شماره ۲۴۰۰ | ۱۴۰۰ پنج شنبه ۴ آذر
صفحه را ببند
«صیانتِ» دوم؟

شهروند| در هفته‌های گذشته صحبت از طرحی به میان آمد موسوم به طرح «صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات مضر و خطرناک». در این طرح عنوان شده بود: «واردات، تولید، تکثیر، پرورش، خریدوفروش، حمل‌ونقل و گردانیدن اعم از پیاده یا با وسیله نقلیه و نگهداری حیوانات وحشی، نامتعارف، مضر و خطرناک از قبیل: کروکودیل (تمساح)، لاک‌پشت، مار، سوسمار، گربه، موش، خرگوش، سگ و سایر حیوانات نجس‌العین و میمون ممنوع می‌باشد و هر یک از مرتکبین، به جزای نقدی معادل ۱۰ تا ۳۰ برابر حداقل حقوق کارگری (که سالانه توسط دولت و اتحادیه‌های مربوطه تعیین و اعلان می‌گردد) و نیز ضبط حیوان مربوطه محکوم می‌گردند.»
بعد از انتشار این متن در خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی، کاربران مجازی شروع به اشتراک آن کردند و نقدهای فراوانی نسبت به آن مطرح شد. هرچند همه همچنان گمان می‌کردند که این طرح تحت بررسی قرار گرفته یا حتی تصویب شده اما واقعیت ماجرا چیز دیگری بود. قصه از این قرار بود که عده‌ای از نمایندگان مجلس چنین متنی را نوشته بودند و در نظر داشتند آن را به عنوان طرح ارایه دهند. اما چنین متنی هنوز به کمیسیون تخصصی هم ارسال نشده بود. به همین جهت بود که سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس، 29 آبان‌ماه، در گفت‌وگو با «ایمنا» تصویب چنین طرحی در مجلس را نوعی شایعه‌پراکنی و فضاسازی علیه مجلس خواند. او در این گفت‌وگو عنوان کرده بود فراکسیون محیط‌زیست یا صحن مجلس شورای اسلامی، تاکنون چنین طرح یا طرح‌های مشابهی را در دستور کار نداشته: «آنچه در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها به آن استناد می‌شود در حقیقت متن نوشته‌شده توسط یک نفر از نمایندگان است که به امضای تعداد دیگری از نمایندگان هم رسیده اما هنوز در کمیسیون‌های تخصصی بررسی نشده است و با فرض اینکه حتی این متن در دستور کار یک کمیسیون قرار بگیرد، با توجه به تعداد زیاد دستور کارها، ماه‌ها یا حتی یک یا دو سال زمان می‌برد تا به دستور کار صحن مجلس برسد و من نمی‌دانم در این شرایط چطور عده‌ای به راحتی دروغ می‌گویند و مدعی می‌شوند که مجلس چنین چیزی تصویب کرده است.»
او طرح چنین ادعایی را ساماندهی نوعی تخریب علیه مجلس می‌دانست که در وهله اول درست به نظر می‌رسد، چراکه چنین طرحی نه تصویب شده و نه معلوم است چه زمانی در صحن مجلس بررسی می‌شود. با این حال تعداد نمایندگانی که چنین متنی را امضا کرده‌اند، اندک هم نیست. طرح «صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات مضر و خطرناک» تا همین حالا به امضای حدود 75نفر از نمایندگان مجلس رسیده است و در چنین روندی، هیچ بعید نیست به صحن علنی مجلس هم راه یابد و بعد از آن حتی تصویب شود. در هر حال زمانی که تعداد کثیری از نمایندگان مجلس چنین متنی را امضا کرده‌اند، احتمال همراه‌شدن دیگر نمایندگان هم با آنها وجود دارد. ضمن اینکه بسیاری از کاربران چنین طرحی را دنباله جریانی به نام «صیانت» می‌دانند که پیشتر با عنوان «صیانت از کاربران فضای مجازی» در دستور کار مجلس قرار گرفته و تصویب هم شده بود. در واقع همین تعبیر «صیانت» کافی بود که ذهن مخاطبان را ناخودآگاه با مصوبه قبلی پیوند بزند و نوعی جبهه‌گیری علیه چنین طرحی شکل بگیرد.
هرچند همچنان نمی‌دانیم به فرض قرارگرفتن چنین طرحی در دستور کار مجلس، چه تغییراتی در آن حاصل خواهد شد اما می‌دانیم که صرف مطرح‌کردن چنین مواردی، می‌تواند تبعات مختلف داشته باشد. به همین دلیل در پرونده این هفته «شهروند» تلاش کرده‌ایم با بررسی نظرات موافق و مخالف، دیدگاهی نقادانه درباره چنین طرحی ارایه کنیم.

 


تعداد بازدید :  421