شماره ۱۱۷۰ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۱ تير
صفحه را ببند
مریم منظمی، نایب‌رئیس بانوان فدراسیون کشتی در گفت‌وگو با «شهروند» مطرح کرد
پوشش اسلامی، ضامن سلامتی زنان کشتی‌گیر
کشتی کلاسیک یک سبک جدا از آزاد و فرنگی است زنان غیرمسلمان هم علاقه ندارند با دوبنده کشتی بگیرند

شهروند|  طرح فدراسیون کشتی ایران به اتحادیه جهانی برای ورود بانوان مسلمان به تشک باعث شد تا سبک جدیدی از کشتی توسط اتحادیه جهانی تأیید شده و از این پس در دستورکار قرار بگیرد. پوشش اسلامی کامل و مناسب برای بانوان کشتی‌گیر مورد تأیید نهادهای داخلی و بین‌المللی قرار گرفته و از این پس بانوان در چارچوب کشتی کلاسیک روی تشک حاضر شده و با یکدیگر رقابت می‌کنند تا اتفاق جدیدی در تاریخ ورزش ایران رخ دهد. در ادامه برای آگاهی از قوانین کشتی کلاسیک و تفاوت آن با کشتی آزاد مردان با نایب‌رئیس بانوان فدراسیون کشتی همکلام شدیم.
گوشبندها
از سلامتی کشتی‌گیران محافظت می‌کند
مریم منظمی در ابتدای گفت‌وگو با «شهروند» از پوشش بانوان در کشتی کلاسیک به‌عنوان تفاوت اصلی این رشته با کشتی آزاد نام برده و می‌گوید: «تاکنون کشتی بانوان در دنیا با دوبنده و به شکل همان کشتی آزاد مردان دنبال می‌شد اما با تأیید کشتی کلاسیک حالا زنان می‌توانند با حفظ پوشش اسلامی و همچنین سلامتی خود روی تشک بروند. یکی از خطاهای مرسوم در کشتی زنان کشیدن موی رقیب بود که این اتفاق در کشتی کلاسیک با استفاده از پوشش اسلامی و همچنین گوشبندی که طراحی شده، رخ نخواهد داد. حتی پوشش تأیید شده می‌تواند از آسیب‌دیدگی‌های ورزشکاران نیز کم کرده و از اعضای بدن محافظت کند.»
زنان غیرمسلمان هم
 به این پوشش علاقه دارند
وی همچنین با اشاره به علاقه زنان غیرمسلمان به پوشش کشتی کلاسیک می‌افزاید: «همین حالا هم در کشورهای دیگر در رده‌های نونهالان و نوجوانان از این گوشبندها استفاده می‌شود. در کشتی کلاسیک یک لباس بادی از سر تا پا مورد استفاده است و روی آن هم بلوز و شلوارک باید پوشیده شود. طبق بازخوردهایی که گرفتیم، کشورهای غیرمسلمان هم از این پوشش ابراز رضایت کردند چون خیلی از کشتی‌گیران زن از مسابقه‌دادن با دوبنده رضایت ندارند. به مرور زمان کشتی کلاسیک می‌تواند خودش را جا بیندازد.»
بیشتر از 75 کیلوگرم نداریم
نایب‌رئیس بانوان فدراسیون کشتی با اشاره به اوزان شش‌گانه کشتی کلاسیک خاطرنشان می‌کند: «یکی دیگر از تفاوت‌های کشتی کلاسیک با کشتی آزاد در اوزان آن است. طبق تصمیم اتخاذ‌شده کشتی کلاسیک زنان در 6 وزن 50، 55، 60، 65، 70 و 75 برگزار خواهد شد و هر فردی بالاتر از این اوزان باشد، نمی‌تواند در مسابقات شرکت کند. البته از نظر قوانین فنی، کشتی کلاسیک هیچ تفاوتی با کشتی آزاد ندارد، اگر چه شاید در آینده فدراسیون ایران با کمک شورای فنی و کمیته داوران درخواستی را برای تغییرات در قوانین ارایه بدهند.»
کشتی کلاسیک یک سبک جداست
منظمی در پاسخ به این سوال که امکان مسابقه‌دادن کشتی‌گیران مسلمان با نفراتی که با دوبنده کشتی می‌گیرند، وجود دارد یا خیر، می‌گوید: «اینکه مسابقه به صورت میکس برگزار شود، امکان ندارد. کشتی کلاسیک یک سبک جداگانه مثل کشتی آزاد، فرهنگی و پهلوانی است و هر کسی که این رشته را انتخاب می‌کند،‌ باید با همین پوشش مسابقه بدهد. اصلا از نظر فنی و داوری هم چنین اتفاقی ممکن نیست که یک کشتی‌گیر با پوشش کامل باشد و یک نفر دیگر با دوبنده.»
باید مربی تربیت کنیم
وی با اشاره به آغاز فعالیت‌های کشتی کلاسیک بانوان در ایران می‌افزاید: «ما استارت 13 دوره آموزشی پیش‌نیاز مربیگری را در 12 استان کشور زده‌ایم. از «گانا واسیلنکو» که یک مدرس اوکراینی است، دعوت کردیم تا در 10 استان کشور به صورت دوره‌های 4 روزه مبانی کشتی کلاسیک را آموزش دهد. البته او در حین آموزش به مربیان، استعدادیابی هم انجام می‌دهد و کسانی که استعداد مناسبی در کشتی داشته باشند را معرفی خواهد کرد. در پایان این 13 دوره تعدادی از نفرات برتر این کلاس‌ها به کلاس مربیگری نهایی دعوت می‌شوند. از سوی دیگر ما 6 دوره پیش‌نیاز داوری را تا به حال برگزار کردیم و 2 داور ما نیز در ایتالیا دوره الیت را سپری کردند.»
مهرماه، رقابت بانوان آغاز می‌شود
نایب‌رئیس بانوان فدراسیون کشتی در پایان در پاسخ به این سوال که چه زمانی شاهد رقابت کشتی‌گیران بانو در رشته کلاسیک خواهیم بود، خاطرنشان می‌کند: «به امید خدا اولین دوره مسابقات قهرمانی کشور را در مهرماه برگزار می‌کنیم تا متوجه شویم که دارایی ما در این رشته چقدر است. نیاز داریم برنامه‌ریزی بهتری در بخش آموزش انجام دهیم تا بانوان علاقه‌مند به کشتی، به‌طور کامل با مبانی این رشته آشنا شوند. فعلا فقط به صورت داخلی مسابقات را دنبال می‌کنیم اما در آینده به دنبال این هستیم که کشورهای مسلمان دیگر را هم به این رشته بیفزاییم. همان‌طور که گفتم شاید برخی از بانوان غیرمسلمان هم به کشتی کلاسیک و با پوششی که در نظر گرفته شده، علاقه‌مند باشند و کشتی کلاسیک ابعاد گسترده‌تری پیدا کند. فعلا در آغاز راه هستیم و بهتر است کشتی کلاسیک را در کشورمان پرورش داده و بانوان را آموزش دهیم و سپس به سراغ کشورهای دیگر برویم.» 


تعداد بازدید :  854