شماره ۱۱۹۴ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۹ مرداد
صفحه را ببند
جهانگیری در آخرین حضور وزرای کابینه یازدهم در جمع خبرنگاران:
کابینه دوازدهم توان مواجهه با چالش‌ها را دارد
دولت دوازدهم مصمم به حضور زنان در جمع مقامات است درخواست اختیارات ویژه از سوی ستاد اقتصاد مقاومتی

شهروند| آخرین حضور وزرای کابینه یازدهم در میان خبرنگاران روز گذشته در حیاط ساختمان جلسات هیأت دولت برگزار شد. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری نیز روز گذشته به میان خبرنگاران آمد و درباره کابینه معرفی‌شده به مجلس توسط رئیس‌جمهوری گفت: کابینه دوازدهم قادر خواهد بود در مواجهه با چالش‌ها و تحقق وعده‌هایی که رئیس‌جمهوری داده، به خوبی عمل کند.
اسحاق جهانگیری در ادامه گفت: این کابینه ترکیبی از مدیران باتجربه است که اندوخته بسیار خوبی به همراه خود دارند و به واسطه حضور در دولت‌های گذشته از تجربیات خوبی در مواجهه با چالش‌ها برخوردار هستند.
او با بیان این‌که افراد جوانی در کابینه حضور دارند که می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های دولت کمک‌کننده باشند، خاطرنشان کرد: در ترکیب کابینه علاوه بر وزرا، معاونان رئیس‌جمهوری نیز حضور دارند و درمجموع حدود 34 نفر به ‌عنوان تصمیم‌گیرنده دور میز هیأت دولت می‌نشینند.
معاون اول رئیس‌جمهوری تأکید کرد: درمجموع دولت دوازدهم دولت کارآمدی خواهد بود که قادر است در مواجهه با چالش‌ها و تحقق وعده‌هایی که رئیس‌جمهوری داده، به خوبی عمل کند.
جهانگیری درباره وضع معرفی وزیر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: برای این وزارتخانه با یکی از برادران توافق شده بود اما در لحظات آخر ایشان اعلام انصراف کردند؛ در این شرایط آقای رئیس‌جمهوری باید یا کابینه را نگه می‌داشت تا فرد دیگری انتخاب شود یا این‌که کابینه و سرنوشت دولت را سریع‌تر تعیین می‌کرد.
او با بیان این‌که تصمیم رئیس‌جمهوری بر این بود که مانند دور قبل در روز تحلیف کابینه را معرفی کند، ادامه داد: معرفی کامل اعضای کابینه در روز تحلیف به دلایلی به تعویق افتاد؛ اما درنهایت ایشان تصمیم گرفتند که کابینه جدید را سریع‌تر تشکیل دهند. وزیر پیشنهادی علوم نیز در نخستين فرصت مشخص خواهد شد.
معاون اول رئیس‌جمهوری در ادامه صحبت‌های خود درباره برخی انتقادات نسبت به سن کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم و وضع حضور زنان در این کابینه تصریح کرد: در حال حاضر سه عضو کابینه خانم هستند و با توجه به این‌که بر اساس قانون حدود ‌هزار مدیر اعم از استانداران و معاونان وزرا جزو مقامات کشور محسوب می‌شوند، به زنان اطمینان می‌دهم که دولت دوازدهم به حضور آنها در جمع مقامات کشور مصمم است.
جهانگیری خاطرنشان کرد: آقای رئیس‌جمهوری در نخستین جلسه پیش از معرفی وزرا تأکید داشتند که پذیرفته نیست در بین وزرا وزیری معاون زن در حوزه‌های مختلف نداشته باشد.
جهانگیری تأکید کرد: اطمینان می‌دهم که حتما تعداد قابل توجهی از زنان باتجربه و تحصیلکرده در جمع مقامات دولت دوازدهم خواهند بود.
معاون اول رئیس‌جمهوری همچنین با تأکید بر لزوم حضور مدیران قومیت‌های مختلف در جمع مقامات کشور گفت: همان تأکیدی که بر حضور در دولت وجود دارد، نسبت به قومیت‌ها نیز مطرح است و هم رئیس‌جمهوری در این موضوع جدی هستند و هم من پیگیر تحقق این اقدام هستم. ما اصرار داریم که حتما از قومیت‌ها و افراد از استان‌های مختلف در معاونان وزرا و استانداران و سفرا حضور داشته باشند.
او درباره میانگین سنی اعضای کابینه نیز خاطرنشان کرد: اصرار ما بر این است که حتی‌الامکان از افرادی که به سن بازنشستگی رسیده‌اند، مگر در استثناها در رده‌های معاونان کمتر استفاده شود. اسحاق جهانگیری در ادامه درباره حضور صالحی‌امیری در هیأت دولت و تیم اطلاع‌رسانی دولت دوازدهم تصریح کرد: تصمیماتی که گرفته می‌شود زمانی عملیاتی می‌شوند که ابلاغ شوند؛ در همین راستا آقای روحانی با آقای صالحی‌امیری مذاکرتی داشته‌اند و این مذاکرات خیلی پیش رفته است و چنانچه رئیس‌جمهوری به نتیجه قطعی برسد و آقای صالحی‌امیری نیز موافقت کنند، حتما ابلاغ مورد نظر انجام خواهد شد. معاون اول رئیس‌جمهوری در ادامه درباره اظهارات اخیر خود نسبت به لزوم اعطای اختیارات ویژه به ستاد اقتصاد مقاومتی گفت: تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی توقعی فراتر از تعهدات دولت است که
مقام معظم رهبری از مجموعه کشور خواسته‌اند تا برای تحقق آن به صحنه بیایند و تلاش کنند. متناسب با این مطالبات نیز باید اختیاراتی در اختیار این ستاد قرار بگیرد.
جهانگیری با بیان این‌که این اختیارات می‌تواند هم در حوزه دولت و هم در حوزه فعالیت قوای دیگر باشد، تأکید کرد: پیش‌نیاز سرمایه‌گذاری ایجاد شغل و کار جدی در اقتصاد کشور امنیت سرمایه‌گذاری است که باید این مسأله طی قوانینی که مجلس تصویب می‌کند و همچنین در اقدامات قوه‌قضائیه و حرکت نهادهای بازرسی و نیروهای اطلاعاتی مورد توجه قرار بگیرد.
رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گفت: ستاد اقتصاد مقاومتی باید دارای اختیاراتی باشد که طی آن از قوای دیگر بخواهد تصمیمات آنها در راستای تصمیمات این ستاد قرار بگیرد.
توصیه‌های وزیر ارشاد به جانشین خود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به جایگزین خود توصیه کرد که محیط فرهنگ را در آرامش نگه دارد و میان نهادهای مختلف فرهنگی انسجام ایجاد و
بر اساس برنامه حرکت كند. رضا صالحی‌امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح دیروز در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران با بیان این‌که خبرنگاران بیشترین نقش را در انتقال مطالبات مردم به دولت و اخبار دولت به مردم برعهده دارند، اما خود دیده نمی‌شوند، اظهار کرد: به‌ عنوان وزیر ارشاد و از موضع وزارتخانه‌ای که مسئولیت حمایت از خبرنگاران را بر عهده دارد، اعلام می‌کنم که در دولت گوش شنوایی برای شنیدن سخنان جامعه وجود دارد و مطمئن‌ترین کانال برای انتقال مطالبات مردم جامعه خبری و خبرنگاران هستند. صالحی‌امیری در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره وضع فیلم‌های توقیف‌شده و نتیجه تشکیل شورای رسیدگی به این موضوع با تأکید بر این‌که مطمئن باشید هر آنچه که وعده کرده‌ام یا تحقق یافته یا قطعا محقق خواهد شد، اظهار کرد: شورای رسیدگی به وضع فیلم‌های توقیف‌شده بررسی‌های خود را انجام داده و طی روزهای آتی و در دولت یازدهم قطعا طی بیانیه‌ای موضع خود را اعلام می‌کند؛ این موضع نیز موضع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود.
وزیر بهداشت: ارتقای طرح تحول سلامت اولویت‌های وزارتخانه است
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در حاشیه جلسه هیأت دولت با بیان این‌که طرح تحول سلامت از اولویت‌های حسن روحانی در دولت دوازدهم است، اظهار کرد: در دولت دوازدهم قطعا طرح تحول سلامت باید ارتقا یابد و کاستی‌های آن برطرف شود.
سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به اولویت‌های خود در دولت دوازدهم اظهار کرد: نخستین اولویت من در دولت دوازدهم پیشگیری و استقرار نظام ارجاع است. امیدوارم با توجه به زیرساخت‌هایی که در دولت یازدهم ایجاد کردیم، موفق شویم که این آرزوی مهم را در دولت دوازدهم به اجرا برسانیم.
او با اشاره به حضور خود در دولت یازدهم و معرفی مجدد خود به‌ عنوان وزیر پیشنهادی در دولت دوازدهم به مجلس خاطرنشان کرد: برای من و برخی از وزرا که کارنامه 4 ساله داریم و مجددا معرفی شده‌ایم، کارمان سخت‌تر است؛ چراکه در جلسات مختلفی که برای جلب اعتماد نمایندگان داریم، باید به نقایصی که در 4 ساله قبل داشته‌ایم، پاسخ دهیم و معمولا در این جلسات کمتر به موفقیت‌ها توجه می‌شود.
وزیر بهداشت با بیان این‌که ادامه اجرای طرح تحول سلامت از دیگر اولویت‌های وزارت بهداشت در دولت دوازدهم خواهد بود، تأکید کرد: ادامه اجرای طرح تحول سلامت ازجمله اولویت‌های آقای روحانی است و قطعا در دولت دوازدهم این طرح باید ارتقا یابد و کاستی‌هایش برطرف شود. این طرح به‌عنوان یک طرح ملی باید مورد بازنگری قرار بگیرد و برای منابع مالی آن چاره‌اندیشی شود.
وزیر نیرو: پیک اصلی مصرف آب‌و‌برق را پشت سر گذاشته‌ایم
وزیر نیرو نیز با بیان این‌که تقریبا پیک اصلی مصرف آب‌و‌برق را پشت سر گذاشته‌ایم، اظهار کرد: با همکاری خوب صنایع، کشاورزان و مردم توانستیم از وجود 4‌هزار مگاوات قطعی برق عبور کنیم.
حمید چیت‌چیان در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران با بیان این‌که صنعت آب‌و‌برق از نظر مسائل اجرایی، مدیریتی،‌ صنعتی و فناوری در شرایط بسیار خوبی قرار دارند، در توصیه‌ای به وزیر بعدی این وزارتخانه اظهار کرد: موضوع نگران‌کننده‌ای که برای آینده صنعت آب‌و‌برق وجود دارد، ساختار غلط اقتصادی آب‌و‌برق است. چنانچه که کشور بخواهد از آینده این صنعت مطمئن باشد، باید راجع به این موضوع تصمیم‌گیری کند و قطعا یکی از کارهایی که بر عهده وزیر بعدی است، رسیدگی به این موضوع است.

 


تعداد بازدید :  538