شماره ۲۵۹۲ | ۱۴۰۱ چهارشنبه ۱۹ مرداد
صفحه را ببند
هلال‌احمر با پویش «همدلی» و طرح‌های «نذرآب» و «مرهم‌زائر» تابستان پرکاری را پشت سر می‌گذارد
داوطلبان به پیش

مرضیه موسوی | مناسبت‌های تقویمی، حوادث طبیعی و غیرمترقبه و هر رویداد دیگری که زندگی عادی را تحت تاثیر خود قرار داده باشد و زخمی به زخم‌های زندگی مردم اضافه کند، فرصتی است برای مشارکت‌های داوطلبانه. برای همین هم سه طرح مهم نذر آب5، مرهم زائر و پویش همدلی، به‌طور همزمان در سازمان داوطلبان کلید خورده است. طرح‌هایی که قرار است در آن داوطلبان و خیران بیش از گذشته هوای متاثران از سیل و خشکسالی و البته زائران پیاده‌روی اربعین را داشته باشند.

پویش همدلی
شروع دوباره سیلاب در کشور و خسارت‌هایی که درپی داشته، داوطلبان جمعیت هلال‌احمر را در استان‌های مختلف به سمت اجرای دوباره «پویش همدلی» دعوت کرده است. پویشی که به گفته رئیس سازمان داوطلبان این جمعیت در استان‌های درگیر سیل آغاز شده و تا زمان برطرف‌شدن مشکلات خسارت‌دیدگان ادامه خواهد داشت. اسکان اضطراری و توزیع اقلام ضروری و مواد غذایی، تنها گوشه‌ای از خدمات داوطلبانه هلال‌احمر در سیلاب دو هفته گذشته در سراسر کشور است. بیش از 15هزار هلال‌احمری از ابتدای مرداد تاکنون به سیل‌زدگان 24 استان کشور، خدمات مختلف داوطلبانه و امدادی ارائه کرده‌اند. پویش همدلی حالا به‌دنبال جذب کمک‌های داوطلبانه برای برگرداندن شرایط عادی در مناطق متاثر از سیلاب است. سلیمی می‌گوید: «در پویش همدلی با اعلام شماره حساب‌های جمعیت هلال‌احمر، مشارکت‌های مردمی را برای کمک به سیل‌زده‌ها جمع‌آوری می‌کنیم. همچنین اقلام ضروری مورد نیاز برای سیل‌زدگان از این طریق تهیه و تامین می‌شود.»
پویش همدلی در هر استان، رنگ‌وبوی شرایط همان استان را به خود گرفته است. مثلا یزدی‌ها با وقوع سیلاب کم‌سابقه در این استان، با فراخوان‌هایی که گروه‌های داوطلبانه در فضای مجازی منتشر کرده بودند، سراغ تعمیر لوازم خانگی، بازسازی خانه‌های آسیب‌دیده و هر نوع کمک داوطلبانه‌ای برای بهبود اوضاع و اقداماتی از این دست رفتند. طبق اعلام سازمان هواشناسی ۲۴ استان کشور شامل آذربایجان‌شرقی، اصفهان، البرز، بوشهر، تهران، چهارمحال‌وبختیاری، خراسان‌جنوبی، خراسان‌رضوی، خوزستان، زنجان، سمنان، سیستان‌وبلوچستان، فارس، قزوین، قم، کرمان، کهگیلویه‌وبویراحمد، گلستان، لرستان، مازندران، مرکزی، هرمزگان، همدان و یزد درگیر سیلاب بودند و بارندگی در برخی از این استان‌ها ادامه دارد؛ این یعنی خانواده‌های متاثر از سیل در 24 استان کشور، دریافت‌کننده خدمات داوطلبانه پویش همدلی هستند. سلیمی، رئیس سازمان داوطلبان می‌گوید: «علاقه‌مندان به مشارکت در این پویش می‌توانند کمک‌های نقدی خود را به شماره حساب هلال‌احمر واریز کنند. همچنین با مراجعه به شعب جمعیت هلال‌احمر یا خانه‌های هلال، کمک‌های غیرنقدی خود را به جمعیت برسانند تا در میان خانواده‌های سیل‌زده توزیع شود.»
از عروسک و اسباب‌بازی و لوازم تحریر برای کودکان گرفته تا لباس و لوازم خانگی و مواد خشک خوراکی، انواع کمک‌هایی است که داوطلبان می‌توانند به دست هلال‌احمر برسانند.
 
نذر آب 5 در سراسر کشور
طرح ملی نذر آب امسال در تمام استان‌های کشور انجام می‌شود و به مناسبت صد سالگی جمعیت هلال‌احمر، قرار است 100 روستای کم‌برخوردار در سراسر کشور از این طرح بهره‌مند شوند. رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر درباره شروع این طرح می‌گوید: «در حال حاضر در دو استان طرح نذر آب آغاز شده است. این استان‌ها از جمله استان‌هایی بودند که تا سال گذشته در طرح نذر آب، خدمات گیرنده نبودند. اما به دلیل مشکلاتی از جمله تغییرات اقلیمی و تاثیر آن بر معیشت مردم در برخی روستاهای این استان‌ها، امسال از خدمات طرح نذر آب بهره‌مند می‌شوند. البته باید تاکید کنم که طرح نذر آب با تمرکز ویژه بر استان‌های جنوبی سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، کرمان و خراسان‌جنوبی انجام می‌شود و استان‌های معین که قرار است به این چهار استان خدمات‌رسانی کنند، از استان‌های توانمند ما هستند.»
خدمات نذر آب در سایر استان‌ها، با شناسایی موردی مشکلات معیشتی، بهداشتی و درمانی در برخی روستاها ارائه می‌شود. از جمله این خدمات، خدمات پزشکی و کاروان‌های سلامت و همچنین کاروان‌های نیکوکاری هستند که در استان گیلان فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. «سیاوش غلامی» مدیرعامل هلال‌احمر استان گیلان می‌گوید: «با شناسایی روستاهای محروم در استان، کاروان‌های نیکوکاری و سلامت استان به تعدادی از این روستاها اعزام شده‌اند.» محرومیت‌زدایی، آموزش و اشاعه فرهنگ احیای منابع طبیعی و همچنین ارائه خدمات پزشکی و سلامت به‌صورت داوطلبانه از جمله اهدافی است که در کاروان‌های نیکوکاری و سلامت
دنبال می‌شود.
 
طرح مرهم زائر، برای تامین داروی مورد نیاز اربعین
استان‌های مرزی غرب کشور کم‌کم برای برگزاری مراسم اربعین آماده می‌شوند. به گفته رئیس سازمان داوطلبان، پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از 5میلیون زائر در راهپیمایی اربعین حضور داشته باشند؛ طرح «مرهم زائر» امسال از سوی سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر برای تامین بخشی از نیازهای خدمات‌رسانی در راهپیمایی اربعین انجام می‌شود. سلیمی در اینباره می‌گوید: «بخشی از نیازهای خدمات‌رسانی در پیاده‌روی اربعین، تامین اقلام دارویی مورد نیاز برای زائران در مسیر پیاده‌روی و همچنین در مراکز درمانی مستقر در شهرهای کربلاست. امسال برای اولین‌بار طرح مرهم زائر اجرا می‌شود تا با کمک شرکت‌های فعال در حوزه تامین دارو، بخشی از نیاز دارویی این مراسم را تامین کنیم.»
پایگاه‌های سلامت مستقر در مرز مهران از جمله مراکزی است که قرار است داروی مورد نیاز خود را از این طرح دریافت و تامین کنند. سلیمی می‌گوید: «در حال حاضر در حال فراخوان شرکت‌های داروسازی خصوصی و بنگاه‌های فعال در این حوزه هستیم تا بتوانیم داروهای مورد نیاز را قبل از آغاز مراسم پیاده‌روی اربعین و آغاز فعالیت موکب‌ها تامین کنیم.»
مسیر پیاده‌روی مراسم اربعین از 10 روز قبل از اربعین حسینی بازگشایی می‌شود و زائران می‌توانند از خدمات موجود در این مسیر بهره‌مند شوند. امسال همچنین با استفاده از ظرفیت بانک امانات پزشکی قرار است شرایطی برای حمل‌ونقل راحت‌تر سالمندان به‌خصوص با استفاده از ویلچر فراهم شود.‌
به گفته سلیمی امسال به کمک خیران و همکاری سازمان داوطلبان، کاروانی از مناطق محروم و کم‌برخوردار به کربلا اعزام می‌شود. سلیمی می‌گوید: «یکی دیگر اقدامات صورت‌گرفته از سوی سازمان داوطلبان، برنامه‌ریزی و شروع هماهنگی‌های لازم برای اعزام ساکنان و مسئولان محلات کم‌برخوردار، از جمله رئیس خانه هلال، مسئول پهنه، شهردار محله، بانویاران و... به راهپیمایی بزرگ اربعین بود. بر این اساس مقرر شد با انجام هماهنگی‌های لازم فرآیند شناسایی و انجام امور اداری برای اعزام حدود ۱۰هزار نفر از سراسر کشور به راهپیمایی اربعین فراهم شود.»


تعداد بازدید :  281