شماره ۱۳۱۶ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۹ دي
صفحه را ببند
رئیس پلیس پایتخت گفت که طرح ترافیک جدید، مطالعه نشده و در حد یک پیشنهاد بود
«طرح» سرگردان

شهروند|  پس از تصمیم شهرداری تهران برای ایجاد محدودیت ترافیکی و حذف فروش طرح ترافیک برای‌ سال آینده، اعضای شورای شهر، روز یکشنبه در جلسه‌ای که داشتند، موافقت خودشان را با کلیات طرح جدید ترافیک‌ سال 97 اعلام کردند. هرچند که در همان جلسه هم گفته شد که این طرح درنهایت باید به تصویب شورای ترافیک برسد. دبیر شورای‌عالی ترافیک اما دیروز گفت که طرح جدید ترافیک، نه در دولت مصوب شده و نه در دستور کار شورای‌عالی ترافیک قرار دارد و از آن طرف رئیس پلیس پایتخت اعلام کرد که این طرح، تنها در حد یک پیشنهاد بود و باید از سوی پلیس هم مورد بررسی قرار گیرد. او این را هم گفت که طرح جدید فاقد مطالعات لازم است: «براساس آنچه شهرداری تهران اعلام کرده، با اجرای این طرح آلودگی هوا و ترافیک کاهش می‌یابد اما بررسی‌ها نشان داده است که در صورت اجرای طرح ترافیک جدید بر میزان ترافیک محدوده شهر افزوده می‌شود و در نتیجه ترافیک کل شهر و آلودگی هوا افزایش می‌یابد.»  شهرداری تهران تصمیم گرفت که جرقه تغییرات در اجرای طرح ترافیک پایتخت را بزند، اما با این‌که کمی بیشتر از دو ماه به پایان‌سال مانده، هنوز نحوه اجرا شدن آن در بلاتکلیفی به سر می‌برد. حالا تکلیف طرح ترافیک تهران، محور سوال خبرنگاران در مواجهه با مسئولان حوزه شهر و ترافیک شده است، چراکه با تأیید حذف اجرای طرح ترافیک، سهمیه خبرنگاران برای ورود به محدوده طرح ترافیک هم حذف می‌شود. پوریا محمدیان یزدی که دبیر شورای‌عالی ترافیک است، به ایسنا گفت که: «این طرح تنها در شورای ترافیک تهران در جلسات مختلف یک ماهه گذشته مطرح شده و تاکنون تنها چهارچوب کلی آن مشخص شده اما مصوبه شورای ترافیک را نیز به صورت نهایی ندارد و ابلاغ نشده است.» به گفته او، طرح ترافیک جدید تنها در شورای ترافیکی بررسی شده و باید تا قبل از 15 بهمن هم نهایی و مصوب شود.» او توضیح‌های دیگری را هم اضافه کرد: «براساس قانون اختیار تعیین موضوعاتی ازجمله قیمتی و عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک برعهده شورای شهر تهران گذاشته شده است، از این‌رو باید ابتدا بازخورد اعضای شورا را در این حوزه کسب کنیم چراکه تعیین سهمیه یا افزایش و کاهش قیمت‌ها در اجرای این طرح تأثیرگذار است.» به گفته او بحث قیمت‌گذاری در حوزه اختیارات شورای ترافیک تهران نیست و شورای شهر تهران باید پایه اولیه را در حوزه قیمت ارایه کند تا طرح در شورای ترافیک تهران قطعی شود. حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران بزرگ، هم دیروز گفت که طرح پیشنهادی از سوی شهرداری در مجموعه پلیس و با هماهنگی پلیس راهور درحال بررسی است و نتیجه بررسی به صورت مکتوب به شهرداری اعلام می‌شود. به گفته او، طرح ترافیکی که هم‌اکنون هم اجرا می‌شود، ایراداتی دارد که باید برطرف شود: «اگر قرار است طرح جدیدی، جایگزین طرح فعلی شود باید به گونه‌ای باشد که معایب طرح ترافیک فعلی در آن وجود نداشته باشد، از این‌رو طرح ترافیک جدید در شرایط فعلی در مراحل کارشناسی است.» «مبنای دریافت عوارض طرح ترافیک جدید نوع فناوری خودرو باشد نه براساس پلاک خودرو.» این پیشنهاد یوسف رشیدی، کارشناس محیط‌زیست و معاون اسبق سازمان محیط‌زیست درباره اجرای طرح ترافیکی جدید تهران است. به گفته او، درآمد به‌دست آمده از محل عوارض ترافیک باید صرف توسعه حمل‌ونقل عمومی شامل گسترش خطوط مترو و تجهیز ناوگان اتوبوسرانی شود. رشیدی معتقد است که طرح ترافیکی جدید، خوب است اما باید در آن دو موضوع در نظر گرفته شود: «یکی این‌که دریافت عوارض ترافیک تابعی از میزان تولید آلودگی خودرو باشد و فناوری خودرو به جای پلاک، محور قرار گیرد. دوم این‌که برای ساکنان محدوده ترافیکی تسهیلاتی در نظر گرفته شود و این طور نباشد که بعد از مدتی ساکنان این منطقه، محل زندگی خود را ترک کنند، همان اتفاقی که بر اثر اجرای طرح ترافیکی قبلی رخ داد و مناطق مرکزی شهر خالی از سکنه شد و بافت مسکونی و سنتی شهر تغییر کرد.» اظهارنظرها درباره اجرای طرح ترافیک جدید همچنان ادامه دارد. افشین حبیب‌زاده، نایب‌رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای شهر تهران هم به‌عنوان یکی از تصمیم‌گیرندگان طرح ترافیک جدید، دراین‌باره حرف‌هایی زد. او گفت که: «گرفتن معاینه فنی برتر، شرط ورود خودروها به محدوده طرح ترافیک باشد.» به گفته او، در این طرح، دو نوع معاینه فنی برتر و عادی خواهیم داشت که براساس معاینه فنی برتر خودروها با سختگیری بیشتری مورد معاینه قرار می‌گیرند: «بیش از 50‌درصد خودروهای فعلی در معاینه فنی برتر رد صلاحیت می‌شوند، «این طرح عادلانه است و بدین صورت نیست که 118‌هزار مجوز برای 118‌هزار خودرو صادر شود و هرکس بخواهد قادر باشد وارد محدوده طرح ترافیک شود و باید عوارض محدوده را پرداخت کند.» او این را هم گفت که در طرح جدید، محدودیتی برای خودروهای ورودی به طرح، مطرح نیست: «در این طرح، فروش روزانه، کارت شناور و مجوز جدید وجود ندارد و برای هر خودرو با ورود به محدوده طرح ترافیک طبق محاسبات هر منطقه، مبالغی از شارژ کارت‌های صادر شده کسر می‌شود.» به گفته او در این طرح، مجوزی به فروش نمی‌رسد: «ما نمی‌توانیم تردد مردم به یک محدوده را ممنوع کنیم و در همه جای دنیا این محدودیت را با دریافت عوارض کنترل می‌کنند؛ همچنین اگر این تردد در ساعات پیک ترافیک صورت گیرد، حداکثر عوارض دریافت می‌شود.» عضو شورای شهر تهران افزود: «برای این طرح، سه پیک ساعتی شامل 10 صبح، 10 تا 4 بعدازظهر و 4 تا 7 عصر تعریف شده است و اگر راننده در این پیک‌ها یا در روز آلودگی یا با خودروی دارای معاینه فنی عادی وارد محدوده طرح ترافیک شود، با حداکثر عوارض روبه‌رو می‌شود.»


تعداد بازدید :  234