شماره ۲۵۶۵ | ۱۴۰۱ يکشنبه ۱۲ تير
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

زادروز خالق «مسخ» و «محاکمه»
139 سال پیش، برابر 3 جولای 1883 میلادی، فرانتس کافکا، از شهیرترین نویسندگان قرن بیستم در شهر پراگ به دنیا آمد. آثار این نویسنده آلمانی زبان در زمره تأثیرگذارترین مکتوبات در ادبیات غرب به شمار می روند. «مسخ»، «محاکمه» و رمان ناتمام «قصر» از معروفترین آثار کافکا در پهنه ادبیات قلمداد می شوند. مشهور است کافکا به دوست نزدیک خود ماکس برود وصیت کرده‌ بود تمام آثار او را نخوانده بسوزاند. اما برود از این وصیت سرپیچی کرد. او اغلب آثار کافکا را منتشر کرد و به این ترتیب دوست متوفای خود را به شهرت جهانی رساند.
 قهرمان فیلم‌های اکشن و فاقد بدلکار
60 سال پیش، برابر 3 جولای 1962 میلادی، تام کروز، بازیگر سرشناس سینمای جهان در سیراکیوس ایالت نیویورک به دنیا آمد. عاشقان سینمای اکشن تام کروز را بیش از هر چیز با سری فیلمهای «ماموریت غیرممکن» می شناسند. جذابیت این سری فیلم‌ها از جایی برای مخاطبان افزایش یافت که فهمیدند کروز استفاده از بدلکار را رد کرده و خود همه صحنه‌های خطرناک فیلم را اجرا می‌کند. «متولد چهارم جولای»، «مرد بارانی»، «تاپ گان»، «چشمان کاملا بسته»، «گزارش اقلیت»، «ماگنولیا»، و... تعدادی از معروف‌ترین فیلم‌های کارنامه بازیگری تام کروز را تشکیل می‌دهند.
 موسس وبگاه افشاگر ویکی‌ لیکس
51 سال پیش، برابر 3 جولای 1971 میلادی، جولین آسانژ، موسس وبگاه «ویکی‌لیکس» و سردبیر آن در استرالیا به دنیا آمد. آسانژ به دلیل فعالیت‌های افشاگرانه ویکی‌لیکس از سوی چند کشور تحت تعقیب است. او 19 ژوئن 2012 به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شد و 16 آگوست 2012 این کشور تقاضای پناهندگی او را پذیرفت. اکوادور اما سال 2019 پناهندگی آسانژ را لغو  کرد و او را تحویل انگلستان داد. طرفداران گردش آزاد اطلاعات نگرانند که لندن با استرداد این افشاگر به آمریکا زمینه‌ حبس طولانی مدت یا حتی اعدام او را فراهم آورد.
 پایان کار یک «جی» از سه «جی»
51 سال پیش، برابر 3 جولای 1971 میلادی، جیم موریسون، خواننده گروه «دورز» به خاطر حمله قلبی ناشی از سوءمصرف مواد مخدر در 27 سالگی درگذشت. جیم موریسون را به عنوان یکی از سه ضلع افسانه تراژیک «تری جیز» یا همان «سه J» می‌شناسند. جیم موریسون، جنیس جاپلین و جیمی هندریکس به عنوان قله‌های موسیقی راک که از قضا نام هر سه نیز با حرف J در زبان انگلیسی آغاز می‌شد، در فاصله کوتاهی از هم درگذشتند و جالب آن که هر سه نیز هنگام مرگ حدودا 27 سال داشتند. مرگ این سه موزیسین تراژدی اندوهبار سه J را برای علاقه‌مندان موسیقی در دنیا به همراه آورد.


تعداد بازدید :  175