش از قتل را اختلاف مالی و درخواست‌های نامعقول مقتول عنوان کرد و در اظهاراتش مدعی شد که مقتول برای بازپس‌گیری طلبش خانواده او را هم درگیر این اختلاف مالی کرده بود و به همین دلیل هم او تصمیم گرفت تا با اسلحه او را به قتل برساند.
ماجرای این پرونده در شامگاه 29 مهر ماه‌ سال جاری وقتی کلید خورد که ماموران کلانتری 130 نازی‌آباد در حین گشت‌زنی در خیابان بهمن‌یار به یک پژو 206 نوک‌مدادی مشکوک شدند. ماموران در ابتدا تصور می‌کردند که راننده در حال استراحت در پشت فرمان است، اما با نزدیک‌شدن به خودرو متوجه شدند که این مرد بر اثر اصابت گلوله به ناحیه سر به قتل رسیده است. بلافاصله موضوع به تیم جنایی اطلاع داده شد و بازپرس پنجم دادسرای جنایی تهران دستور رسیدگی به این پرونده را به اداره دهم آگاهی صادر کرد. در همان تحقیقات ابتدایی در صحنه جنایت هویت مقتول شناسایی شد. بررسی اسناد و مدارک خودرو مشخص کرد که مقتول به نام جواد 36 ساله متاهل و دارای یک فرزند است. در ادامه تحقیقات میدانی هم محل کار مقتول در بازار پارچه‌فروشان شناسایی شد. مقتول در مغازه خودش در بازار کار می‌کرده و محل کشف جسد او هم دقیقا در ابتدای کوچه منتهی به محل سکونتش برادرش قرار داشت.
پس از مشخص‌شدن هویت مقتول ماموران به سراغ خانواده او رفتند. خانواده جواد در اظهاراتشان به کارآگاهان گفتند: «جواد می‌خواست برای دریافت طلبش به سراغ یکی از دوستانش به نام مرتضی برود.» پلیس در ادامه تحقیقات متوجه شد که مرتضی هم ساکن نازی‌آباد است. ماموران با شناسایی محل سکونت مرتضی متوجه شدند که محل کشف جسد در نزدیکی خانه مرتضی بوده است. در ادامه رسیدگی به این پرونده، تحقیقات پلیسی از مرتضی در دستور کار کارآگاهان اداره دهم قرار گرفت؛ اما مرتضی در تحقیقات اولیه منکر بدهکاری به مقتول و حتی ملاقات با وی در شب جنایت شد. او از قتل جواد اظهار بی‌اطلاعی می‌کرد و هر گونه دخالت در قتل او را منکر بود. در همین حال ماموران مدارک دیگری مبنی بر قرار شبانه مرتضی با جواد به دست آوردند. مرتضی وقتی در برابر این مدارک قرار گرفت، اعتراف کرد که در شب جنایت با مقتول ملاقات داشته اما همچنان منکر هر گونه اطلاع و دخالت در قتل جواد شد. درنهایت ماموران با توجه به تناقض‌گویی‌های مرتضی و برخی مدارک و شواهد به دست آمده پس از اخذ دستور بازپرس اقدام به بازداشت مرتضی کردند. مرتضی در دهم آبان ماه دستگیر و به اداره دهم آگاهی منتقل شد. کارآگاهان در بازجویی‌های فنی به دنبال ردی از وقوع این جنایت از زبان مرتضی بودند، اما او همچنان هر گونه دخالت در قتل جواد را رد می‌کرد و خود را بی‌گناه می‌دانست.
در نهایت مرتضی پس از 60 روز بازداشت و بازجویی در اداره آگاهی لب به اعتراف گشود و به قتل جواد اقرار کرد. او اواخر روز دوشنبه هفته جاری به‌صراحت گفت که جواد را به ضرب گلوله به قتل رسانده است: «چندی پیش من ورشکست شدم. اوضاع مالی‌ام حسابی به هم ریخت، هیچ کاری نمی‌توانستم انجام دهم. در خرج زندگی مانده بودم، می‌خواستم کاری انجام دهم، یک ماشین داشتم، تنها راهم مسافرکشی بود، اما ماشین نیاز به تعمیرات اساسی داشت. به همین دلیل سراغ جواد رفتم و یک‌میلیون تومان از او قرض کردم. ماشینم درست شد، چند روزی کار کردم تا این‌که یک تصادف شدید همه چیز را به هم ریخت. ماشینم از بین رفت؛ امکان تعمیرش را هم نداشتم، یعنی پولی نبود که خرج ماشین کنم. از طرف دیگر باید پول جواد را هم می‌دادم، او طلبش را می‌خواست و من هم پولی نداشتم. چند بار پیگیر پولش شد، هر بار بهانه‌ای می‌آوردم. او اصل و سود پولش را از من می‌خواست. جواد به خیلی‌ها پول قرض می‌داد و با سود زیاد از آنها پس می‌گرفت. تقریبا همه محل او را به نزول‌خواری می‌شناختند؛ اما من اصل پولش را هم نمی‌توانستم جور کنم. او هم هر بار شرایط را برای من سخت‌تر می‌کرد، او برای بازپس‌گیری پولش کار را به خانواده من کشانده بود. دیگر تحمل این شرایط را نداشتم. شب حادثه وقتی برای طلبش به درِ خانه آمد، با او صحبت کردم اما فایده‌ای نداشت. من هم با اسلحه‌ای که با خودم به همراه داشتم به او شلیک کردم.
آن شب وقتی جواد به درِ خانه ما رسید، داخل ماشین نشستم و از او خواستم تا حرکت کند، هنوز از محل دور نشده بودیم که من با اسلحه به او شلیک کردم. بعد هم به‌سرعت از ماشین او پیاده شدم. اسلحه را داخل سطل آشغال انداختم و به‌سرعت به خانه
برگشتم.
با توجه به اعتراف صریح متهم به ارتکاب جنایت، قرار بازداشت موقت از سوی بازپرس پرونده صادر شد و متهم جهت انجام تحقیقات تکمیلی و بررسی صحت اظهاراتش در اختیار اداره دهم ویژه قتل پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفته است.


تعداد بازدید :  349