شماره ۲۵۰۹ | ۱۴۰۱ سه شنبه ۳۰ فروردين
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

شاعر و چهره‌ تأثیرگذار دوره رمانتیسم
198 سال پیش، برابر 19 آوریل 1824 میلادی، لرد بایرون، از شهیرترین شعرای تاریخ ادبیات انگلستان در یونان درگذشت. برجسته‌ترین اثر بایرون شعر بلندی است به نام «دون ژوان» که با مرگ او ناتمام ماند. از دیگر آثار مهم او می‌توان به نمایشنامه «مانفرد» و شعر بلند «سفر زیارتی چایلد هارولد» اشاره کرد. بایرون را باید از چهره‌های تأثیرگذار دوره رمانتیسم در انگلستان به شمار آورد. او در حالی که به یونانیان در نبرد با ترک‌ها کمک می‌کرد، پس از تحمل یک تب سخت در 36 سالگی درگذشت. کارولین لمب، رمان‌نویس شهیر بریتانیایی زمانی لرد بایرون را چنین توصیف کرده بود: «مجنون، بدذات و خطرناک برای شناختن.»
 درگذشت واضع نظریه بنیادین فرگشت
140 سال پیش، برابر 19 آوریل 1882 میلادی، چارلز داروین، زیست‌شناس انگلیسی و واضع نظریه فرگشت (تکامل)، در 73 سالگی درگذشت. داروین از اعضای انجمن سلطنتی بریتانیا بود و از اثر او با نام «خاستگاه گونه‌ها به وسیله انتخاب طبیعی» به عنوان یکی از مهمترین کتب علمی دنیا یاد می‌شود. این دانشمند در پی سفری پنج ساله به دور دنیا و پس از مطالعات و بررسی‌هایی بسیار روی گونه‌های گیاهی و جانوری این کتاب را به رشته تحریر درآورد. داروین با کتاب جنجالی خود «تبار انسان» انقلاب بزرگی را در عرصه علم زیست‌شناسی پدید آورد.
 پایان دیپلمات و شاعر شهیر مکزیکی
24 سال پیش، برابر 19 آوریل 1998 میلادی، اکتاویو پاز، شاعر، نویسنده و دیپلمات مکزیکی بر اثر بیماری سرطان در 84 سالگی درگذشت. پاز 31 مارس 1914 میلادی در مکزیکوسیتی، در خانواده‌ای اهل سیاست و ادبیات چشم به جهان گشود. او خیلی زود یعنی از 17 سالگی به نویسندگی و شاعری پرداخت. در سال 1980 دکترای افتخاری دانشگاه هاروارد و سال 1981 مهم‌ترین جایزه ادبی اسپانیا یعنی جایزه سروانتس به او اهدا شد. سرانجام در سال 1990 آکادمی سوئد، جایزه نوبل ادبیات را به پاس نیم قرن تلاش در زمینه شعر و ادبیات مکزیک به اوکتاویو پاز اهدا کرد.
 آخرین بازمانده از نسل قدیم سیاه‌بازها
9 سال پیش، برابر 30 فروردین 1392 خورشیدی، سعدالله رحمت‌خواه، معروف به سعدی افشار، چهره برجسته نمایش‌های موسوم به سیاه‌بازی و تخته حوضی، بعد از تحمل یک دوره طولانی بیماری به علت عفونت ریوی در خانه شخصی خود در تهران درگذشت. سعدی افشار که به نوعی آخرین بازمانده سیاه‌بازهای نسل قدیم در نمایش‌های روحوضی به حساب می‌آمد، برای نخستین بار سال 1330 اجرا روی صحنه را تجربه کرد. او با گرفتن نقشی کوچک در نمایشی از اسماعیل مهرتاش وارد تئاتر حرفه‌ای شد و این فتح بابی بود برای آشنایی با تعدادی از سیاه‌بازهای معروف تئاترهای لاله‌زار از جمله مهدی مصری، حسین یوسفی، ذبیح‌الله ماهری و رضا عربزاده.


تعداد بازدید :  186