شماره ۱۲۷۳ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۴ آبان
صفحه را ببند
فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا:
از حریری می‌خواهیم به کشورش بازگردد

شهروند| درحالی ‌که حدود دوهفته از سفر سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان و اعلام استعفای وی از ریاض می‌گذرد، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا اعلام کرده که این اتحادیه از سعد حریری می‌خواهد به کشورش بازگردد.
فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا روز گذشته در حاشیه نشست وزیران خارجه عضو اتحادیه اروپا در بروکسل اعلام کرد که این اتحادیه خواهان عدم هرگونه مداخله خارجی در لبنان است. وی گفت، اتحادیه اروپا بر این باور است که باید از ورود درگیری‌های منطقه‌ای به این کشور اجتناب شود: «لزوم مداخله‌نکردن در امور لبنان درخواست تمام کشورهای اروپا و در رأس آن فرانسه و آلمان است. باید از واردکردن نزاع‌های منطقه‌ای و تنش‌ها به لبنان اجتناب شود و باید این تنش‌های منطقه‌ای خارج از لبنان باقی بماند.»
مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا همچنین گفت: «اتحادیه اروپا از سعد حریری می‌خواهد به کشورش بازگردد و در رأس دولت وحدت قرار بگیرد.» این درحالی است که نماینده عربستان در سازمان ملل اعلام کرده که حریری ظرف روزهای آتی به لبنان بازمی‌گردد. عبدالله المعلمی، نماینده عربستان در سازمان ملل در پاسخ به سوال خبرنگار النشره در نیویورک پیرامون این‌که آیا سعد حریری، نخست‌وزیر مستعفی لبنان در عربستان در حصر قرار گرفته است، گفت: «حریری در حبس خانگی نیست، بلکه در عربستان با عزت و کرامت با وی برخورد می‌شود.» او همچنین گفت که «این نخستین‌بار نیست که حریری به عربستان سفر می‌کند، وی همواره به ریاض آمدوشد دارد» و حریری «ظرف روزهای آتی به لبنان بازمی‌گردد.»
این درحالی است که منابع بخش تصمیم‌گیری در جریان المستقبل در مصاحبه با «المستقبل» اعلام کردند؛ هیچ‌کس، حتی خود سعد حریری هم اطلاعی از بازگشت قریب‌الوقو عش ندارد: «هیچ‌کس پاسخی پیرامون تاریخ بازگشت سعد حریری ندارد. ما بر این باور نیستیم که خود حریری نیز پاسخی در این خصوص داشته باشد؛ چراکه اشاره‌های جدی مبنی بر بازگشت قریب‌الوقوع وی وجود ندارد. فقط عربستان می‌تواند به درخواست‌های بین‌المللی پیش از آن‌که به فشار تبدیل شوند، پاسخ دهد.»
عربستان‌سعودی، همچنان تلاش می‌کند تا با پروپاگاندای رسانه‌ای، این‌طور وانمود کند که سعد حریری با میل شخصی به ریاض آمده، استعفا داده و در عربستان مانده است. دو روز پیش، سعد حریری در نخستین مصاحبه تلویزیونی بعد از استعفا از نخست‌وزیری حاضر شد تا ظاهرا به شایعات مبنی بر تحت‌فشار قرارداشتن وی از سوی ریاض پایان دهد. او در این مصاحبه با لحنی شبیه حکام عربستان‌سعودی به انتقاد از ایران و حزب‌الله لبنان پرداخت و گفت که به منظور حفاظت از لبنان از «خطر قریب‌الوقوع» تصمیم به کناره‌گیری از مقام خود گرفته و استعفای او باعث ایجاد موج مثبتی در لبنان شده است. این مصاحبه از آغاز تا پایان به انتقاد از حزب‌الله و متهم‌کردنش به مداخله در امور کشورهای منطقه و مشخصا عربستان اختصاص داشت.
هدف از این مصاحبه رفع جنجال و سروصدایی بود که سخنرانی اخیر سعد حریری را به پا کرده بود اما آنچه اتفاق افتاد، برعکس این بود و اوضاع را بدتر کرد. حریری گفت که هر زمان بخواهد می‌تواند عربستان را ترک کند، اما این سوال برای بینندگان ایجاد شد که اگر این‌گونه است، پس چرا یک یا دو روز پیش عربستان را ترک نکرد و این مصاحبه را مثلا در پاریس انجام نداد تا تأیید کند که آزاد است؟
خبرگزاری آسوشیتدپرس پس از پخش این مصاحبه در گزارشی نوشت: «قرار بود مصاحبه سعد الحریری، نخست‌وزیر مستعفی لبنان به شایعات درباره او پایان دهند، اما این مصاحبه با «لحظات عجیب» به گمانه‌زنی‌ها درباره وضع او دامن زد.
آسوشیتدپرس نوشته؛ در یک صحنه از مصاحبه، چشم‌های حریری به نقطه‌ای در اتاق پشت سرش خیره شد. دوربین تلویزیونی در یک لحظه تصاویری از یک مرد در گوشه پشتی ضبط کرد که چیزی شبیه یک کاغذ لوله‌شده در دستانش داشت. دوربین تلویزیونی تصویر را از این مرد که چهره‌اش داخل کادر قرار نداشت، برگرداند اما ناگهان روی چهره خشمگین و آکنده از نفرت حریری ثابت شد. در توییتر، کاربران لبنانی ویدیوهایی از این مرد پخش کرده و آن را شاهدی برای بازداشت اجباری حریری دانستند.
خبرگزاری آسوشیتدپرس همچنین نوشته چهره حریری در این مصاحبه خسته و غمگین بود و او در برخی جاها تلاش می‌کرد بغضش را پنهان کند. او بارها و به نحوی غیرمعمول آب خورد و بعد از تما‌م‌شدن محتوای لیوان، باز هم آب خواست. در یک صحنه، مجری لیوان آب خودش را جلوی حریری گذاشت. حریری همچنین بعد از گذشت یک ساعت از مجری خواست که مصاحبه را تمام کند. او گفت: «شما من را خسته کردید.»
از سوی دیگر، پس از این مصاحبه، منابعی در کاخ الیزه اعلام کردند که مصاحبه اخیر سعد حریری با تلویزیون المستقبل ریاست‌جمهوری فرانسه را قانع نکرده است.
حالا عربستان باز هم به بازی رسانه‌ای خود ادامه می‌دهد و سعی در نشان‌دادن حریری در مناسبت‌های مختلف دارد. پیش از مصاحبه یکشنبه‌شب حریری، عربستان‌سعودی تصاویری از او را در میان استقبال‌کنندگان پادشاه عربستان که از مدینه به ریاض بازگشته بود، نشان دادند.
روز گذشته نیز تصاویری منتشر شد از دیدار اسقف اعظم مارونی‌های لبنان با پادشاه و ولیعهد عربستان؛ پس از آن، او با سعد حریری نیز دیدار کرد. این در حالی است که چیزی از این دیدار منتشر نشده است. شبکه‌های اجتماعی تصویری از این دیدار را منتشر کردند که نشان می‌دهد «الراعی» اسقف اعظم مارونی‌های لبنان کنار حریری در مقر اقامتش در عربستان نشسته است و هر دو در نهایت خوشحالی در حال گفت‌وگو هستند. به گفته برخی منابع، از حضور هیأت رسانه‌ای همراه الراعی برای پوشش‌دادن دیدارش با سعد حریری ممانعت به عمل آمد.
ولایتی: مذاکراتم با حریری تند و خشن نبود
روز گذشته، علی ‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری در نشست خبری اجلاس جهانی محبان اهل بیت در رابطه با استعفای نخست‌وزیر لبنان سخن گفت. آقای ولایتی با تأکید بر این‌که «مذاکره تندی بین من و حریری انجام نشد» گفت: «حریری آن طور که می‌گوید، در ملاقاتش به من گفته است که در امور داخلی لبنان دخالت نکنید که چنین چیزی اصلا نبوده، اصلا مذاکرات ما به هیچ وجه تند، خشن و این طور نبود و اینها القائات سعودی‌ها و دیگرانی است که مایل نیستند لبنان در آرامش باشد و دوستی استراتژیک دو کشور را ببینند.» ولایتی خاطرنشان کرد: «در این دیدار غیر از من سفیر ما در لبنان هم حضور داشت و ما هم در دیداری که داشتیم هیچ‌گونه تهدیدی نکردیم، در ملاقات ما بحث روابط دو‌جانبه و منطقه‌ای بود و از طرفی وی خواست میان ایران و عربستان وساطت کند که من گفتم ما مشکلی با مذاکره نداریم ولی به سعودی‌های بگویید شما سه‌ سال است كه یمن را ویران کرد‌ه‌اید و اجازه ورود غذا و دارو را نمی‌دهید.» ولایتی ادامه داد: «به آقای حریری گفتم به سعودی‌ها بگويید که از جنایات انسانی در یمن دست بردارید؛ چرا که اینها ربطی به سیاست ندارد و باید با یمنی‌ها مذاکره کنند؛ چرا که مسأله یمن راهکار صرفا سیاسی دارد و نه بمباران کور.»
مشاور امور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب همچنین تأکید کرده است: «به آقای حریری گفتم از اتحاد احزاب و گروه‌های سیاسی داخلی لبنان استقبال می‌کنیم و امروز لبنان یکی از امن‌ترین کشورهای اسلامی است و این از برکت مقاومت اسلامی و مردم فهیم و آگاه لبنان است.»
ولایتی در نشست خبری اجلاس جهانی محبان اهل بیت با بیان این‌که «ایران و لبنان برادر و متحد هستند و روابط راهبردی با یکدیگر دارند»، گفت: «مسأله استعفای آقای حریری یک موضوع داخلی است و امیدواریم اگر قوانین داخلی آنها اجازه دهد، بعد از این تحولات یکی دو هفته اخیر، آقای حریری به لبنان بازگردد و در این رابطه که وی سر کار بماند یا نه مردم لبنان باید تصمیم بگیرند.»
علی‌‌اکبر ولایتی در سخنان خود گفته که تحلیل شخصی‌اش این است که عربستان در کشورهای مختلف منطقه دخالت‌های بسیاری کرد که موفق هم نبود: «آنها تجزیه سوریه و عراق را می‌خواستند اما، با حکمتی که رئیس‌جمهوری لبنان و سیدحسن نصرالله از خود نشان دادند، موفق نشدند و امروز بحث لبنان را دنبال می‌کنند که در این مسأله هم موفق نخواهند شد.»

روزنامه الاخبار منتشر کرد
نامه محرمانه منتسب به الجبیر به بن سلمان علیه ایران

روزنامه لبنانی «الاخبار» نامه‌ای محرمانه از سوی عادل الجبیر به محمد بن سلمان را منتشر کرده است که در این نامه تلاش عربستان برای عادی‌سازی روابط با اسراییل به منظور مقابله با ایران مورد اشاره قرار گرفته است. در این نامه آمده است که «عربستان در توافق استراتژیک مشترک با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا متعهد شد که هر نوع تلاش آمریکایی ـ سعودی کلید موفقیت است و مساله فلسطین به هیچ وجه قابل حل شدن نیست مگر اینکه عربستان از آن حمایت کند زیرا عربستان قبله مسلمانان است. ایجاد روابط نزدیک میان عربستان و اسراییل متضمن خطرپذیری از سوی عربستان علیه ملت‌های اسلامی است و عربستان وارد این رابطه نمی‌شود مگر اینکه احساس کند دشمنی آمریکا با ایران صادقانه است؛ ایرانی که با حمایت از تروریست‌ها و دخالت در امور دیگران بی‌ثباتی ایجاد می‌کند و تمام کشورهای اسلامی در کنفرانس سازمان همکاری اسلامی که در استانبول برگزار شد این دخالت‌های ایران را محکوم کردند.» در ادامه این نامه ضمن تاکید بر قدرت هسته‌ای اسراییل و توان نظامی آن آمده است: «در ابتدا عادی سازی روابط عربستان با اسراییل مورد قبول جهان عرب نخواهد بود اما با توجه به توان و قدرت اسراییل و وجود توان اقتصادی در کشورهای عربی خاورمیانه شکوفا خواهد شد و صلح و ثبات به وجود خواهد آمد. درگیری میان فلسطین و اسراییل طولانی‌ترین درگیری در خاورمیانه است و باعث شده است که اطراف تاثیرگذار در منطقه به خطر اصلی منطقه یعنی ایران تمرکز نکنند.» در این نامه آمده است که حل این درگیری باعث می‌شود همکاری‌های امنیتی، تجاری و مقابله با ایران بیشتر شود و عربستان و اسراییل باید بر سر مسائلی از جمله «افزایش تحریم‌های آمریکایی و بین‌المللی در رابطه با موشک‌های بالستیک علیه ایران»، «افزایش تحریم‌های مربوط به حمایت ایران از تروریسم جهانی»، «بازنگری در توافق هسته‌ای ایران»، و «جلوگیری از رسیدن ایران به درآمدهای بلوکه شده و ایجاد فشار بر نظام ایران»، به توافق برسند.


تعداد بازدید :  477