سیدابراهیم رئیسی روز دوشنبه برای شرکت در هفتادوهفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد وارد نیویورک شد.
رئیسی در گفتوگو با خبرنگاران این سفر را فرصتی برای تبیین دیدگاهها و نظرات جمهوری اسلامی ایران دانست و تاکید کرد: «سازمان ملل متحد باید سازمان ملل باشد، نه سازمان دول قدرتمند.»
رئیسجمهوری حضور در سازمان ملل را بستر مناسبی برای بحث و گفتوگو درباره مشکلات امروز جهان و یافتن راهکارهای جمعی برای رفع آنها دانست. رئیسی تحریم را حربه قدرتهای بزرگ برای فشار به ملتها برشمرد و گفت: «تحریمها به ضرر ملتها و با صلح، آرامش و امنیت در تضاد است.»
رئیسی تحریم، تروریسم و جنگ را از جلوههای یکجانبهگرایی معرفی و تصریح کرد: «نتیجه یکجانبهگرایی، رنج جوامع بشری است.»
ایران به قرائت نهادهای بینالمللی از تاریخ معاصر جهان و صورتبندی مسائل آن نقد بنیادین دارد
رئیسی بعدازظهر دوشنبه به وقت محلی در اجلاس تحول آموزش سازمان ملل که با همکاری یونسکو برگزار شد، اظهار داشت: «متاسفانه فرهنگ سلطه، منفعت خود را در عقب نگهداشتن کشورهای دیگر تعریف کرده و با ایجاد نظام جهانی ناعادلانه و سوءاستفاده از سازمانهای بینالمللی و تدوین منظومههای فکری- فرهنگی خویش مانع رشد و پیشرفت کشورهای دیگر شده است.»
او گفت: «دانش بشری به دانشمندان ملت ایران مباهات میکند. تاریخ تمدن ایران، با علم و دانش آغاز شده؛ فرهنگ اسلامی، آن را اعتلا بخشیده و ستونهای آن را بر اندیشههای آسمانی استوار کرده است. دین مقدس اسلام با هدف تحقق عدالت، گسترش معنویت و پیشرفت و آبادانی، بشریت را به پرورش و آموزش دعوت میکند. توسعه و پیشرفت، یکی از دغدغههای عمده کشورهاست و اگرچه دولتها در موارد زیادی توصیهها و نسخههای نهادهای بینالمللی در این زمینه را اجرا کردهاند، اما همزمان چالشهای جدی برای فرهنگ ملی و بومی کشورها نیز پدید آمده است. ما معتقدیم که برای مواجهه با چالشهای آموزش، نخست باید علل ریشهای آن را بهدرستی دریابیم. ما نسبت به قرائت نهادهای بینالمللی از تاریخ معاصر جهان و صورتبندی مسائل آن نقد بنیادین داریم. اگر آرمان ما ایجاد زندگی شایسته و جهان امن است، باید از خوانشهای یکسویه اجتناب و بر نقشآفرینی همه طرفها در قالب رویکردهای چندجانبهگرایانه تاکید شود.»
سیدابراهیم رئیسی افزود: «بهطور خلاصه جمهوری اسلامی ایران معتقد است که -پیشرفت، تربیت، خانواده، عدالت و معنویت را نمیتوان جدای از هم نگریست.
-هر ایدهای درباره توسعه و رفع نیازهای بشر باید اقتضائات تربیتی و ارزشی را در خود لحاظ کند و در عین حالخانواده محور باشد. البته خانواده به معنای اصیل آن و نه صورتهای خودساخته که باعث انقطاع نسل بشر خواهد شد.
- توسعه فارغ از معنویت و اخلاق موجب تباهی بیشتر جامعه میشود و پایدار نخواهد ماند.
- سلطه فرهنگی و حبس دانش بدترین نوع ستم و بیعدالتی است.
متاسفانه فرهنگ سلطه، منفعت خود را در عقب نگه داشتن کشورهای دیگر تعریف کرده و با ایجاد نظام جهانی ناعادلانه و با سوءاستفاده از سازمانهای بینالمللی و تدوین منظومههای فکری- فرهنگی خویش مانع رشد و پیشرفت کشورهای دیگر شدهاند.»رئیسجمهوری گفت: «سوال ما این است که آیا آموزش و اساسا انسان باید در خدمت توسعه پایدار باشد یا توسعه پایدار در خدمت انسان؟ محور تحولات آموزشی اگر به رشد و تعالی انسان منجر نشود، نتیجهای جز استضعاف انسانیت در پی نخواهد داشت. آنچه انتظار میرود این است که نهادهای بینالمللی با احترام به حق حاکمیت فرهنگی و تربیتی کشورها، از آنان در مقابل تهاجم فرهنگی محافظت کنند. ما معتقدیم که تحول در آموزش بدون توجه به «خانواده، عدالت و معنویت» میسر نخواهد بود. باید بر ارزشهای اخلاقی همچون بزرگداشت خانواده، احترام به محیطزیست، عدالت، رد خشونت و افراطیگری، فراهمسازی فضای مجازی ایمن و اخلاقی و سالم و مفید بهعنوان اولویتهای دگرگونی و تحولِ تعلیم و تربیت تمرکز کنیم.»او افزود: «جمهوری اسلامی ایران بر این اساس، سند تحول بنیادین آموزشوپرورش خود را با ابتنا به فلسفه تربیتِ ایرانی-اسلامی و بدون اتکا به رویکردهای تکبعدیِ سکولارِ موجود در سند ۲۰۳۰ تدوین کرده است. از منظر کیفیت نیز در نظام آموزشی جدید ایران، چرخش از نظام حافظهمحور به نظام متکی بر پژوهش، خلاقیت، مهارتآموزی و تعهد به تربیت و ارزشهای فرهنگی و دینی را هدفگذاری کرده است. جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا در عین پایبندی به سیاستهای اصولی خود، وارد گفتوگوی تعاملی در چارچوب نظام تعلیم و تربیت مبتنیبر ارزشهای والای انسانی شود.»