شماره ۲۷۶۷ | ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۴ اسفند
صفحه را ببند
ماجرای صعود و سقوط دلار مهم‌ترین اتفاق اقتصادی 1401 بود
غافلگیری آخر سال

اگرچه در طول يك سال گذشته آشفته‌بازار ارز و سكه تمام معادلات و مناسبات اقتصادي كشور را تحت تاثير قرار داد، اما قیمت دلار در هفته‌های پایانی سال روند کاهشی به خود گرفت؛ به‌طوری‌که یکشنبه، هفتم اسفند ماه 1401، یکی از عجیب‌ترین روزها در بازار ارز و طلا در کشور رقم خورد. درحالی‌که ظهر این روز قیمت هر دلار آمریکا در معاملات فردایی به بالای ۶۰هزار تومان رسیده بود، از ساعت ۱۵ با ورود صرافی‌ها به خرید و فروش با نرخ توافقی، قیمت دلار مسیر بازگشت را تجربه کرد و نرخ هر دلار تا ۵۵ هزار تومان پایین آمد. این مسیر در روزهای بعدی نیز ادامه یافت و قیمت این ارز به پایین‌تر از 45 هزار تومان نیز رسید.
حاکم‌شدن هیجان بر رفتار خریداران خُرد و تلاش معامله‌گران پشت صحنه معاملات فردایی، باعث شد تا دلار در سال 1401 بازار پرتلاطمی را تجربه کند، اما با مداخله غیرمستقیم بانک مرکزی به‌عنوان بازارساز و صدور اجازه معاملات واقعی ارز با نرخ توافقی برای صرافی‌های مجاز، این مسیر اگر چه دیر، در آخرین ماه سال تغییر کرد.
علاوه بر سیاست‌گذاری بانک مرکزی، انتشار اخبار مثبت سیاسی نیز در تغییر مسیر نرخ ارز در ماه پایانی سال تاثیرگذار بود. تلاش دولت و بانک مرکزی برای بازگرداندن ثبات به بازار ارز در این ماه وارد فاز تازه‌ای شد و تاحدودی موفق بود. دو خبر توافق برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان تهران و ریاض و سفر رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به تهران قیمت اسکناس آمریکایی را تا مرز 40‌هزار تومان کاهش داد.
خروجی سفر گروسی به ایران مثبت بود و ایران و آژانس توافق جدیدی ثبت کردند. جلسه شورای حکام هم بدون صدور قطعنامه جدید علیه ایران به پایان رسید و این خبر نرخ ارز را کاهشی کرد.
مساله دیگر توافقی  بود که در پکن درباره روابط ایران و عربستان حاصل شد. این موضوع نیز تاثیر مستقیمی بر قیمت دلار گذاشت و منجر به کاهش قیمت آن شد. اگرچه این کاهش که از آن با عنوان بهار ارزی یاد شد، جامعه را در حوزه اقتصاد نسبت به سال آتی امیدوار کرد، اما آنچه همواره از سوی دلسوزان این عرصه مورد تاکید بوده ایجاد ثبات بلندمدت در بازار ارز و طلاست. سال‌هاست که دلار به عنوان ارز مبادلاتی در سبد ارزی جهان و البته ایران حکمرانی می‌کند و با توجه به این شرایط، تغییرات و تحولات دلار همواره عاملی اثرگذار در اقتصاد ایران بوده و معیشت جامعه را با تهدید مواجه کرده است.

 


تعداد بازدید :  77