شماره ۲۶۲۷ | ۱۴۰۱ چهارشنبه ۳۰ شهريور
صفحه را ببند
گفت و گو با بهمن گودرزی کارگردان فیلم‌های «شیش و بش»، «آتیش بازی» و ...
فیلم دیدن تنها برای خنده!

بهمن گودرزی، کارگردان فیلم‌هایی چون «شیش و بش»، «آتیش‌بازی»، «ثبت با سند برابر است» و «ما خیلی باحالیم» که بیشتر کارنامه‌اش را فیلم‌های کمدی شکل داده، تحلیل متفاوتی از دلایل موفقیت فیلم‌های کمدی دارد.
     شما به عنوان فیلمساز -که در میان فیلم‌هایتان فیلم‌های کمدی هم وجود دارد- می‌توانید بگویید چرا مخاطبان از فیلم‌های کمدی بیشتر استقبال می‌کنند؟
به نظر من این مسأله چند دلیل مختلف دارد. اول این‌که عامل اصلی جذابیت فیلم‌های غیرکمدی را می‌توان در جذابیت و عمق درام در هر فیلمی سراغ گرفت. به عبارت بهتر، در فیلم‌های غیرکمدی یا به بیانی دیگر فیلم‌های درام، جذابیت زمانی ایجاد می‌شود که فیلمساز بتواند در یک موقعیت اجتماعی قصه‌ای مبتنی بر واقعیت‌ها را بیان کند. اتفاقی که البته در شرایطی که سینماگر دچار ممیزی یا خودسانسوری می‌شود، یا آن چیزی که مخاطب به‌طور واقعی در جامعه می‌بیند در فیلم حاصل نمی‌آید، روی نمی‌دهد و مخاطب از آن استقبال نمی‌کند.
     یعنی شما راز استقبال بیشتر از فیلم‌های کمدی را دست‌بسته بودن فیلمسازان فیلم‌های اجتماعی می‌دانید؟
یکی از دلایلش این است. در واقع مردم همیشه نشان داده‌اند از داستان‌های اجتماعی خوب یا فیلم‌هایی که روایت خوبی داشته باشند و کمتر هم دچار ممیزی شده باشند، استقبال می‌کنند و این استقبال حتی گاهی بیشتر از فیلم‌های کمدی هم بوده است.
     در سینمای کمدی چه؟ یعنی در این نوع فیلم‌ها نیازی به ساختار و روایت درست وجود ندارد؟
قطعا هر نوع فیلمی به این داشته‌ها نیاز دارد. این اشتباه را که شما گفتید، همان چیزی است که متاسفانه بسیارى از همکاران ما هم مرتکب می‌شوند و با شنیدن اسم فیلم کمدى، یاد فیلمی با یک قصه یک‌خطى و حضور چند بازیگر بداهه‌گو می‌افتند. همین هم هست که سینمای کمدی در بین مردم، مدیران، جشنواره‌ها و حتی خود فیلمسازان مترادف با سهل‌الوصولى است. این در حالی است که ساخت یک کمدى درست بسیار دشوارتر از ملودرام اجتماعی است، زیرا در فیلم کمدی فیلمساز باید قصه را منطقى و البته همراه با طنازى روایت کند.
     این اتفاق آیا در کمدی‌های پرفروش سال‌های اخیر افتاده؟
اسم نمی‌خواهم بیاورم، ولی در جواب شما باید بگویم که نه، این اتفاق نیفتاده است. در واقع در رابطه با فیلم‌های کمدی با این‌که فروش فیلم بالقوه یک اتفاق جذاب است، ولی فراموش نباید کرد که متاسفانه اغلب کمدی‌های پرفروش فیلم‌های ویژه‌ای نیستند، یا فیلم‌هایی که ساختار درستی داشته باشند. بنابراین در مرور فهرست پرفروش‌ها اتفاقی که می‌افتد این است که مخاطب می‌بیند اغلب فیلم‌هایی که استاندارد پایینی دارند پرفروش می‌شوند.
     چرا؟
چون رقابتی وجود ندارد. چون جامعه غمگینی داریم که مخاطب تنها برای این‌که دو ساعت بخندد، فیلمی را انتخاب می‌کند. این عامل اصلی است که باعث شده فیلم‌های کمدی فروش زیادی داشته باشند.

 


تعداد بازدید :  174