شماره ۲۵۹۱ | ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۸ مرداد
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

نخستین سفر اروپایی احمدشاه
103 سال پیش، برابر 18مرداد 1298 خورشیدی، احمدشاه قاجار، راهی نخستین سفرش به اروپا شد. این سفر که بلافاصله بعد از انعقاد قرارداد استعماری 1919 بین ایران و انگلستان انجام شد، انتقاد نمایندگان مجلس و بزرگان کشور را در پی داشت. در این سفر، احمدشاه در انگلستان مورد استقبال گرم قرار گرفت. ظاهرا یکی از بندهای قرارداد 1919 این بود که شاه به اتفاق همراهان به مدت شش ماه به هزینه لندن در ممالک اروپایی پذیرایی شود. احمدشاه پس از بازگشت به تهران در تیر 1299 خورشیدی استعفای وثوق‌الدوله را پذیرفت و میرزاحسن خان مشیرالدوله را به ریاست دولت برگزید.
آفریننده «سیذارتا» و «دمیان»
60 سال پیش، برابر 9 آگوست 1962 میلادی، هرمان هسه، نویسنده آلمانی و برنده جایزه نوبل ادبیات در 85 سالگی درگذشت. هسه در طول حیات حرفه‌ای خود علاوه بر جایزه نوبل، جوایز ادبی دیگر از جمله جایزه جهانی گوته را به دست آورد. در ایران بیش‏ از 10 اثر از این نویسنده به ترجمه رسیده‌اند. هسه از جمله نویسندگانی است که در ایران طرفداران بسیاری دارد. از میان آثار ترجمه شده او به فارسی می‌توان به كتاب‌هایی چون «سیذارتا»، «گرگ بیابان»، «دمیان»، «گرترود»، «اگر جنگ ادامه یابد»، «سفر به سوی شرق» و «تیزهوش» اشاره كرد.
پایان رئیس‌ جمهوری دروغگو
48 سال پیش، برابر 9 آگوست 1974 میلادی، ریچارد نیکسون سی‌و‌هفتمین رئیس‌جمهوری آمریکا، در پی رسوایی «واترگیت» از سمت خود استعفا داد. این کناره‌گیری خودخواسته برای پرهیز از استیضاح توسط کنگره انجام شد. با اینکه استعفای نیکسون، روند استیضاح را متوقف کرد، اما در عین حال به پیگیری‌های قضائی پایان نداد. در جریان رسوایی واترگیت (کار گذاشتن دستگاه شنود در ستاد انتخابات حزب دموکرات توسط اف‌بی‌آی)، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا به 3 جرم متهم شد: جلوگیری از عدالت، سوءاستفاده از قدرت و نهایتا تحقیر کنگره. در 8 سپتامبر 1974، جرالد فورد جانشین نیکسون، او را عفو کرد.
آهنگساز مورد غضب استالین
47 سال پیش، برابر 9 آگوست 1975 میلادی، دمیتری شوستاکوویچ، آهنگساز شهیر روس در 69 سالگی درگذشت. شوستاکوویچ چه در زمان حیات خود و چه بعد از آن، به‌عنوان یکی از بزرگترین آهنگسازان سده بیستم به حساب می‌آید. از او به عنوان آهنگسازی مدرن یاد شده است. شوستاکوویچ در طول زندگی خود رابطه پرفرازونشیبی با حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی داشت. او از معدود هنرمندان شوروی است که شخص استالین بر آثارش نقد نوشت. موسیقی شوستاکوویچ به‌طور رسمی دو بار در سال 1936 و 1948 به‌صورت دوره‌ای ممنوع اعلام شد. آثار این آهنگساز در زمان حیات استالین اجازه اجرا در قلمرو اتحاد جماهیر شوروی را نداشتند.

 


تعداد بازدید :  159