شماره ۲۳۹۵ | ۱۴۰۰ شنبه ۲۹ آبان
صفحه را ببند
بوی بهبود ز اوضاع جهان می‌شنویم!
تحقیق جهانی یونیسف به مناسبت روز جهانی کودک: جوانان درباره جهان نسبت به نسل‌های قدیمی‌تر خوش‌بین‌ترند

شهروند| «امروز جوانان جهان امیدوارترند، جهانی‌تر فکر می‌کنند و مصمم‌اند که جهان را به مکانی بهتر تبدیل کنند. جوانان امروزی نگرانی‌هایی برای آینده دارند، اما خود را بخشی از راه حل می‌دانند.» اینها را یونیسف در آستانه روز جهانی کودک (امروز، شنبه، 20 نوامبر) می‌گوید و از نتایج نظرسنجی‌ای خبر می‌دهد مبنی بر اینکه جوانان نسبت به پدران‌شان، خوشبینانه‌تر به جهان می‌نگرند.   
جوانان اغلب با نگرشی تیره و تار تصور می‌شوند که چشم‌بسته و بی‌توجه به درست و غلط بودن آن به رسانه‌های اجتماعی وصل‌اند و از بحران آب‌وهوایی مضطربند، همچون دیگر مسائل مهم و فوری!
اما به نظر می‌رسد تحقیقی جهانی که به سفارش یونیسف، آژانس کودکان سازمان ملل متحد، انجام شده، این عقیده عمومی را تحت تأثیر قرار داده است. این تحقیق تصویری از کودکانی ترسیم می‌کند که معتقدند جهان با هر نسلی در حال بهبود است، حتی در حالی که آنان از نگرانی و بی‌تابی برای تغییر در گرمایش جهانی گزارش می‌دهند.
مطالعه بین نسلی مهمی که گالوپ (Gallup) به‌مناسبت روز جهانی کودک برای یونیسف انجام داد، دو گروه سنی را در 21 کشور - 15 تا 24 سال و 40 سال به بالا که از گروه‌های مختلف اجتماعی-اقتصادی بودند- بررسی کرد تا نگرش‌ها را مقایسه کند. نتایج حاکی از آن است که این نسل جوان نسبت به بزرگ‌ترهای خود دارای فکری مثبت‌تر و جهانی‌تر است، نسبت به آنچه در رسانه‌های اجتماعی می‌خواند شکاک است (فقط 17 درصد از جوانان گفتند برای کسب اطلاعات به پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی «بسیار» اعتماد دارند) و سرمایه‌گذاری بیشتری در علم، امکان همکاری جهانی و نهادهای بین‌المللی می‌کند.
جوانان شرکت‌کننده در این بررسی همچنین معتقد بودند دوران کودکی بهتر شده و نظرشان این بود که مراقبت‌های بهداشتی، آموزش و ایمنی جسمی برای آنان بهتر از نسل والدین‌شان است.
این گزارش نتیجه می‌گیرد: «جوانانی که در جهانی دیجیتالی‌تر، در هم تنیده‌‌تر و متنوع‌تر متولد شده‌اند، دنیا را تا حد زیادی برای کودکان مکانی بهتر از جایی که والدین‌شان در آن بزرگ شده‌اند، می‌بینند؛ دنیای امن‌تر و غنی‌تر که به کودکان آموزش بهتر، فرصت‌ها و امید برای آینده می‌دهد.
در عین حال، جوانان از خود راضی نیستند. آنان گزارش می‌دهند که با بیماری‌های سلامت روان بیشتر دست به گریبانند. در میان دریایی از اطلاعات نادرست و دروغ‌پراکنی، آنان از اعتماد اندک به منابع اطلاعاتی می‌گویند که بیشترین استفاده را از آنها می‌کنند!» هنریتا فور، مدیر اجرایی یونیسف، گفت: «دلایل برای بدبینی در جهان امروز کم نیست: تغییرات آب‌وهوایی، این بیماری همه‌گیر، فقر و نابرابری، افزایش بی اعتمادی و رشد ناسیونالیسم. اما در اینجا دلیلی برای خوش‌بینی وجود دارد: کودکان و جوانان نمی‌خواهند جهان را با لنز تاریک بزرگسالان ببینند.» او در مقایسه جوانان با نسل‌های قدیمی‌تر گفت: «امروز جوانان جهان امیدوارترند، جهانی‌تر فکر می‌کنند و مصمم‌اند که جهان را به مکانی بهتر تبدیل کنند. جوانان امروزی نگرانی‌هایی برای آینده دارند، اما خود را بخشی از راه حل می‌دانند.»
به‌طور کلی، این داده‌ها نشان می‌دهد جوانان محصول «جهانی‌شدن» هستند ( 39 درصد احساس می‌کردند بیشتر بخشی از جهان هستند تا ملت یا منطقه خود، در مقایسه با 22 درصد از گروه 40 سال به بالا).  این نظرسنجی -که در طول پاندمی انجام شد- همچنین نشان داد جوانان به‌طور کلی به دولت‌های ملی، دانشمندان و رسانه‌های خبری بین‌المللی به‌عنوان منابع اطلاعات دقیق اعتماد بیشتری دارند.  با این‌حال، آنان از مشکلاتی که جهان با آن روبه‌روست، آگاه بودند:
بیشتر جوانان از خطرات جدی که در کمین کودکان آنلاین است، آگاه بودند، مانند دیدن محتوای خشونت‌آمیز یا صریح جنسی (78درصد) یا مورد آزار و اذیت  گرفتن (79 درصد).
در حالی که 64 درصد از کسانی که در کشورهای کم‌درآمد و متوسط‌اند، معتقد بودند کودکان از نظر اقتصادی بهتر از والدین خود خواهند بود، جوانان در کشورهای پردرآمد اعتقاد چندانی به پیشرفت اقتصادی نداشتند. در آنجا، کمتر از یک‌سوم پاسخ‌دهندگان جوان معتقد بودند کودکان امروزی از نظر اقتصادی بهتر از والدین خود رشد خواهند کرد.
بیش از یک‌سوم از جوانان گزارش کردند اغلب عصبی یا مضطرب‌اند و تقریبا از هر پنج نفر یک نفر گفت اغلب احساس افسردگی می‌کند یا علاقه چندانی به انجام کارها ندارد.
به‌طور متوسط، 59 درصد از جوانان گفتند کودکان امروزی برای موفقیت، بیشتر از والدین خود تحت فشارند. جو دالی، همکار ارشد گالوپ، گفت: «اگر از آنان نپرسیم، نمی‌توانیم بفهمیم در ذهن جوانان چه می‌گذرد. نظرسنجی یونیسف اهمیت شنیدن از نسل بعدی و درک دیدگاه‌های آنان را تقویت می‌کند.»
این نظرسنجی مواردی از همسویی و پیوند چند نسلی را نشان داد، به‌ویژه در مورد آب‌وهوا، اهمیت آموزش، همکاری جهانی و آژانس کودکان. در مقابل، خوش‌بینی و ذهنیت جهانی انعکاس‌دهنده برخی از عمیق‌ترین شکاف‌هاست.
منبع: گاردین

 

 


تعداد بازدید :  231