شماره ۲۵۹۲ | ۱۴۰۱ چهارشنبه ۱۹ مرداد
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

جنگ ترموپیل و مرگ لئونیداس
2502 سال پیش، برابر 10 آگوست 480 پیش از میلاد، نبرد ترموپیل بین سپاهیان خشایارشا امپراتور ایران و سربازان لئونیداس شاه اسپارت به پایان رسید. با کشته شدن یونانی‌ها و شاه‌ آنها لئونیداس، سپاهیان ایران به سمت آتن در 160 کیلومتری محل وقوع نبرد پیشروی کردند و این شهر را به تصرف خود درآوردند. اهمیت مقاومت لئونیداس در ترموپیل از این جهت است که به اهالی آتن امکان داد شهر را تخلیه کرده و به کشتی‌ها و جزایر پناه ببرند، زیرا سقوط شهر با وجود خیل عظیم سپاهیان ایران کاملا قابل پیش‌بینی بود.
 برکناری لویی شانزدهم از قدرت
230 سال پیش، برابر 10 آگوست 1792 میلادی، در پی انقلاب کبیر فرانسه، لویی شانزدهم پادشاه این کشور از سلطنت خلع شد و زمام امور کشور در دست انقلابیون قرار گرفت. لویی که توسط 387 ‏نماینده پارلمان فرانسه به مرگ محکوم شده بود 21 ژانویه 1793 میلادی در میدان کنکورد پاریس توسط گیوتین گردن‌زده شد. تعداد زیادی از کسانی که به تماشای این مراسم رفته بودند، دستمال‌های خود را به خون او آغشته کردند. 9 ماه بعد ماری آنتوانت، ملکه فرانسه و همسر لویی به حکم رهبران انقلاب مانند ماکسیمیلیان روبسپیر و دوسن ژوست، به‌وسیله گیوتین گردن‌زده شد.
 تاسیس خبرگزاری دولتی پارس
88 سال پیش، برابر 19 مرداد 1313 خورشیدی، خبرگزاری پارس (ایرنا)، نخستین خبرگزاری رسمی و دولتی ایران آغاز به کار کرد. در شرح وظایف این خبرگزاری آمده بود که می‌بایست تصمیمات دولت، مذاكرات و مصوبات مجلس، فعالیت‌های سازمان‌های دولتی و غیردولتی و افراد را به ایرانیان و سایر ملل گزارش كند و اخبار مطلق، موثق و مهم سایر ملل را برای استفاده ایرانیان به رسانه‌های كشور برساند. رضا شاه پس از دیدار از تركیه و مشاهده طرز كار خبرگزاری آناتولی درصدد تاسیس یك خبرگزاری مشابه در ایران برآمده بود و به این ترتیب آژانس پارس پا به عرصه گذاشت.
 سقوط آنتونوف 140 در مهرآباد
8 سال پیش، برابر 19 مرداد 1393 خورشیدی، هواپیمای ایران 140، پرواز شماره 5916 هواپیمایی سپاهان، 4 دقیقه پس از برخاستن از باند فرودگاه مهرآباد در ساعت 9 و 18 دقیقه، در شمال فرودگاه و بر فراز شهرک آزادی و نزدیکی اتوبان فتح سقوط کرد که به مرگ 40 نفر از 48 سرنشین آن منجر شد. این هواپیما نمونه مونتاژ شده از هواپیمای روسی-اوکراینی آنتونوف-140 بود، که قبل از این حادثه در مجموع چهار بار در جهان حادثه داشت. این سانحه در حالی رخ داد که یک هفته قبل این هواپیما بازیکنان باشگاه فوتبال سپاهان را منتقل کرده بود.


تعداد بازدید :  163