شماره ۲۷۵۳ | ۱۴۰۱ شنبه ۶ اسفند
صفحه را ببند
نشست غیرعلنی مجلس درباره وضعیت بازار ارز امروز برگزار می‌‎شود

نشست غیرعلنی مجلس برای بررسی بازار ارز و نوسانات موجود در این بازار، با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهوری، سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی و محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی، امروز برگزار می‌شود.
حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: «این نشست بنا بود چهارشنبه سوم اسفند ماه برگزار شود که به دلیل مشکل شخصی آقای فرزین به هفته بعد موکول شد.»عضو هیأت‌رئیسه مجلس اظهار کرد: «در این جلسه بناست که برنامه‌های در دستور کار دولت برای مهار نوسانات بازار ارز بررسی شود.»
به گزارش «شهروند» در شرایطی که به گفته مسئولان بانک مرکزی وضعیت منابع ارزی و ارز اسکناس در کشور مطلوب است و طبق آمارهای بین‌المللی، صادرات نفت ایران به بالاترین میزان از سه سال گذشته رسیده است برخی در حال نرخ‌سازی و نشان دادن شرایط به گونه‌ای دیگر هستند. در حال حاضر وضعیت ارز اسکناس در شرایط خوبی قرار دارد و براساس آمارهای بانک مرکزی، میزان تخصیص ارز برای کالاهای اساسی و سایر کالاهای موردنیاز کشور بیش از ۸۲ میلیارد دلار بوده است. در حالی که تامین ارز برای مصارف موردنیاز بیش از ۶۳ میلیارد دلار بوده است که نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد رشد را نشان می‌دهد.
این آمار بیانگر این است که برگشت ارز ناشی از صادرات در شرایط خوبی قرار دارد و مشکلی از نظر تامین ارز در کشور وجود ندارد. از سوی دیگر طبق گزارش رسانه‌های خارجی، صادرات نفت ایران نسبت به گذشته وضعیت بهتری را شاهد است. رویترز اخیرا میزان صادرات نفت ایران را بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه اعلام کرده است. خبرگزاری رویترز چندی پیش در این‌باره نوشت: «صادرات نفت ایران پس از خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ و وضع مجدد تحریم‌ها، متاثر شد اما صادرات نفت ایران پس از آغاز ریاست‌جمهوری جو بایدن که به دنبال احیای توافق هسته‌ای بود، افزایش پیدا کرد و طبق برخی برآوردها به بالاترین میزان از سال ۲۰۱۹ رسیده است.

 


تعداد بازدید :  53