شماره ۱۱۴۱ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۶ خرداد
صفحه را ببند
سیدحسن خمینی:
زمانی حتی با حضور زنان در راهپیمایی‌ها مخالفت می‌شد
راه ما بازگشت به متون دینی با اجتهاد نو است و براساس اندیشه‌های امام است ممکن است فقر منجر به کفر شود

جماران| حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی که برای مراعات حال روزه‎داران حاضر در مراسم سالگرد ارتحال امام، برخلاف سال‎‎های گذشته در این مراسم سخنرانی نکرد، در واپسين ساعت روز 14 خرداد میهمان برنامه «نگاه یک» صداوسیما شد. نوه بنیانگذار انقلاب دوبار در طول این برنامه تلویزیونی بغض کرد. نخست در میانه سخنانش و جایی که از پدر مرحومش و امام یاد کرد، چهره‎اش اشک‌آلود و بار دیگر در انتهای برنامه اشک‌هایش جاری شد و گفت: نمی‌دانم چرا یک دفعه بغضم گرفت. می‌بخشید، نمی‌خواستم آخر کار را تلخ کنم.
او در ابتدای این برنامه تلویزیونی گفت: در تاریخ آخوند و سید و مرجع زیاد داشتیم امام هیچ‌کدام امام نشدند. علت اقبال امام این است که ایشان کلید حل مشکلات را داشت و به خوبی دردها را بیان می‌کرد. او یادآور شد: امام در پایان عمر فقهات رأی مردم را به‌عنوان جمهوریت وارد حکومت اسلامی کرد. ورود عنصری به نام انتخابات ناشی از همین است. این جمله رهبری واقعا حکیمانه است که فرمودند هیهات از روزی که انتخابات نباشد. نمونه انتخاباتی که دیدیم، باشکوه برگزار شد و ورود رأی مردم به فقه اسلامی بسیار مهم است. رمز بقای جمهوری اسلامی مردم‌سالاری دینی است که به آن جمهوری اسلامی می‌گوییم. او گفت: قالب این نظام بر جمهوریت است، اگرچه اساس آن بر اسلامیت است. امام بیان درد و نسخه درد را داشت راه آن هم همین جمهوری اسلامی بود. آوردن عنصری به نام مردم و مردم‌سالاری در قالب انتخابات کار امام بود. او تصریح کرد: حکومتی که اقبال مردم را نداشته باشد، با مشکل روبه‌رو است. خداوند حکومت را برای جایگاهی قرارداده که فقیه، عادل، عالم به زمان و مورد پذیرش جامعه باشد. همان‌طور که حاکم عادل نیست، مشروعیت ندارد حاکمی که عارف به زمان نیست هم
مشروعیت ندارد.
سیدحسن خمینی با بیان این‌که کسی که اقبال و پذیرش عمومی ندارد، مشروعیت هم ندارد، تأکید کرد: نقش مردم حیاتی است، اگر مردم نباشند، نمی‌توانید مشکل‌گشایی کنید. یادگار امام(ره) با تأکید بر این‌که اتکای امام در انقلاب به سر نیزه و اسلحه نیست، اظهار داشت: حتی تذکر امام این بود که نظامیان حق دخالت در امور سیاست را ندارند و سیاست نباید در دایره مسائل نظامی قرار گیرد. فقط مردم حق دارند. این نکته‌ای بوده که بعد از امام مورد تأکید خلف امام بوده و از نقاط درخشان ایشان بوده است. او با بیان این‌که امام در صحبت‌هایش بارها اشاره کرده بودند که کار مردم را باید به مردم واگذار کنید، تصریح کرد: من اقتصاددان نیستم ولی در حد فهم خودم چیزهایی می‌دانم. دولت‌های فربه که نتوانند از عامل سرمایه بخش خصوصی استفاده کنند، حتما موفقیتی ندارند.
تولیت موسسه حفظ و نشر آثار امام‌خمینی در رابطه با این‌که در آرمانشهر امام چقدر از بین‌بردن فقر اهمیت داشت، خاطرنشان کرد: یک وظیفه مردم و روحانیت کمک به اقشار مستضعف است اما وقتی به دولت تبدیل شدید، مسئولیت شما به نسبت فقر و از بین بردن آن بالا می‌رود. سیدحسن خمینی بر لزوم ریشه‌کن کردن فقر تأکید کرد و گفت: معتقدم انقلاب در این زمینه در بخشی موفق بوده و در بخشی نبوده است. از اول انقلاب دولت‌ها در حد وسع خودشان تلاش کردند و دیکته ننوشته غلط ندارد. مشکل بیکاری و معیشت مردم وجود دارد که بعضا منجر به مشکلات فرهنگی می‌شود. حتی ممکن است فقر منجر به کفر شود. اگر عزم باشد، دست به دست هم بدهیم، این مسائل حل می‌شود. او اضافه کرد: بحث ما این است از راه تعریف مفهوم و مصداق موضوع را بررسی کنیم مثلا بحث شطرنج و حضور زنان. قبل از انقلاب برخی علما حتی می‌گفتند زنان در راهپیمایی هم حضور نداشته باشند اما امام می‌گفت زنان در راهپیمایی باشند و بعد از انقلاب راه حضور آنان را باز کردند. این‌که الان نماینده زن داریم آن زمان در برابر آن مقاومت می‌شد. آن زمان در برابر حضور خانم در عرصه سینما و تلویزیون هم مقاومت بود و موارد دیگر همینطور.سیدحسن خمینی تأکید کرد: اسلام ناب یعنی از یکسو مقابله با تحجر دارد که این موضوع مغفول مانده و از سوی دیگر مقابله با ورود عناصر غیردینی به دین دارد. یادگار امام(ره) درباره اسلام آمریکایی نیز گفت: اسلام آمریکایی را امام با عنوان اسلام سرمایه‌داری می‌گفتند. این استاد حوزه با تأکید بر این‌که راه سعادت ملت فقط از پیوند دین، معنویت و مردم‌سالاری عقلانی است، گفت: خروج از ارزش دینی جز اضمحلال چیزی ندارد. راه ما بازگشت به متون دینی با اجتهاد نو  و براساس اندیشه‌های امام است.
آیت‌الله سیدحسن خمینی در بخش پایانی سخنان خود درباره بحث وحدت که همواره مورد تأکید حضرت امام‌خمینی(ره) قرار داشت، درباره تدابیر امام در مواجهه با بحران‌ها نفاق‌انگیز گفت: هر حادثه‌ای را باید در شرایط خود بررسی کرد. انقلاب اتفاق بزرگی است. هر کسی که این حادثه عظیم را در شرایط خود بررسی کند، در مقابل مردم ایران کرنش می‌کند. یادگار امام خاطرنشان کرد: انقلاب اتفاق مبارک و بزرگی است و تحلیل آن فهم دقیقی از شرایط آن لازم دارد و تا زمانی که ذهن‌تان را در آن شرایط قرار ندهید، راه به جایی نمی‌برید.

 


تعداد بازدید :  426