شماره ۲۵۰۸ | ۱۴۰۱ دوشنبه ۲۹ فروردين
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

اقتصاددان شهیر و کلاسیک انگلیسی
250 سال پیش، برابر 18 آوریل 1772 میلادی، دیوید ریکاردو، اقتصاددان شهیر انگلیسی در لندن به دنیا آمد. ریکاردو در کنار رابرت مالتوس و آدام اسمیت در زمره تأثیرگذارترین اقتصاددانان کلاسیک دنیا قرار دارد. او در جوانی به کار دلالی بورس مشغول شد و ظرف مدت اندکی ثروت زیادی به دست آورد. ریکاردو شدیداً پایبند به اصول خویش بود و غالباً در اقتصاد سیاست‌هایی را تجویز می‌کرد که با منافع خصوصی او مغایرت داشت. مثلاً از زیادی عوائد یک بانک انتقاد می‌کرد در حالی که خودش یکی از سهامداران آن بود. ریکاردو را تنها کسی دانسته‌اند که تحلیل اقتصادی را به مجلس عوام انگلستان آموخت.
 نابغه بزرگ و مبدع نظریه «نسبیت»
67 سال پیش، برابر 18 آوریل 1955 میلادی، آلبرت اینشتین، فیزیکدان شهیر و مبدع نظریه «نسبیت»، در 76 سالگی درگذشت. اینشتین به دلیل تأثیرات چشمگیرش، به عنوان یکی از بزرگترین دانشمندانی شناخته می‌شود که به این جهان پا گذاشته‌اند. در فرهنگ عامه، نام اینشتین مترادف هوش زیاد قرار داده شده ‌است. او در طول حیات خود بیش از 50 مقاله علمی منتشر کرد. اینشتین نقشی غیرقابل انکار در ساخته شدن نخستین بمب اتمی تاریخ داشت. او بعدها بارها با تاسف فراوان بر این نقش صحه گذاشت و دلیل این همکاری را ترس از دستیابی پیشدستانه آلمان نازی به سلاح هسته‌ای عنوان کرد.
 انفجار در اوکلاهماسیتی برای انتقام
27 سال پیش، برابر 18 آوریل 1995 میلادی، ساختمان فدرال شهر اوکلاهماسیتی با انفجار مهیبی فروریخت. بر اثر این حادثه 180 نفر از جمله تعداد زیادی کودک جان باختند. با تحقیقات پلیس مشخص شد نظامی سابق تیموتی مک‌وی عامل این انفجار بوده است. در بازجویی‌ها او علت این اقدام را گرفتن انتقام قتل 80 نفر از اعضای فرقه داویدیان توسط اف‌بی‌آی در حادثه واکو اعلام کرد. حادثه واکو سه سال قبل از آن رخ داده بود. تا قبل از وقوع حادثه 11 سپتامبر، انفجار اوکلاهماسیتی بزرگ‌ترین حادثه تروریستی تاریخ آمریکا به شمار می‌آمد. مک وی 6 سال بعد با تزریق سم اعدام شد.
 جلال سینما و کارگردان «فرار از تله»
26 سال پیش، برابر 29 فروردین 1375 خورشیدی، جلال مقدم، بازیگر و کارگردان قدیمی و فقید سینمای ایران در 67 سالگی درگذشت. او كه از آلزايمر رنج مى‌برد اسفند ماه سال 1374 در پی سانحه رانندگی در خیابان کریمخان زند تهران، به بیمارستان منتقل شده و دو ماه پایانی عمر خود را در کما سپری کرد. مقدم طی سال‌‌های 1345 تا 1365 هشت فیلم سینمایی را کارگردانی کرد. «فرار از تله» موفق‌ترین و شاخص‌ترین فیلم جلال مقدم در مقام کارگردانی به شمار می‌رود که سال 1350 با هنرنمایی بهروز وثوقی و داوود رشیدی ساخته شد.


تعداد بازدید :  157